Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vitlöksodling  (läst 30411 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: vitlöksodling
« Svar #60 skrivet: 21 aug-12 kl 15:30 »
hur är sorten clédor annars?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

masa

• -
« Svar #61 skrivet: 22 aug-12 kl 16:15 »
hur är sorten clédor annars?

Clédor är en Silverskin-sort som inte brukar bli så stor. Ofta många små klyftor i mitten av löken, mycket lagringsduglig, jag har ätit av 2 år gamla Clédor-lökar. Blir åtminstone hos mig större och mer regelbunden i formen när man planterar på våren.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #62 skrivet: 25 aug-12 kl 13:48 »
ok, man kanske ska satsa på therador istället. jag vill gärna ha en lök som får lite större klyftor, sällan får halslök och som har flätbar blast.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

masa

• -
« Svar #63 skrivet: 25 aug-12 kl 20:59 »
ok, man kanske ska satsa på therador istället. jag vill gärna ha en lök som får lite större klyftor, sällan får halslök och som har flätbar blast.

Therador är en Artichoke-lök som inte får vhalslök i t.ex. Frankrike, men hos oss blir det ofta en kort styv stjälk pga av väderstress under våren. Enligt min erfarenhet har man störst chans att få en vitlök utan halslök med sorterna Sprint och Silverwhite.

fräsen

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 25 aug-12 kl 21:10 »

Jag köpte för några år sedan ekologisk vitlök på Willys.
De var ganska små men skörden blev desto större.. Stora lökar med stora klyftor.
Ingen halslök/ormlök eller liknande.
gror till 100% år efter år här, typ zon 4.
Väldigt lagringsduglig och frisk.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #65 skrivet: 25 aug-12 kl 21:54 »
går de att fläta?

fräsen

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 25 aug-12 kl 21:58 »
går de att fläta?

har ej provat, men det borde gå då blasten är lång? Eller ska den vara på ngt särskilt vis?

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #67 skrivet: 25 aug-12 kl 22:08 »
den får ju inte bli för hård/fnasig heller

näshulta

• Uppland
« Svar #68 skrivet: 11 sep-12 kl 08:33 »
Hej!

Köpte nyss sabadrome på plantagen. Ja det är lite tidigt, men annars brukar det vara slut / uttorkat överallt.

Bor i sthlmsområdet, har möjlighet att sätta vitlök i pallkrage och i trädgårdsland. Vilket tror ni blir bäst?

Och hur sjutton förvarar man vitlöken till den ska planteras, kylskåpet?

Mvh Gabbi

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #69 skrivet: 11 sep-12 kl 10:38 »
Hej!

Köpte nyss sabadrome på plantagen. Ja det är lite tidigt, men annars brukar det vara slut / uttorkat överallt.

Bor i sthlmsområdet, har möjlighet att sätta vitlök i pallkrage och i trädgårdsland. Vilket tror ni blir bäst?

Och hur sjutton förvarar man vitlöken till den ska planteras, kylskåpet?

Mvh Gabbi
Garderoben brukar jag ha min. Rumstemperatur är att föredra. Sära ej klyftorna förrän det är dax att plantera.
Köpte själv sabadrome på plantagen, Svågertorp i Malmö. En annan köpte på plantagen i Lund. Kul att en affärskedja saluför mer vitlökutsäde än enbart lord nelson "Casablanca".

näshulta

• Uppland
« Svar #70 skrivet: 11 sep-12 kl 20:44 »
Tack Kraut!

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #71 skrivet: 12 sep-12 kl 08:42 »
Var hittar man bra utsäde då? Har köpt på Granngården men bara hittat på våren o innan det blivit höst har de torkat in totalt då jag inte har några bra lagringsmöjligheter. Fick en länk till en kille för länge sedan men därifrån får jag aldrig ngt svar.

Vilken/vilka sorter är bäst för norrländsk odling?
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #72 skrivet: 12 sep-12 kl 09:28 »
Var hittar man bra utsäde då? Har köpt på Granngården men bara hittat på våren o innan det blivit höst har de torkat in totalt då jag inte har några bra lagringsmöjligheter. Fick en länk till en kille för länge sedan men därifrån får jag aldrig ngt svar.

Vilken/vilka sorter är bäst för norrländsk odling?
För just norrländsk odling skulle jag höra av mig till masa här på alternativ. Han har ett bra utbud. Kan tänka mig atthan rekomenderar någon rysk/sibirisk hardneck för höstsådd eller en silverskin för vårsådd.

För er som har närma till en Plantagenbutik så har de bra sabadrome till ett fördelaktigt pris. Blomsterlandet har thermidrome. Några butiker har Casablanca, 3 smålökar i ett nät till högt pris. Tyvärr brukar just Casablanca leda tillbesvikelse.

Är man ute i god tid finns törnvik frö samt Åke Truedssons tomatklubben.

Lijing

• Västerbotten
« Svar #73 skrivet: 12 sep-12 kl 10:24 »
Tack för tips!

Tomatklubben ja...det är därifrån jag aldrig får svar...  :-\ Har försökt beställa både spännande tomatsorter som vitlök därifrån...
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #74 skrivet: 12 sep-12 kl 10:47 »
Tack för tips!

Tomatklubben ja...det är därifrån jag aldrig får svar...  :-\ Har försökt beställa både spännande tomatsorter som vitlök därifrån...
Egentligen inte så märkligt, Åke jobbar heltid och är ordförande i svensk trädgård. Synd och tråkigt att du däremot ej fått svar. Skriv brev och betala in medlemsavgift med tydlig avsändare.

Lijing

• Västerbotten
« Svar #75 skrivet: 12 sep-12 kl 15:35 »
Ja då har han väl det han gör. Jag jobbar bara 80% o hinner inte alls med barn, hus o trädgård! Den tid som finns lägger jag på djuren samt att laga mat!  ::)

Får skicka med snigelposten då!

Tack för hjälpen!

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #76 skrivet: 12 sep-12 kl 17:39 »
jag var på plantagen idag och 15 spänn för en fisig lök tyckte jag var lite fräck  :-\

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #77 skrivet: 12 sep-12 kl 20:01 »
jag var på plantagen idag och 15 spänn för en fisig lök tyckte jag var lite fräck  :-\
vilken affär? här nere i Malmö/Lund har det varit stora sabadrome de har erbjudit för 15kr/st.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #78 skrivet: 13 sep-12 kl 11:17 »
skövde. det var olika storlekar på lökarna och det stod inte vad det var för sort. 15 spänn tyckte jag hur som helst i överkant.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #79 skrivet: 14 sep-12 kl 07:58 »
skövde. det var olika storlekar på lökarna och det stod inte vad det var för sort. 15 spänn tyckte jag hur som helst i överkant.
Är det en namngiven sort som är behandlad och hyggligt stor är 15kr/st ett mycket bra pris. Håller du odlingen sjukdomsfri kan du använda dig av eget utsäde i, förhoppningsvis, ett antal år.
Själv backade jag att köpa thermidrome på blomsterlandet för 15kr/st. De var för små, få klyftor och var dåligt hanterade. Kändes fuktiga helt enkelt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 1 användare
Sannatk

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser