Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket mark ligger egentligen övergiven...  (läst 1720 gånger)

Sågaren

• Medelpad
Hur mycket mark ligger egentligen övergiven...
« skrivet: 13 nov-09 kl 22:07 »
Vet man hur mycket mark i Sverige som ligger övergiven och bara fulla med sly och vildgräs?. i byn där jag bor vet jag att det finns en del av igenvuxen och halvt igenvuxen odlingsmark. som skulle kunna hysa något bättre än sly och vildgräs.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Potatisblomma

• Södermanland
SV: Hur mycket mark ligger egentligen övergiven...
« Svar #1 skrivet: 13 nov-09 kl 22:11 »
Kolla om du kan köpa/arrendera marken?
Vad tänkte du göra om du fick lägga vantarna på ett sådant stycke mark, då?

...och detta spårade ur helt OT på en gång. Nä, jag har ingen aning om andelen övergiven mark. Torde vara ganska stor i avfolkningsbyggder och oexisterande i storstäder.
Landsflykting i storstan...

Sågaren

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 19 nov-09 kl 12:54 »
nu tänkte jag i landet som helhet om myndigheterna håller reda på sånt, i debatten om ekologisk odling så håller man ofta fram att marken att odla på skulle vara för liten att helt styra om till ekoodling, vilket helt strider med vad man ser om man åker omkring i bygderna.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 nov-09 kl 23:39 »
Det lönar sig bättre för miljön att låta dessa magra åkerlappar skogas igen. Träd binder koldioxid, som är en växthusgas.

Nordvikare

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 23 nov-09 kl 01:31 »
Det sägs att det rör sig om 400-600 000 hektar jordbruksmark som "lagts ned" sedan 1950-talet.

Det finns statistik att hämta från SCB/Jordbruksverket och Riksskogstaxeringen.
"Om man inte har tid att klappa sina djur, då har man för många."
- Erik Sjödin

Rutan

« Svar #5 skrivet: 23 nov-09 kl 06:24 »
Fast en del av det som "lagts ner" har det säkert planterats skog på.

Pong

« Svar #6 skrivet: 25 nov-09 kl 17:21 »
Fast en del av det som "lagts ner" har det säkert planterats skog på.

Det är ju knappast att betrakta som övergiven. Övergiven är det lämnas vind för våg... om du frågar mig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 3 användare (2 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser