Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vitlöksodling  (läst 30392 gånger)

plommon

vitlöksodling
« skrivet: 13 nov-09 kl 16:01 »
Är det tid för vitlöksodling nu?bor i södra Sverige.

Trivial

• Gäst
SV: vitlöksodling
« Svar #1 skrivet: 13 nov-09 kl 16:14 »
Hög tid, skulle jag säga.

Sano

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 13 nov-09 kl 16:18 »
Instämmer, men det går nog bra. Sätt dem gärna lite upphöjt så de inte ruttnar om vintern blir våt.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Lenaaxel

• För mycket av det goda kan vara underbart!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 13 nov-09 kl 16:20 »
Passar alldeles utmärkt att sätta vitlöken nu! Jag brukar alltid göra det i mitten - slutet av nov (i Göteborg) och det funkar jättebra.
Passa på att så lite morötter, dill och sallad också t.ex. Så får du extra tidig skörd av det nästa år.

tinna.m

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 13 nov-09 kl 22:23 »
Låter vitlöksklyftorna ligga i vatten ett dygn, sköljer dem sen var dag tills det börjar få rötter, så har de lättare att "ta sig" när de kommer ut och ruttnar inte.Då ser jag om de är strålade - för såna växer inte.
Köp inte kinesisk vitlök=ofta strålad=död.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

plommon

« Svar #5 skrivet: 14 nov-09 kl 12:05 »
tack för tipsen, brukar köpa ekologiska vitlökar, de går väl bra till odlingen, hoppas jag.

Trivial

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 nov-09 kl 12:54 »
tack för tipsen, brukar köpa ekologiska vitlökar, de går väl bra till odlingen, hoppas jag.

Jodå, de brukar i alla fall gro. Risken med att köpa vitlök i mataffärerna istället för att köpa testat utsäde är att man får med otrevliga virus. Ingen som jag känner har råkat ut för det dock, men risken finns.

masa

• -
« Svar #7 skrivet: 14 nov-09 kl 16:23 »

Det går bra att sätta vitlök så länge man kan göra hål i jorden. Att plantera ekologisk vitlök som säljs i matvaruaffärer eller hälsokostbutiker är en chansning som oftast misslyckas. Jag har funnit att sorten som ofta säljs är MORADO, och den är avsedd för betydligt varmare klimat än vårt. Det är en lök av kreolsk typ som blir mycket vacker om den odlas i Californien eller södra Spanien, men hos oss blir den liten.
Virus hos vitlök behöver man i regel inte oroa sig för, ty odlad vitlök är full av virus, i medeltal har varje vitlök 6 olika virus, men klarar sig bra ändå. Några virussorter kan vara tämligen förödande, men de är sällsynta hos oss.

Jag har mängder av vitlökssorter som passar för våra förhållanden.

tinna.m

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 14 nov-09 kl 21:17 »
För tio år sen skickade jag efter DYRT utsäde *prima-extra-delux* som definitivt var strålat , för INGET av det kom upp. :'( Efter det har jag satt stora fina från mataffären som växer så det knakar :D Men ABSOLUT INTE kinesiska o ALLTID för-rota :D

masa

• -
« Svar #9 skrivet: 15 nov-09 kl 11:39 »
För tio år sen skickade jag efter DYRT utsäde *prima-extra-delux* som definitivt var strålat , för INGET av det kom upp. :'( Efter det har jag satt stora fina från mataffären som växer så det knakar :D Men ABSOLUT INTE kinesiska o ALLTID för-rota :D

Var skickade du efter utsäde som var bestrålat? Jag har svårt att tro utsädesfirmorna säljer bestrålad vitlök, det finns andra orsaker till att vitlök inte kommer upp. Det är sant att kinesisk vitlök kan vara bestrålad, speciellt sololökarna är svåra att få att växa. Men den andra typen av kinesisk vitlök som säljs i matvaruaffärerna, med ca 8 klyftor, har jag fått att gro och har en fin stam av den. Jag har också flera olika stammar av vitlök i odling som jag köpt på ICA och som fungerar bra. Däremot är de ekologiska sorterna inte lika bra, eftersom de ofta är av en annan typ än de konventionellt odlade.

Naturligtvis kan man för-rota sina klyftor om man sätter ett fåtal och är osäker på utsädet, men om man har friskt utsäde så finns det inget behov för det, åtminstone inte vid höstplantering. Om man planterar på våren kan man vinna lite tid om man för-rotar, eller det räcker om man bryter vilan hos lökarna genom att kylbehandla dem innan man planterar. Själv har jag aldrig förbehandlat klyftorna före sättning, och uppkomsten är mer än 99%. Det viktiga är att lökarna inte blir stående i vatten och att man inte sätter för tidigt på hösten. Felet som jag gjorde när jag började odla vitlök för mer än 20 år sedan var att plantera för tidigt. Följden blev att plantorna hann att växa sig ganska stora under hösten, och vinterns växlingar mellan frost och blidväder förstörde bladverket med stor utvintring som följd. Helst skall plantorna bara rota sig under hösten och bladen skall komma först till våren, men med våra dåliga vintrar här i södra Sverige kan man inte styra det hela.

tinna.m

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 15 nov-09 kl 12:41 »
Firman i fråga skickade ut ett "nyhetsbrev" till nästa höst där det stod att många odlare haft problem med att vitlöken gått bort över vintern. Min "ICA"-vitlök växte bra det året.Tio år sen jag skickade efter... Firman i fråga har förhoppningsvis bättrat sig.
"Förrotning" gör dessutom att klyftorna "förankras" i jorden, fåglar o katter flyttar dem inte lika lätt, så
svinnet för den skull elimineras.

signe

« Svar #11 skrivet: 17 nov-09 kl 17:25 »
Jag "förrotar" bara det jag sätter ut på våren. Då sätter jag de lökar som visat bäst hållbarhet i lådor i jordkällaren i mars-april och planterar ut i maj. Men huvuddelen sätter jag i oktober.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #12 skrivet: 15 jul-10 kl 00:09 »
då har man börjat skörda. läs om det på min blogg http://postannelund.bloggsida.se/

fräsen

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 18 jul-10 kl 22:02 »
jag satte ekologisk vitlök från mataffären i höstas. Den har tagit sig väldigt bra och ger stora fina lökar med klyftor.
Men de flesta lökarna har dragit iväg en blomstängel (tror jag, ser ut så iaf).
Ska jag ta bort den?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 18 jul-10 kl 22:11 »
Ja, man ska ta bort blomman, annars tar den näring från löken och ger en slak och mindre lagringsduglig lök. Enda anledningen att spara lökblommor av något slag är om man tänker fröodla, och det är sällan lönt med vitlök, där planterar man ju klyftorna, det ger mycket bättre resultat än att så.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #15 skrivet: 18 jul-10 kl 23:37 »
Det man får i "blomman" är nästan alltid små lökar (groddlökar, bulbiller). Ytterst sällan blir det frö och det lär dessutom inte ha så bra grobarhet. Jag har bara fått ett vitlöksfrö en gång på 20 år och det tappade jag bort!)

Jag har inte den erfarenheten att klyftorna blir slaka eller mindre lagringsdugliga. Dock har jag inte jämfört, men jag har inga problem med någondera. Jag gillar att låta saker utvecklas som de vill, naturligt, så länge det fungerar. Dessutom tycker jag inte om att göra jobb som kanske är onödiga, så därför tar jag inte bort "blommorna". Det är för övrigt omstritt om det spelar någon nämnvärd roll om man gör detta eller inte. Den som vill veta bör förstås testa och jämföra. Ta bort blommorna på hälften av löken.

Bulbillerna kan användas som små sättlökar, men de ger bara ganska små vitlökar, som först nästa år ger stora vitlökar. Det är pilligare att sätta bulbiller, men kan kanske bidra till att friska upp utsädet om man gör det ibland. Bulbiller "måste" sättas på hösten - i ännu högre grad gäller detta än för klyftor.

En annan användning: så ut bulbillerna tätt, så får du vitlöksgräs, som du kan klippa som bladgrönt.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 18 jul-10 kl 23:44 »
Se, där lärde jag mig något nytt. De jag lärt av har alltid sagt att man ska plocka av stängeln, därför har jag inte sett att de bildat bulbiller. Däremot tycker jag mig komma ihåg att jag sett blommor på vitlök, men jag kan ha fel.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #17 skrivet: 19 jul-10 kl 08:39 »
sedan vad jag förstått är det sortberoende på hur det påverkar att ha kvar ormlöken respektive inte ha det. enligt litteraturen finns det många andra faktorer som påverkar lagringsduglighet och storlek såsom väder. nåja, det är sådant som gör det roligt att fortsätta odla.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #18 skrivet: 19 jul-10 kl 18:49 »
Se, där lärde jag mig något nytt. De jag lärt av har alltid sagt att man ska plocka av stängeln, därför har jag inte sett att de bildat bulbiller. Däremot tycker jag mig komma ihåg att jag sett blommor på vitlök, men jag kan ha fel.

De har blommor ibland, så du har nog sett rätt. Men det blir ytterst sällan frö.

För övrigt kan man även på matlök och purjolök (vid fröodling, om man odlar dem ett år till) få en blandning av bulbiller och blommor i blomställningen. Enligt egna iakttagelser blir det fler bulbiller om det är en regnig och mulen sommar, eller troligen snarare försommar. Jag har aldrig testat att använda dessa bulbiller. Vore intressant.

Och lustigt nog får även matlök och purjolök oftast en klyftad lök i marken efter att de blommat. På samma sätt som vitlök och potatislök alltså. På dessa kan man (försöka) odla frö något-några år till, om man vill.
« Senast ändrad: 19 jul-10 kl 18:54 av Anders Skarlind »

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #19 skrivet: 19 jul-10 kl 18:53 »
sedan vad jag förstått är det sortberoende på hur det påverkar att ha kvar ormlöken respektive inte ha det. enligt litteraturen finns det många andra faktorer som påverkar lagringsduglighet och storlek såsom väder. nåja, det är sådant som gör det roligt att fortsätta odla.

Litteratur som t ex?

Jag vill minnas att det står en del om detta i Growing Great Garlic av Ron Engeland, men jag hittar den inte just nu.

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser