Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solosåg?  (läst 10513 gånger)

PeterJeffrey

Solosåg?
« skrivet: 13 nov-09 kl 23:55 »
Någon som har erfarenhet av egen Solosåg?

Vill bygga nytt hus, och har möjlighet att såga eget timmer med en Solosåg + Timmerpaket (www.logosol.se)

Vad bör jag tänka på och finns det några tips om utrustning?

Sågaren

• Medelpad
SV: Solosåg?
« Svar #1 skrivet: 14 nov-09 kl 13:45 »
har du tillgång till trefasström bör du helt klart skaffa elsåg till sågverket, det ger  lägre driftkostnad och du slipper avgaserna.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

blev

• Ångermanland
    • Byggboy
« Svar #2 skrivet: 15 nov-09 kl 22:38 »
Jag har sågat rätt många år med solosågen, sågade första året med motorsåg men bytte upp mig till el
för att slippa avgaser och högre kapasitet och kunna ha den inomhus, har också köpt till matning.
Kolla min hemsida så ser du många tips om sågning m m

http://www.naslundstra.se/       :)

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 15 nov-09 kl 22:50 »
Jag är mer sugen på typen som det står jonsered på, där behöver man bara lyfta stocken 15-20 cm, och det finns elektrisk bandsåg att köpa till. Jag lämnade en del timmer för sågning på en sån såg i höstas, och det blev jättebra bordläggningsvirke.(med bandsåg.)
Fast om jag skulle såga byggnadsvirke skulle jag nog leja nån med en riktig sågbänk, det går såå mycket fortare. Dessutom blir (minst)1/4 av stocken till spån om man ska såga klädselbrädor med motorsåg.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 15 nov-09 kl 22:51 »
Där är ju sidan jag kikat på förut.  
Metoden för att kunna ta in stockarna genom en smal dörr är riktigt smarrig!  :)  
Beträffande Solosågen så kan man spara in på dyra stödunderlag för sågämnena, genom att lägga tunnare bitar på en planka.
Utan stöd så blir det gärna ojämna sågmått.

Jonsered har visst slutat sälja sågverk, det var förresten Lennartsfors som tillverkade dom.
Dom säljer tydligen i egen regi numera: http://www.lennartsfors.com/
Jag tycker inte det är nån fördel att ha sågverket på backen, då måste man ju böja sig ner när man jobbar med stockarna.
Själv skulle jag nog också föredra ett sågverk med rälsgående såg, men på upphöjt underlag.
Och möjlighet att köra till vagn på båda långsidorna, så att det är lätt att rulla av stockar resp. att lasta på virke.
Montera rälsen på en gammal lastbilsbakände kanske, något i stil med vissa mobila bandsågar.

Såå stor skillnad är det inte på spånmängden mellan sågbänk och kedjesågverk.
En piccokedja tar ungefär 6 mm, och en bättre klinga ungefär 4 mm (tror jag).
En dåligt sträckt klinga som vobblar tar mer, och lämnar dessutom en ful yta som kräver hyvling innan man kan spika upp bräderna på väggen.
« Senast ändrad: 15 nov-09 kl 23:23 av Foppas fot »

blev

• Ångermanland
    • Byggboy
« Svar #5 skrivet: 16 nov-09 kl 12:39 »
Jag har gjort stöd som jag ställer under ändarna, när dom står lodrätt så sågar jag rakt, slutar oftast sågningen med 2" så är det ingen risk att såga i stockstöden och mindre risk för vibration,  har hänt några gånger att jag sågat i stöden.
« Senast ändrad: 16 nov-09 kl 12:58 av blev »

janolof

« Svar #6 skrivet: 17 nov-09 kl 08:25 »
Jag har en eldriven Bamsesåg från Conpro, när jag tittade efter minisågverk utvärderade jag då alla som sålde minisågverk, det fanns rälssågar (Jonsered med flera) och balksågar (Bamsesågen, Logosol). Dessutom fanns det el eller bensindrivna samt valet mellan kjedjesåg och bandsåg.

Jag fastnade för Bamsesågen, eldriven med kjedjesågsvärd (extralångt svärd) då stocklyftarna vida överträffade allt som Logosol erbjuder. Hela kostruktionen kändes mer gedigen, mer produktionsmässig. Den har stått ute under bar himmel (blå hallen) i 6 år nu utan problem, jag har sågat mycket på den och den funkar perfekt.

Sedan jag köpte min Bamsesåg har dom utvecklat lite fler varianter, med automatisk trycksmörjning av kjedjan och fler stocklyftare på längre sågar.

Senare köpte jag även en MoreTens PH260 4-kutterhyvel, det är MoreTen Maskin som tillverkar och konstruerar Logosols panelhyvel. Ett minisågverk i kombination med PH260 är oslagbart då man kan köra fram panel, golv, lister, foder och dimensionera allt virke man behöver, men investeringen tillsammans med en såg blir lite större, för ett lite rejälare hus tjänar man in hela investeringen och tar till vara sin skog på ett bra sätt

Ta och titta på Bamsesågen också innan du bestämmer dig !

blev

• Ångermanland
    • Byggboy
« Svar #7 skrivet: 17 nov-09 kl 08:40 »
Du har nog rätt janolof att bamse är robustare men priset är ju också dubbelt och jag tror att det inte kan vara någon större skillnad
på kapaciteten då man jämför med eldrift.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 17 nov-09 kl 10:04 »
Finns en del skrivet tidigare i ämnet.
Klicka på fliken SÖK uppe till vänster och skriv Solosåg, använd inte sökfönstret till höger.

andreasp

« Svar #9 skrivet: 17 nov-09 kl 10:42 »
Alternativet är att blocksåga stocken med solosåg, skaffa nån gammal råklyv eller dylikt för uppsågning av blocken. Fick pris på Moretens 4 kutter hyvel för några år sen, skillde 10000:- mot logosol plus att jag skullle få stål för 10000:-. Ingen mening att gå omvägen till logosol ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 3 användare (1 dolda)
karsan, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser