Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vitlöksodling  (läst 30444 gånger)

kraut

• Skåne
    • postannelund
SV: vitlöksodling
« Svar #40 skrivet: 18 aug-12 kl 08:02 »
Intressant smakar det gräslök eller??
Mer som vitlöksblast, dvs mycket vitlök. Bulbiller går även att använda direkt i matlagningen, vi strödde bulbiller från hammar, väldigt små bulbiller över en fisk vi ugnsgrillade. Mycket gott.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #41 skrivet: 18 aug-12 kl 12:20 »
Ok då kanske jag ska göra slag i sak och odla lite vitlök (igen)..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #42 skrivet: 20 aug-12 kl 08:55 »
Jag provade en sort som heter Sabadrome och blev mycket nöjd med resultatet så nu har nya klyftor kommit i jorden. Dessutom är de skalade klyftorna alldeles röda, vackert.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #43 skrivet: 20 aug-12 kl 09:41 »
Jag odlade mycket vitlök i år för första året, och det gick väldigt bra. Jag hade Thermodrome som de flesta kallar en riktig skitsort, men jag hade nog tur. Riktigt fina lökar, och riktigt stora! Och alla vill köpa dem!

Till hösten skall jag sätta 40 kg, men bara för det kommer det säkert gå åt h-vete. Vi får se.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #44 skrivet: 20 aug-12 kl 10:59 »
Jag provade en sort som heter Sabadrome och blev mycket nöjd med resultatet så nu har nya klyftor kommit i jorden. Dessutom är de skalade klyftorna alldeles röda, vackert.
Grattis till lyckad skörd! Har du redan satt vitlök? Oktober/november är mer optimalt i Skåne. Går det bra ändå så är det bara kul.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #45 skrivet: 20 aug-12 kl 11:03 »
Jag odlade mycket vitlök i år för första året, och det gick väldigt bra. Jag hade Thermodrome som de flesta kallar en riktig skitsort, men jag hade nog tur. Riktigt fina lökar, och riktigt stora! Och alla vill köpa dem!

Till hösten skall jag sätta 40 kg, men bara för det kommer det säkert gå åt h-vete. Vi får se.
Du blandar inte ihop den med Casablanca? Thermidrome är en tämligen odlingsäker sort med nackdel att den ofta sätter halslök.

masa

• -
« Svar #46 skrivet: 20 aug-12 kl 11:05 »

Var försiktig med att plantera vitlök redan nu. De kommer upp under hösten och om vintern är olämplig kan många gå förlorade. I Skåne skulle jag inte plantera förrän i november. När jag började odla vitlök fick jag rådet att plantera i augusti-september. Resultatet de första åren blev upp till 90% vinterförluster.

Om klyftorna är röda på Sabadrome kan det tyda på svampangrepp, håll ett öga på dessa. Ofta blir dessa s.k. Artichoke-vitlökar mycket rödare här i Norden än i Frankrike där de kommer från. Men det brukar gälla ytterskalen och inte skalet på klyftorna.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
« Svar #47 skrivet: 20 aug-12 kl 12:40 »
Grattis till lyckad skörd! Har du redan satt vitlök? Oktober/november är mer optimalt i Skåne. Går det bra ändå så är det bara kul.

Ja jag testar i år att sätta dem ännu tidigare än jag gjort tidigare. Jag vill se om de hinner utvecklas ännu mer med större och fler klyftor. Jag odlar dem i odlingslådor och har möjlighet att skydda dem under vintern men det kanske inte blir något alls :P. Kanske bäst att sätta några till lite senare så jag har garderat mig ::).

Jag är helt säker på att det inte är svamp, klyftorna är jättefina utan några angrepp.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

masa

• -
« Svar #48 skrivet: 20 aug-12 kl 15:07 »
Ja jag testar i år att sätta dem ännu tidigare än jag gjort tidigare. Jag vill se om de hinner utvecklas ännu mer med större och fler klyftor. Jag odlar dem i odlingslådor och har möjlighet att skydda dem under vintern men det kanske inte blir något alls :P. Kanske bäst att sätta några till lite senare så jag har garderat mig ::).

Jag är helt säker på att det inte är svamp, klyftorna är jättefina utan några angrepp.

Har du tur och vintern blir utan frost kan det gå bra med tidig plantering. Problemet är en typisk sydsvensk vinter med perioder av frost och blidväder. Har plantorna hunnit växa mycket under hösten och växlande frost och blida förstör bladen, finns det inte mycket kraft i plantorna på våren och då blir inte resultatet särskilt bra. Den naturliga livscykeln för vitlök innebär att den får kraftiga rötter under hösten, tjälen sätter stopp för bladtillväxt och våren triggar i gång utvecklingen av blad och sedermera klyftor. Klyftorna börjar växa till sig mycket sent under växtsäsongen.

Det syns inte på klyftorna att det är ett svampangrepp (mer än eventuellt färgen). Problemen kommer efter några veckor eller t.o.m. månader under lagringen. Ett bra sätt att spåra svampangrepp är att lukta på löken, en frisk vitlök luktar nästan inget medan angripna lökar har en doft som beror på vilken sjukdom det är frågan om.
Även om en vitlök har angripits av svamp kan en lyckad torkning stoppa utvecklingen av sjukdomen.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
« Svar #49 skrivet: 20 aug-12 kl 15:18 »
Aha, intressant. Hur torkar man egentligen vitlöken bäst? Jag har lagt ut lökarna på en nätram utomhus fast under tak. Det verkar som de torkar bra. De som jag tog sättklyftorna av var torra på utsidan, ingen tendens till mögel.

William Beebe

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #50 skrivet: 20 aug-12 kl 22:29 »
Aha, intressant. Hur torkar man egentligen vitlöken bäst? Jag har lagt ut lökarna på en nätram utomhus fast under tak. Det verkar som de torkar bra. De som jag tog sättklyftorna av var torra på utsidan, ingen tendens till mögel.
på det sätt du gör. varmt och med god cirkulation utan att regn kan nå vitlöken. när jag hade större utrymme byggde jag en löktork av en gammal kycklingmoder, luft och sol var motorn.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #51 skrivet: 20 aug-12 kl 22:35 »
när man sätter vitlök, i vilket avstånd sätter man dem, alltså mellan klyftorna i raden samt radavstånd?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #52 skrivet: 20 aug-12 kl 22:54 »
Enligt Handboken högst(!) 15 cm mellan plantor 30-45 cm mellan rader.

http://handbok.alternativ.nu/Odling/Grönsaker/Lökväxter/Vitlök

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #53 skrivet: 20 aug-12 kl 23:14 »
Du blandar inte ihop den med Casablanca? Thermidrome är en tämligen odlingsäker sort med nackdel att den ofta sätter halslök.

Jag vet bestämt att jag odlade thermidrome och att jag läst i någon tråd där Mistel tyckte att det var den sämsta sorten. Men du tycker alltså att den är helt ok?

Jag är lite sugen på att prova Sabadrome i år, är den mycket lik thermidrome? Är det helt tokigt att sätta båda, eller kan de funka lite olika tror ni? Vill gärna ha 3 sorter för att vara lite säkrare på en ok skörd.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #54 skrivet: 20 aug-12 kl 23:26 »
Enligt Handboken högst(!) 15 cm mellan plantor 30-45 cm mellan rader.

http://handbok.alternativ.nu/Odling/Grönsaker/Lökväxter/Vitlök

ja, lite lustigt att de har ett maxavstånd mellan växterna, brukar ju vara tvärtom annars. vad händer om avståndet blir för stort mellan dem?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #55 skrivet: 20 aug-12 kl 23:30 »
Jag tror bara att man menar att det är bäst att sätta ganska tätt. Blasten skuggar ju inte så mycket och ogräs får ingen chans.

Odlar man på upphöjd bädd så kan man nog sätta i zig-zag mönster med 15 cm avstånd åt alla håll.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #56 skrivet: 20 aug-12 kl 23:33 »
kanoners. det är ju så jag odlar, så zigzag ska det bli ;D nån bra sort som passar nybörjare med tidsbrist i zon 3 eller ska jag bara köra på nån av sorterna som nämns nedan?

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #57 skrivet: 20 aug-12 kl 23:47 »
Jag gissar att de flesta sorterna fungerar bra. Själv tänker jag gardera mig genom att odla minst tre olika sorter.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #58 skrivet: 21 aug-12 kl 09:49 »
Jag vet bestämt att jag odlade thermidrome och att jag läst i någon tråd där Mistel tyckte att det var den sämsta sorten. Men du tycker alltså att den är helt ok?

Jag är lite sugen på att prova Sabadrome i år, är den mycket lik thermidrome? Är det helt tokigt att sätta båda, eller kan de funka lite olika tror ni? Vill gärna ha 3 sorter för att vara lite säkrare på en ok skörd.
Thermidrome tycker jag är ok. Det finns bättre sorter men det handlar oxå om vad man har för krav och önskemål på odling och skörd. Köper man utsäde av thermidrome så får man inga sjukdomar(såtillvida man ej har jordbunden) samt en vitlök med bra hållbarhet. Nackdel är halslök och klyftstorlek samt klyftskal som är lite svårskalade.
Sabadrome har jag själv inte odlat men vet fler som gjort så med bra resultat.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #59 skrivet: 21 aug-12 kl 09:51 »
kanoners. det är ju så jag odlar, så zigzag ska det bli ;D nån bra sort som passar nybörjare med tidsbrist i zon 3 eller ska jag bara köra på nån av sorterna som nämns nedan?
De är oftast mer lättillgängliga men frågar du Masa här på alternativ så kan du få tillgång till fler;-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 2 användare
simon.arvestrand, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser