Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skydda grönsaker på friland från djur?  (läst 7107 gånger)

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
Skydda grönsaker på friland från djur?
« skrivet: 07 nov-09 kl 10:44 »
Hej!

Vi ska  starta upp en odling av grönsaker på friland på ca 0,3-0,4 Ha, men vet inte riktigt hur vi ska skydda odlingen både från egna får liksom rådjur, älg och vildsvin.

Vi tänkte först sätta upp trästaket, men insåg snart att det skulle gå åt väldigt mycket virke och bli väldigt dyrt.

Ni som odlar på friland, hur gör ni för att skydda era grödor?

Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Karina

• småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
SV: Skydda grönsaker på friland från djur?
« Svar #1 skrivet: 07 nov-09 kl 11:01 »
Jag sätter upp typ fårstängsel men det är mycket tätare mellan trådarna än vanligt fårstängsel, så det håller ute hönsen också. Jag spättar bara ner stolpar och stängslet får gå runt, lite "inlindat" i stolparna, inga mälor eller så för det ska vara lätt att ta ner på hösten. Elstängsel med plaststolpar är ju nästan ännu smidigare...
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

masa

• -
« Svar #2 skrivet: 07 nov-09 kl 18:09 »
Om det finns gott om älg i trakten, så räcker det inte alls med fårstängsel. Ett viltstängsel på ca 2 m kan också vara otillräckligt om inte stolparna är förankrade mycket stabilt, älgen trycker omkull en bit av stängslet inklusive 1-2 stolpar ganska enkelt.

Vildsvin har jag ingen personlig erfarenhet av, men jag kan tänka mig att man måste låta stängslet gå ned en bit i jorden, eller ha eltråd.

johe71

« Svar #3 skrivet: 07 nov-09 kl 18:11 »
Vildsvin har jag ingen personlig erfarenhet av, men jag kan tänka mig att man måste låta stängslet gå ned en bit i jorden, eller ha eltråd.

från en artikel i nwt.se

Citera
Under första halvåret i år har antalet vildsvinsolyckor i Sverige fördubblats till 815 stycken jämfört med samma tid i fjol.
En orsak är att viltstängslen inte står emot grisarna. De gräver sig i stället under dem.

En lösning kan vara att följa efter länder som Frankrike och Holland.
Där gräver man ner viltstängslet en halvmeter under marken för att vildsvinen inte ska kunna böka och gräva sig under dem eller helt enkelt bara lyfta undan stängslet med trynet.

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #4 skrivet: 09 nov-09 kl 07:07 »
Tack för svaren!

Ja, det här blir en nöt att knäcka! Det skulle ju vara en ekonomisk katastrof om man vaknade en morgon och fåren eller rådjuren hade länsat hela odlingen....

Viltstängsel verkar ju vara absolut bäst men är inget alternativ för ett småbruk pga kostnaden.

Det får bli någon slags egen lösning med blandning av trästaket, fårstängsel och elstängsel. Så får man väl låta hundarna springa i närheten så mycket som möjligt, så kanske det avskräcker lite.....

/Grendela

Bo

« Svar #5 skrivet: 09 nov-09 kl 08:19 »
För mig har det fungerat bra nu i decennier med två fårstängsel på höjd trots gott om älg och rådjur. Finns det hare, krävs det hönsnät en bit upp också.

tinna.m

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 09 nov-09 kl 09:16 »
För att hålla vildsvin ute funkar det med eltråd 25-30 cm övwe marken.
Används på golfbanor. Vildsvinen hoppar inte.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 14 jan-10 kl 10:21 »
blodmjöl brukar funka mot rådjur...
Fjäderfän och kaniner

planet4

• Västergötland
    • Mölnlycke Biodlare
« Svar #8 skrivet: 14 jan-10 kl 13:29 »
Jag skall med angöra ett litet land i min trädgård och staket är nog inget alternativ. Kommer prova bldmjöl, ull och hönsnät över pallkragar. Dock såg jag denna apparat nedan för endast 199 sek. Kan denna fungera på rådjur tror ni. Hör de högfrekventa ljud. Någon som provat?

http://www.jula.se/djurskramma-animal-away-129003

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 14 jan-10 kl 14:59 »
Staket behöver inte bli dyrt, man kan hitta nät begagnat, tex fick jag nät från grannen, som han använt för att skydda nyplanterade granplantor från älg/rådjur, och när granarna nu blivit tillräckligt stora behövdes inte nätet längre. Fick i o f göra lite fler skarvar än om nätet vore nytt, men det var ju gratis, så det får man ta.

Staketstolpar finns också att komma över begagnat, eller så kan man köra till t ex Gränsbygden och köpa mycket billigare än på byggvaruhusen. Jag köpte 250 cm stolpar för 22 kr/stolpe.

Visst kostar det någon tusenlapp, men livslängden på ett staket med tryckta stolpar och galvat nät är lång, minst 20 år räknar jag med, och då blir kostnaden per år inte stor. Jag tycker att det är värt det, för att slippa få sina odlingar förstörda. Dessutom kan man använda staketet som spaljé, och därmed få dubbel nytta av det.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

planet4

• Västergötland
    • Mölnlycke Biodlare
« Svar #10 skrivet: 14 jan-10 kl 15:33 »
Tack för tipsen. Min tomt är väldigt kuperad och jag tror rådjuren kan ta sig ner för en bergsluttning där det är svårt att sätta staket. Men det skulle kanske gå. Det jag menade var att varför skall jag lägga tid på ett staket om djurskrämman för 200 kronor fungerar bra?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 14 jan-10 kl 16:59 »
För att djurskrämmor inte brukar fungera bra, oftast vänjer sig djuren vid dem och då fungerar de inte längre. Staket fungerar för alla djurslag och de kommer inte att "vänja sig" utan det fungerar så länge staketet är helt och tillräckligt högt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #12 skrivet: 14 jan-10 kl 17:49 »
Vi satsar också på högt nät, viltstängsel. Runt hela marken, som är ca 1 ha.

Vad är det förresten du ska odla på så pass stor yta? För självhushållning enbart eller till försäljning?
*nyfiken-i-en-strut*
Höns, stickning och pelargoner

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #13 skrivet: 19 jan-10 kl 10:31 »
Vi ska odla grönsaker på friland och odlingsbäddar till försäljning. Så att investera i ett ordentligt nät verkar vara en klok sak att göra.

Vi har lämnat in en ansökan om investeringsstöd för stängsel till Länsstyrelsen, då vi räknade med att stängselkostnaden för både odling och bete skulle hamna någonstans kring 40.000 kr. Det är dock inget som hjälper oss nu, då de har en handläggningstid på 6-12 mån....... Det gäller att vara ute i god tid om man ska investera i något!

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser