Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Driftstrategi vid linddrag?  (läst 1350 gånger)

andcar

• Biodlare med fem samhällen.
    • Uppland
    • Andreas bisyssla
Driftstrategi vid linddrag?
« skrivet: 06 nov-09 kl 21:59 »
Jag har börjat fantisera om nästa säsong, även om den känns rätt avlägsen just nu...

Hur ska jag göra för att maximera lindhonungens andel av totala skörden? Samtidigt kommer jag vilja göra ett antal avläggare att sälja för att (om det behövs) kunna hålla totala honungsskörden på en hanterbar nivå.

Hur ska jag lägga upp strategin? När ska avläggarna göras, enbart efter linddraget eller tidigare också?

/Andreas

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Driftstrategi vid linddrag?
« Svar #1 skrivet: 07 nov-09 kl 08:36 »
Det handlar om hur man får mest dragbin till linddraget. Jag tror att man skall göra avläggare tidigt eftersom linden är så sen. Se till att stödfodra i vår, det man gör tidig vår får man kredit för på sensommaren.
Antalet kupor är alltså intressant. Ser man till mina två avläggare jag fick i slutet på Juni så hann de dra in 13-15 kg lind på två-tre veckor, totalt ungefär vad man kan få ut av en snittskörd på en kupa (30-35 kg).
Så fort jag får ut drottningar så gör jag i alla fall avläggare i Bromma och hoppas på tillväxt.
Gör man avläggare i Maj har man bin till linddraget, linden passar faktiskt väl med tidsaxeln, inget är kritiskt. I Bromma finns det gott om framförallt sälg och bina får en bra start här.
Skulle något gå snett så ger ett samhälle delat på två ändå mera än ett samhälle om vädret är gynnsamt och vårutvecklkingen varit bra.
Vi får hoppas på en varm bra vår för bina. Men resultatet vet vi först till hösten. Vi får återkomma då och se om vi gjorde rätt, dvs är nöjd med resultatet.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 nov-09 kl 08:40 »
Själv har jag budgeterat för 300 kg Lind, det är alltså min predikterade prognos för 2010.

Karina

• småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #3 skrivet: 11 nov-09 kl 20:53 »
Vill inte vara pessimist men linden ger bara nektar vissa år så hur mycket man än planerar så är det inte säkert att det blir någon lindhonung. I år var ett fantastiskt bra år för lindhonung här där vi bor, förra året blev det inte mycket till lindhonung, medan -07 också var bra.
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Dela detta:

* Inloggade just nu

965 gäster, 1 användare
Daniel-S

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser