Jag har hållit på med vallning i 20 år och har varit vallhundsinstruktör i 15 år. Jag har erfarenhet av upp mot ett 10-tal "andra vallande raser", så jag är inte främmande för andra hundar än BC runt fåren. Jag är även fårägare sen 20 år tillbaka. Jag kan det mesta som handlar om att hantera får med hundar.
1. Fårvallning är ingen sport i första hand, i Sverige, och för en Amstaff/Pitbull kommer det aldrig att bli det! (pga bristande förmåga att klara av en svenska tävlingsbana, din hund har inte en chans på tusen år! ).
2. Jag tror att du kommer att få MYCKET stora problem att hitta en fårägare som gå med på att din Amstaff/Pittbull testas på deras djur.
3. Om en tacka anfaller din hund vad händer då? Ett bett från en Amstaff/Pittbull på ett nyklippt får så är det med stor sannorlikhet slutet för djuret. Hur många döda får tycker du att det är värt för att en hundägare ska få utöva en sport?

Att det tävlas i vallning i USA med en ras, betyder absolut ingenting i Sverige!
I USA har de helt andra tävlingsformer, där är det en sport och har inget med riktigt arbete att göra. (De har förstås också de traditionella, internationella vallningstävlingarna som vi har)
De amerikanska tävlingsbanorna för "andra raser" ser helt annorlunda ut än här i Sverige och momenten är enormt mycket lättare!!! Inga långa hämt, du kan följa med hunden hela tiden och det är mycket små banor på liten yta så att djuren inte ska kunna springa därifrån. Dessutom är djuren av en speciell, stabil fårras som är tränade på att klara av en hund som inte har så mycket vallning i sig, dvs tränad att inte anfalla, inte springa sin väg och att flytta sig trots att hunden inte visar tydligt vad den vill.
Det är inte en mänsklig rättighet att få träna vallning med sin hund!
Nej, just det, det är det inte.
Det handlar istället om fårens rättigheter att inte utsättas för stress genom att vara träningsobjekt för mindre talangfulla

hundar!
Jag tycker att det är skandalöst att utsätta får för träning av hundar som aldrig ska/kan arbeta som vallhundar...
(Ibland är jag nära till djurrättsaktivismen)