Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hösilageproblem.  (läst 1413 gånger)

hustran

Hösilageproblem.
« skrivet: 12 nov-09 kl 10:11 »
När vi öppnade storbalen så visade det sig att den inte var hackad alls. Höet är lååångt och vi inser att tackorna aldrig kan äta detta. Hur sjutton skall vi bära oss åt? En rejäl miss i kommunikationen. Hjälp! Finns det något vi kan göra?

hallstabonden

SV: Hösilageproblem.
« Svar #1 skrivet: 12 nov-09 kl 10:31 »
Hmmm....mina tackor äter långt hö från hösilagebal,mycket spill blir det förvisso.Men äter gör dom,tom för mycket tycker jag.Fri tillgång har dom nu innan betäckning

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 12 nov-09 kl 10:32 »
Varför skulle inte fåren kunna äta ohackat ensilage?  ???
De har ju tänder...  :)

Mina äter då både ohackat o hackat...
skillnaden tycker jag är för mig som skall få nåt av balen... då jag inte brukat ställa in den i hagen. utan tar av en dm i taget runt om med högaffel... ph... de kan verkligen vara jobboit med långståigt ensilage...

Men ställer du in balen till fåren så äter de ju själva...
 :D

O mina får är små roslagsfår på drigt 30 kg..
 :)

Så visst kan de äta långstråigt ebsilage..
sen om de tycker om det eller inte har mer att göra på grovleken av gräset än längden...

Är de mycket timotej som är sent skärdat så tycker kanske inte mina får att de är jätte gott men de äter ju..

bäst tycker de om ängshöt som växer på gamla vallar med örter i... :-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

hustran

« Svar #3 skrivet: 12 nov-09 kl 11:21 »
Tack för uppmuntran, det känns bättre nu. Antagligen blir väl spillet i alla fall värre än med hackat. Man får väl ta det. De får fri tillgång hela vintern.

hallstabonden

« Svar #4 skrivet: 12 nov-09 kl 15:12 »
Jag har även köpt torrt hö,ligger rullat på bal.Detta kommer jag nu att börja ge i krubba med nackbom.Inbillar mej att det blir mindre spill då ja.Jag har kört in en storbal till tackorna,nu är dom 9st som blir kvar över vintern.Ser ju hur mycket dom drar ut,samt trampar ner.Säkert kanske 20% eller tom mera blir ju spill...

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #5 skrivet: 12 nov-09 kl 20:29 »
Nä, mina får har minsann aldrig fått nåt hackat, och de äter ensilaget på bord med nackbom och äter soprent.......inget eller mycket lite spill.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Hugomannen

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 12 nov-09 kl 21:36 »
Det finns mängder av olika sorters grovfoder. Allt passar inte får. Får äter hellre ett långt spätt foder med bra värden än ett korthackat och för grovt foder med lågt näringsinnehåll. Det grova kan på sin höjd passa sintackor. Ett foder som är spätt och fint äter de alltså oavsett längd. Diar de eller är högdräktiga är det ännu viktigare att fodret är spätt och har ett högt näringsinnehåll= tidigt skördat i bladstadiet innan det skjuter ax. Grässorterna i fodret ( Gräs/baljväxter/örter ) , skördetidpunkt och gödsling har stor betydelse, bl. a likaså hur mkt ogräs det är i och hur gammal vallen är.

Mvh Marie
Bor på landet med min familj och jobbar som djurskötare (mjölkkor) och veterinärassistent, har ett tjogotal får och ngr vallhundar ( Border collies ) samt ett par hästar.

trädman

« Svar #7 skrivet: 12 nov-09 kl 23:10 »
Jag har aldrig märkt att fåren skulle bry sig särskilt mycket om ensilagets strålängd. Däremot bryr jag mig när det måste hanteras manuellt. Hellångt ensilage i rundbal är svårhanterat om det måste ske manuellt.

samaka

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 13 nov-09 kl 07:42 »
Tack för uppmuntran, det känns bättre nu. Antagligen blir väl spillet i alla fall värre än med hackat. Man får väl ta det. De får fri tillgång hela vintern.

Vi ger våra tackor "långt" ensilage. Vi har fri tillgång med minimalt med spill. Vi har byggt en fyrkant med tak åt rundbalen 2x2 m. På tre sidor har vi spikat igen den ca 30 cm upp och lämnat ett utrymme på 20 cm och sedan spikat igen den upptill, så det blir som en nackbom. Den fjärde sidan är öppen och där stoppar vi in balen med traktorn. Fyrkanten står med den öppna sidan mot kanten på hagen. Superenkelt att utfodra, jättelite spill, men det funkar ju bara om man har utegångshage till tackorna.

Hugomannen

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 13 nov-09 kl 08:28 »
Ja det är en bra modell att bara ha en öppen glugg. Täckt nertill och upptill med nackbom. Har så själv och fodrar antingen fyrkantsbal så eller häller med grip direkt från plansilon. Lite spill. Här en bild på det ena bordet. det andra är i trä. Har ingen bild men det är täckt upptill på sidorna.
Bor på landet med min familj och jobbar som djurskötare (mjölkkor) och veterinärassistent, har ett tjogotal får och ngr vallhundar ( Border collies ) samt ett par hästar.

hustran

« Svar #10 skrivet: 13 nov-09 kl 09:54 »
Vi använder Siltbergs rundhäck och även den stående med "toppen i mitten" för vi har för många tackor till enbart 1 foderhäck. Ställer balen på dubbla pallar för att få den högre. Det blir spill, massor. Att ha en stor vinterrastfålla känns numera fånigt. De har ca.5 ha. men håller endast till omkring balarna. Vårt hösilage är sent skördat, från urgamla vallar utan gödning. ;) har hängt saltstenen 150m. bort så de skall få någon motion. ;D. Hur motionerar ni era får?

Birgit

« Svar #11 skrivet: 15 nov-09 kl 08:00 »
En anledning till att de "hänger" mycket runt balarna kan nog vara att det är ont om ät platser. De blir kanske stressade av det? Vi ser till att ha gott om ät platser + att vi kan låta dem gå en halv dag med tomma foderhäckar emellanåt, då rör de mer på sig. Dessutom har vi saltstenen ett par hundra meter bort. Det ger dem motion ;) Då passar de ofta på att lägga sig och idissla på den åker som saltstenen står på också.
Angående gräskvalité så märker jag en klar skillnad i vad fåren gillar och inte. Gamla vallar (ej uppplöjda de senaste 20 åren) eller slåtterängar, där det växer en mångfald av växter är det de föredrar. Det går även bra med gammalt skördat då. Däremot om man tar hö/ensilage från nyare, gödslade vallar, så vill de ha det tidigare skördat. Dessa moderna grässorter blir snabbt för grova för fåren och ogillas då. Gutetackorna äter duktigt upp runt 90% av innehållet. Tack- och bagglammen är sämre, men då de äter vid foderbordet i lagården, så samlar jag ihop det grova och ger till våra hästar. = noll spill.

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser