Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beredning av getskinn  (läst 4888 gånger)

CR

Beredning av getskinn
« skrivet: 04 nov-09 kl 22:44 »
Hej!
Jag vill lämna in mina insaltade getskinn på beredning. Vad jag förstår finns fettgarvning, barkgarvning och vitgarvning om man vill undvika metoden med krom. Var hittar jag något ställe som bereder getskinn med sådana metoder och vilken metod är bäst för getskinn?
Mvh CR

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Beredning av getskinn
« Svar #1 skrivet: 08 nov-09 kl 20:45 »
Kan det finnas kunskaper under "Hantverk"?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

gopo

« Svar #2 skrivet: 10 nov-09 kl 07:59 »
Hör med lärarna på Bäckedals folkhögskola, Aja heter hon!

ovis

« Svar #3 skrivet: 16 nov-09 kl 11:03 »
Fettgarvning (eller -beredning som det kallas när man vill behålla pälsen) vet jag ingen som gör på beställning. Hos de stora berederierna kan du få dina skinn vegetabiliskt beredda med extrakt från importerad mimosabark (hör med Pälsgarveriet i Flygsfors) eller med tara-böna (Donnia). Man kan också alunbereda skinn, de tål då inte vatten och kan bli spröda med tiden (många år) (Prettingberg i Delsbo). Pälsgarveriet i Flygsfors har ibland problem med mjukgörningen. Donnias skinn blir väldigt fina. De har jobbat med miljöfrågan på senare år och trävar efter en så lite miljöbelastande berednig som möjligt. Nackdelen är att skinnen skickas utomlands för beredning (Bosnien tror jag)...

Alla dessa metoder borde fungera bra på getskinn. Men vet inte om alla berederierna tar emot getskinn. Ring och hör.

Alternativ: låna Lotta Rahmes bok på biblioteket och försök själv eller gå en kurs på Bäckedal vettja! :-)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 19 nov-09 kl 16:57 »
Jag har berett (tack för ordet) några får- och getskinn i ram, med hjärna och en skrapa av bogblad.  Det var inte särskilt svårt, men ett fasligt skrapande, och man måste passa på i precis rätt stund.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 04 jan-10 kl 15:30 »
Skulle också tipsa om att göra det själv. Beckedals har gett ut en handbok som lär en. Jag lånade den på biblioteket och kopierade den. Det är inte så svårt ( har dock bara gjort älgöron hittills). Men det är riktigt kul.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Ljushufwud

« Svar #6 skrivet: 04 jan-10 kl 15:39 »
Visst är det kul!  Bara man är förberedd på att det är "ett fasligt skrapande".  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 3 användare (1 dolda)
Rutans, Lynga

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser