Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Norrgården Fårgrindar  (läst 8621 gånger)

saittam

• Öland
Norrgården Fårgrindar
« skrivet: 09 nov-09 kl 20:43 »
hej någon som har erfarenhet av dessa grindar, ser rubusta ut bra pris

www.fargrindar.com
Ta det som det kommer det blir aldrig som man tänkt sig.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Norrgården Fårgrindar
« Svar #1 skrivet: 09 nov-09 kl 20:44 »
Jag har dem, de är väldigt robusta och bra. Rekommenderas.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

saittam

• Öland
« Svar #2 skrivet: 09 nov-09 kl 21:55 »
det låter bra det. tänkte beställa 10  :)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 10 nov-09 kl 13:00 »
Jag tycker att de inte ser så stabila ut i ihopsättningen. Stabiliteten uppnås endast om båda grindarna har samma nivå. Det blir problem om en grind sitter lite högre upp än den andra...
(Någon som fattar vad jag menar ? :P)

Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ulfg

« Svar #4 skrivet: 10 nov-09 kl 13:11 »
Jo, jag förstår vad du menar. Mina Knarrhultgrindar har öglor på sidorna som lappar över varandra och som man kör ner ett spjut igenom. Mycket hållfast och flexibelt. Men Knarrhult tror jag är lite smådyra.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Birgit

« Svar #5 skrivet: 10 nov-09 kl 14:14 »
vallhunden, på vilket sätt skulle den ena sitta högre än den andra? Ser ju ut som samma mekanisk som de Kelfri säljer. Kollar jag på monteringsanvisningen, så ser jag ingen höjd-skillnad?

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #6 skrivet: 10 nov-09 kl 14:27 »
Jag fattar vad du menar Vallhunden, och det är korrekt - de behöver stå i någorlunda samma nivå. Men jag har nog grindar från alla möjliga fabrikat nu, inklusive importerade från England - och då håller dessa grindar en mycket bra kvalitet till det priset. De håller absolut att klättra på dessutom, trots några kilos övervikt på Klättraren....... 8)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 10 nov-09 kl 20:37 »
Ja och i nödfall så finns ju alltid balsnören ;D ;D ;D

Det absolut mest nödvändiga på en gård!!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

agge

« Svar #8 skrivet: 10 nov-09 kl 21:01 »
Ja och i nödfall så finns ju alltid balsnören ;D ;D ;D

Det absolut mest nödvändiga på en gård!!!!

Mitt måste i fickan är spännband  :D

vallhunden

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 10 nov-09 kl 21:15 »
Balsnören är budgetvarianten! ;)

Komplettera gärna med en cigarett-tändare i ficka för att bränna av dom när knuten har blivit för hård... :o

saittam

• Öland
« Svar #10 skrivet: 14 dec-09 kl 22:03 »
Har nu fått hem 10 fårgrindar. helt klart prisvärda
mvh Mattias

JBF

• Småland
« Svar #11 skrivet: 02 maj-10 kl 11:31 »
Är ni fortfarande nöjda med era grindar från Norrgården? Inga lamm som fastnar med huvud eller ben? Har ni även genomgångsgrinden? Jag skall investera i färdiga grindar i nya fårstallet, de hemmasnickrade får bli lammgrindar i stället. De tillverkas bara 1,5 mil från mig så det skulle ju onekligen vara smidigt att hämta hem dem.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #12 skrivet: 02 maj-10 kl 21:54 »
Jag är mkt nöjd än så länge med mina grindar.
Den nedre ringen för att sätta ihop grindarna är lös, det kanske hade varit lättare med en fastsvetsad
Lammkammargrinden kunde varit en bättre konstruktion. Alldeles för mycket jobb att ställa om storleken på gluggen.
Jag har ingen genomgångsgrind.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #13 skrivet: 02 maj-10 kl 23:28 »
Inga problem med grindarna här heller. Jag har också deras fodergrindar samt genomgångsgrind och är mycket nöjd med alltihop. Då har jag flera andra fabrikat sedan tidigare att jämföra med också.

JBF

• Småland
« Svar #14 skrivet: 03 maj-10 kl 17:49 »
Ja men det låter ju som ett bra betyg då. Priserna verkar ju vara ganska konkurrenskraftiga också!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Birgit

« Svar #15 skrivet: 04 maj-10 kl 15:41 »
Har just beställt 10 själv och de ska komma imorgon. Har också andra fabrikat som inte är super, så det blir att jämföra. ;)

Vurre

« Svar #16 skrivet: 04 maj-10 kl 22:50 »
Hur är Norrgårdens grindar jämfört med Siltbergs? Jag ska köpa på mig ett gäng och hade tänkt Siltbergs, eftersom jag får rabatt på dem vi Fåravelsförbundet.
snus? vad är priset på en pris?

Gunhild

« Svar #17 skrivet: 06 maj-10 kl 19:56 »
Är ni fortfarande nöjda med era grindar från Norrgården? Inga lamm som fastnar med huvud eller ben? Har ni även genomgångsgrinden? Jag skall investera i färdiga grindar i nya fårstallet, de hemmasnickrade får bli lammgrindar i stället. De tillverkas bara 1,5 mil från mig så det skulle ju onekligen vara smidigt att hämta hem dem.

Vi har istället för norrgårdenslammkamargrind fkulle jag rekomendera att vända en av grindarna upp och ner. Det fungerar mycket bra som lammkammare.

JBF

• Småland
« Svar #18 skrivet: 09 jun-10 kl 20:54 »
Jag hämtade mina Norrgårdsgrindar i måndags. Trevlig kille som tillverkar de. De är smidiga att sätta upp och verkar väldigt stabila. Köpte ett par genomgångsgrindar också, och även de var väldigt bra.( Om än något höga i tröskeln för mina får, åtminstone utomhus på backen). På måndag skall det MV-testas här så jag kör hårdträning med fållan nu. Har ställt in vattnet där samt ger dem godis där morgon middag kväll.. Har ju roslagsfår, och de är ju inte direkt superglada över vare sig nyheter i hagen eller tanken på att vara instängda. Skeptiska är ju bara förnamnet. Tur jag har min judas Solveig som glatt traskade in där medan jag satte upp fållan. Hon är för j*vla rolig den tackan.  ;D

//JBF

Birgit

« Svar #19 skrivet: 10 jun-10 kl 08:14 »
Jag är också jätte nöjd. Enda nackdelen är de lösa öglorna i nederkanten, som tvingar en till akrobatiska konster när man sätter ihop dem.

Har också roslagsfår, och kan bara le åt JBF:s kommentar. (Har dock med visst koppeltränande av min gosetacka lyckats flytta flocken mellan två hagar via en skogsväg två :o gånger utan hjälp ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser