Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra förstagångs-fårras?  (läst 1215 gånger)

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
Bra förstagångs-fårras?
« skrivet: 05 nov-09 kl 07:47 »
Hej hej!

Vi är nybörjare när det gäller får, och ska till våren skaffa vår första besättning.

Vi skulle gärna vilja ha gutefår, men har hört att de inte är så lämpliga som förstagångs-ras. Vi har hört att de är ganska svåra att hantera, svåra att valla och att de kräver betydligt mer tillsyn än "vanliga" får pga att de ofta fastnar med hornen i saker, som fodertråg, stängsel o dyl.

Någon som kan råda oss?
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

bo_i_dala

SV: Bra förstagångs-fårras?
« Svar #1 skrivet: 05 nov-09 kl 08:23 »
Hej!
Alla djur ska ha tillsyn- gutefåren är inte svårare än andra, du får se till att inte ha en massa skit i hagarna! Gutefåren är/blir precis så tama som du "förtjänar" ju med ett djur hanteras med finess desto större förtroende får ni för varandra, passa dej dock när du köper dina första djur- då får du ju så tama djur som säljaren förtjänar!
mvh/bo

Birgit

« Svar #2 skrivet: 05 nov-09 kl 14:40 »
Min erfarenhet är väl närmast att bagglammen hittar på hyss. Tackor, tacklamm och äldre baggar är fenomenala på att hantera hornen!
Gutar är ganska självständiga och ju tamare de blir desto mer påträngande blir de, enligt min och flera Gute ägande bekantas åsikt. De har mycket egen vilja kan man säga, men även väldigt lugna och på så vis lätta att tämja och hantera.

ulfg

« Svar #3 skrivet: 05 nov-09 kl 20:11 »
Jag tycker gutar är bra förstagångsfår för de är oömma och tåliga utegångsdjur med mycket lätta och enkla lamningar. Att de har horn gör dem enkla att hantera pga "handtagseffekten". Nackdelen med hornen är att det är bättre med väl spända eltrådar än fårnät, att man ger dem havre helst i öppna rännor och inte har alltför trånga foderhäckar för hö och ensilage. Med dessa försiktighetsåtgärder vidtagna har jag aldrig råkat ut för några särskilda hornolyckor. Med tanke på räv och risk för lössprungna jakthundar, etc är det tvärtom tacksamt att de har horn. Har de vänjt sig vid vallhundar skall det inte heller vara några problem att valla dem.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 1 användare
imlo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser