Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras ska jag ha på baggen..?  (läst 2190 gånger)

Karina

• småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
Vilken ras ska jag ha på baggen..?
« skrivet: 10 nov-09 kl 15:46 »
Jag har Gotlandsfår och har börjat intressera mig för att göra något av ullen. Men det blir ju tråkigt om allt blir svart-grått. Jag skulle vilja ha några djur med vit ull. Så jag tänkte blanda in någon annan ras. Kan jag få förslag på vilken ras jag ska välja på baggen? Jag vill gärna ha ull med liknande kvalitet som Gotlandsfårens ull..
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Charlotte

• -
SV: Vilken ras ska jag ha på baggen..?
« Svar #1 skrivet: 10 nov-09 kl 16:31 »
 Om du vill ha vita lamm med samma kvalite´på ullen som Gotlandsfår är Leicester ett bra val.
                                  Mvh
                               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Karina

• Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #2 skrivet: 11 nov-09 kl 14:39 »
Ok, kommer avkomman att ha svarta ben och vit ull då? som fåret Shaun  ;) Eller blir det helvita? Om det nu går att veta det...?

Hur är det med "köttansamlingen" på leicester? är det en köttras eller i alla fall köttigare än gotlandsfår?

Såg på en bildtråd här en bild på åsenfår, fårbilder, de såg vita ut med svarta ben.. Brukar de se ut så? (tycker att de var ganska lika gotlandsfår men vita/nästan vita. Det kan ju bara ha sett vita ut på bilden oxå)

Karina

Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 11 nov-09 kl 15:09 »
 Ja, Leicester är en köttigare ras än Gotlandsfåret.
Här kan man läsa mer om rasen:
http://www.leicesterfarforeningen.se/
På hemsidan står det att skinnen oftast blir vita när man korsar med Gotlandsfår
Ibland uppstår det tydligen en del färgade djur pga tidigare inkorsningar står det också men att man strävar efter vita djur i rasen.
 Jag har använt Leicester förra året och fick ett svart lamm, antagligen finns det något bakåt i baggen?!? Han är "papperslös"... Men alla lammen blev riktigt fina :) och vita (förutom ett då).
  Jag kom förresten på att jag vet ett par Gotlandsfårägare som använt vit Ryabagge också för vita skinn.
 Många Åsenfår föds grå eller rådjursfärgade men blir som du skriver nästan vita med färgade ben och huvuden när man klippt första gången. Jag hade en Åsenbagge som hade riktigt fin ull (som Gotlands fast mjukare och "silkigare") och var vit med gråa ben och huvud.
 Men eftersom Allmogefåren är väldigt varierande i ullkvalite´och färg så är det kanske ett osäkrare kort om man strävar efter vit ull. Men det kan säkert bli spännande, varierande lamm :)
                                           Mvh
                                       Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Karina

• Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #4 skrivet: 11 nov-09 kl 20:43 »
tack, för svaret och länken. Det var intressant. Kan vara kul att få lite mera kött på bordet också.. Nu vet jag vad jag ska titta efter, det får dock vänta till nästa år. I år blir det semester hos grannbaggen, för fåren alltså  ;D, så att vi också kan få lite semester...

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #5 skrivet: 15 nov-09 kl 09:15 »
Hur mycket tovar du? Jag har en flock på 5 gotlandstackor och en vit finullstacka -Ulla. Sen är jag o maken av delade meningar vad gäller baggval, så nu har vi en gutekorsning ( gubben vill ha en snygg bagge med "handtag"  ::)) Min planering är att när vi byter bagge ska det vara en gotlandsbagge till tackorna. Då får vi jättefina gotlandsskinn att bereda, samt fin ull att tova av och den vita ullen av Ulla. Våra gotlandstackor är i varierande nyanser från nästan svart till ljus silverton. Så jag tycker det är underbart att kunna tova av denna härliga ull i de vackraste grå nyanser, samt den vita underbart mjuka finullen. Så grått behöver inte bara vara grått  :-*.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Karina

• Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #6 skrivet: 15 nov-09 kl 13:23 »
Jag har inte riktigt börjat tova än men jag har stora planer  ;)

Det är precis så där som jag har tänkt, att det kan bli jättefint med alla dessa gråa nyanser, men det skulle behövas vitt också för att bryta av med, samt att jag har planer på att pröva växtfärag. Så jag vill ha ett par vita också. Tänkte fortsätta att betäcka med grannens gotlandsbagge, men något år då och då göra ett undantag.

//Karina

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #7 skrivet: 15 nov-09 kl 20:37 »
Förra året hade vi en finullsbagge till våra gotlandstackor o årets lammskinn blev väldigt fina.
Kan tänka mig att finullens härligt mjuka ull är perfekt att växtfärga.
Så jag kan varmt rekomendera att ha någon finullstacka med i flocken o sen betäcka med gotlandsbagge.
Gift, två barn,

hustran

« Svar #8 skrivet: 15 nov-09 kl 20:51 »
Nu vill jag inte vara en "glädjedödare" men det är nog så att man tar lite för lätt på det där med baggval. Vi har någon gång upplevt att baggar skiljer på tackor av olika ras och inte betäcker "vem som helst". Kan kanske ha att göra med signalsystemet eller nåt, vad vet jag? Har också sett i scottland att baggar av samma ras betar helst tillsammans. Har ni upplevt samma sak?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 16 nov-09 kl 09:09 »
Den första vita tackan jag skaffade blev lite "söndermobbad". hon var av blandrastyp. Henne fick jag ta bort, för hon fick aldrig vara med. Efter henne tog jag in en annan tacka, blandning Dala-Sau och Gotland, inga problem.

Jag hade en Leiceterbagge till min flock Gotlandsfår -97. Det var inga som helst problem. Sedan dess har det alltid funnits några vita tackor i flocken. Jag har aldrig sett att min Gotlandsbagge skulle tycka illa om dom  ;D De lammar vid samma tid som de övriga :o

Men man kan se på vallhundstävlingar när hemmaflocken består av två olika raser att då håller de sig rasvis. Dvs om varje flock som de tävlande får består av t ex 2 Gotland och 3 Finull, så går Gotlandsfåren gärna åt sitt håll och Finullen åt ett annat håll.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 16 nov-09 kl 13:12 »
 Det enda jag har varit med om i den vägen är att tackorna var rädda för min bruna Finullsbagge en stund, dom fattade inte att han var ett får verkade det som...
I övrigt har aldrig några tackor blivit ratade av baggen oavsett raskonstellationer.
Ska bli spännande att se hur det blir med Merinokorsningen (han ser ju onekligen lite "speciell" ;) ut), men i Grabbgänget blev han accepterad direkt (två vuxna baggar: Åsen och Leicester och ett gäng bagglamm).
                                              Mvh
                                          Charlotte

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #11 skrivet: 16 nov-09 kl 21:02 »
Jag har heller inte upplevt någon "rasism" bland våra baggar. Vi hade förra året 4 gotland, 3 roslag, 1 vit finull och 2 gute tackor, alltså en salig blandning! Baggen förra hösten var en vit finullsbagge, året innan en svart guteblandning. Den som lammade först var en gutetacka 17 februari, sen finullen 1 april o sen de andra i april o två i början av maj. Så inga favorittackor eller färgurskiljningar här inte. Vi har haft "gott o blandat" flock i flera år och har först i år minskat till enbart gotland o en finull för den vita färgen till tovningen.
Gift, två barn,

Birgit

« Svar #12 skrivet: 19 nov-09 kl 12:01 »
Helt klart skiljer fåren på varandra beroende på ras. Vi har ju haft flera raser ett tag nu och har jag bara en roslagsbagge i guteflocken går han lite utanför.
Lite kul i år när jag köpte in ny rosbagge och släppte honom blnad gutebagglammen iom att rosbaggarna var en bit hemifrån. Han höll sig ju till flocken, men ändå inte. Sedan när rosbaggarna kom hem, så stod de i transporten och skrek innan vi släppte ut dem, då svarade den nya rosbaggen direkt och kom springande. Gutebaggarna brydde sig inte.
Roslagsbaggarna har aldrig visat intresse för gutetackorna, medan gutebagglamm hoppat in till roslagstackorna en gång!

Vi testade att ha gutatackorna och roslagstackorna ihop ett år, men de gick aldrig i närheten av varandra. De har helt olika vanor och beteenden. De betar inte alls på samma sätt och väljer helt olika platser för vila t.ex.
Märkte samma på mina finull, de vita gick mer för sig och de svarta och bruna för sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser