Det handlar om hur man får mest dragbin till linddraget. Jag tror att man skall göra avläggare tidigt eftersom linden är så sen. Se till att stödfodra i vår, det man gör tidig vår får man kredit för på sensommaren.
Antalet kupor är alltså intressant. Ser man till mina två avläggare jag fick i slutet på Juni så hann de dra in 13-15 kg lind på två-tre veckor, totalt ungefär vad man kan få ut av en snittskörd på en kupa (30-35 kg).
Så fort jag får ut drottningar så gör jag i alla fall avläggare i Bromma och hoppas på tillväxt.
Gör man avläggare i Maj har man bin till linddraget, linden passar faktiskt väl med tidsaxeln, inget är kritiskt. I Bromma finns det gott om framförallt sälg och bina får en bra start här.
Skulle något gå snett så ger ett samhälle delat på två ändå mera än ett samhälle om vädret är gynnsamt och vårutvecklkingen varit bra.
Vi får hoppas på en varm bra vår för bina. Men resultatet vet vi först till hösten. Vi får återkomma då och se om vi gjorde rätt, dvs är nöjd med resultatet.