Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder till höns? (från 2006)  (läst 14988 gånger)

nenne

• Hönsuppfödare och livsnjutare ;)
    • Bygdenshöns
Foder till höns? (från 2006)
« skrivet: 02 mar-06 kl 20:13 »
Jag undrar lite om vad man kan blanda ut allfoder till höns med?
För att det inte ska bli så grymt dyrt nu när de måste gå inne...havre och snäckskal har jag självklart redan...några förslag??
« Senast ändrad: 01 apr-08 kl 00:49 av Sirpa »
Uppfödare av...
Dvärg kochin, Dvärg silke, Mignon.
 Och så har jag ju en vovve oxå!

AndersT

Re:Foder till höns??Tips...?
« Svar #1 skrivet: 02 mar-06 kl 20:57 »
Husshållsrester, som torrt bröd(inte mögligt), grönsaker av olika slag- både kokta och råa, kokt potatis-ris-spagetti, brukar jag ge till mina!

Archibald

« Svar #2 skrivet: 03 mar-06 kl 08:15 »
tänkte jag skulle rota i trådarna och hitta den där hur man gör groddar av havre,vete och korn, så de får lite mer grönt i sig.
foderpotatis har jag inte hört om, men det borde man kunna få tag på här.

sedan vi skaffade höns har komposten blivit ledsen, ingenting går dit...

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #3 skrivet: 03 mar-06 kl 09:11 »
Hihi nej man får mata komposten med annat.
* Fråga på din affär om du inte kan få ta hand om bortsorterade grönsaker och bröd. Då får de i sig mycket grönt!
* Alger ger oranga äggulor och mycket mineraler = ett bra tillskott som egentligen gör grönt överflödigt.
* Luzern finns på Granngården, både som pellets (är stora och måste blötas innan servering) och som hackat strö.
* "Hästmüsli" - finns på alla ridsportaffärer och på Granngården. En bra blandning av luzern och fröer
* Linfröpellets (blötes upp innan servering) ger fin sjäderdräkt och omega3-berikade ägg = inte fy skam!
* Ärtkross (Granngården) manglade gröna ärtor. Ger ett bra veg. proteintillskott, blöts upp före servering
Jag blandar dessa tre-fyra sorter (linfröpellets + luzern och/eller hästmüsli + ärtor) tillsammans med finkrossad säd och blötlägger det till en gröpe som hönsen älskar! Grönsakerna lägger jag i en trådkorg, som finns bl.a. på Högberga, som hänger i en kedja i taket.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Helenan

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 mar-06 kl 09:37 »
Jag köper storpack av billiga grönsaker på storköpet, tex fryst majs. En barnfamilj i närheten byter frysta maträster mot ägg. De skrapar av tallrikarna efter att barnen ätit ner i en plastpåse och jag ger hönsen en sådan om dagen. Jag behöver knappt något annat.

Ny har jag groddat solrosfrön! Jag har köpt fågelsolrosfrön och jag tror det är 100% grobarhet! Jag som brukar köpa en fröpåse med 15 frön för 15 kr för att få några solrosor på sommaren!!
« Senast ändrad: 03 mar-06 kl 09:37 av Helenan »

Simon

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 mar-06 kl 10:14 »
Hej, något som mina höns gillar är Betfor... En säck räcker ju väldigt länge och kostar inte så mycket.. testa att blanda det med allfodret och grönsaker... ;)

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 03 mar-06 kl 11:12 »
Höns äter nästan allt, utom lök och citroner. En och annan kött- eller fiskbit får dom allt också emellanåt (om jag har) förstås) - för höns är ju inte bara vegetarianer, så dom tackar inte nej till spagetti och köttfärssås. ;D
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #7 skrivet: 03 mar-06 kl 11:14 »
Jag har under lång tid hämtat "rester" från en lunchresturang i området, hönsen, hundarna o katten gillar det.... men det har blivit lite för mkt mat o feta djur.... Borde kunna föda upp en hushållsgris på alla rester !!

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Helenan

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 mar-06 kl 15:50 »
Någon gång i veckan sorterar konsum i området ut gammal frukt och grönt. Otroligt vad fort det går åt! Speciellt hela salladshuvuden och äpplen. Päron gillar de inte så mycket. Brysselkol är favis. Tillochmed banan slinker ner. Speciellt bruna och kladdiga!! :o

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #9 skrivet: 05 mar-06 kl 14:45 »
Hos oss säger affärena i  skinnsberg nej till att lämna ut bröd och grönsaker.. det är en policy dom har säger dom brödet går tydligen tillbax till grossisten och grönsaker skall kastas...... i vår lilla lanthandel så får vi någon enstaka gång det som blir över men det är inte mycket eftersom dom inte har så mycket  hemma...

lolv...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Archibald

« Svar #10 skrivet: 05 mar-06 kl 16:34 »
jag försökte tigga av personalen på coop och ica när jag såg hur mycket frukt de slängde i en  container, men icke då, det var emot deras policy det med.
synde att de kastar så mycket.

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #11 skrivet: 05 mar-06 kl 16:48 »
jag försökte tigga av personalen på coop och ica när jag såg hur mycket frukt de slängde i en  container, men icke då, det var emot deras policy det med.
synde att de kastar så mycket.
Fråga på fler ställen efter grönsaker, frukt och bröd. Det är så olika på vilken personal som jobbar. Det finns inga regler så det är upp till den som är ansvarig för just den affären hur de gör.
Varför inte också fråga på någon skola eller restaurang efter matrester och /eller grönsaksrester (efter salladstillverkningen - varje bra matställe har ju ett salladsbord numera).
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

bea

« Svar #12 skrivet: 09 mar-06 kl 15:13 »
det blir ju lite extra jobb för personalen att ta hand om en när man vill hämmta osv så man kan ju erbjuda en liten peng till kaffekassan tycker jag allt ;)

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #13 skrivet: 09 mar-06 kl 16:59 »
Jaghar alltid fått gå in och hömta själv så det belv snanre mindre jobb eftersom de slapp bära ut i sopsäckar, knyta ihop och gå ut med dem.

Har kursverksamhet!

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 13 mar-06 kl 23:23 »
 Nu har jag kommit en bit på väg i min "naturliga hönsutfodring".
 Dom får: Havre, vete, korn, solrosfrön, hampafrön, linfrön.
Gröpe av Luzernpellets och vetekli+vitaminer.Lite grönsaksrester, morötter och potatis +groddar ibland.
 Men nu tänkte jag blanda i lite fodermajs också och har en fråga: När "mitt" Granngården kollar i sina listor hittar dom en massa olika sorters majs, de flesta svindyra (över 800 kr) och jag tror att det är fråga om utsäde, vad tror ni? Men en sort hette Apache (är jag ganska säker på) och kostade lite över 200 kr, är det den "rätta" fodermajsen? Granngården hemma har aldrig tagit hem majs förut, men det är så kul, dom har blivit lite "engagerade" i min hönsutfodring och frågar hur det går osv? :) Inga sura miner över att behöva ta hem bara någon säck av varje sort!
 Tips på mera roliga saker att ge hönsen emottages tacksamt.
 Är det någon som ger ärtor? I vilken "form" i såna fall? Om jag skulle be Granngården att ta hem lite såna också....
 Som Kicki skrivit i någon tråd så dammar det mycket mindre hos mina hönor nu när jag ger fröer.
                          Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #15 skrivet: 14 mar-06 kl 01:24 »
Inga sura miner över att behöva ta hem bara någon säck av varje sort!

Det är ju deras jobb väl? :-)

Men, vad hittar du för hampfrön och till vilket pris?

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #16 skrivet: 14 mar-06 kl 08:44 »
Ärtor finns som kross. Hampfrö finns i säck på Granngården

Mer förslag: "Hästmüsli", linfrö och linfröpellets, viltfågelblandning, duvblandning, alger
Efter sommaren: Torkade löv och nässlor.

Har kursverksamhet!

Charlotte

• -
« Svar #17 skrivet: 14 mar-06 kl 17:38 »
 Gruff: Mitt Hampafrö är köpt på Granngården, finns i "fodersäcksstorlek" och mindre påse, 10 kg, (kanske??) Jag har inte priset i huvudet, men det var inte SÅ blodigt dyrt, jag ger det ju som ett tillskott till allt det övriga.
 Jag har hört så mycket "gnäll" på Granngården, så jag ville bara tala om att på "Min" Granngård är dom snälla ;D
 Kicki: Tack för mera tips!

Men är det ingen som har någon aning om fodermajs?

Och hur gör man med behovet av animaliska proteiner, Maskkompost??
                             Mvh
                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

nenne

• Hönsuppfödare och livsnjutare ;)
    • Bygdenshöns
« Svar #18 skrivet: 14 mar-06 kl 19:48 »
Ville bara tacka för alla fina tips man får...hälften viste man ju redan, men har även lärt mig lika mycket, och det är nog inte bara jag som är tacksam!   ::)
Uppfödare av...
Dvärg kochin, Dvärg silke, Mignon.
 Och så har jag ju en vovve oxå!

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #19 skrivet: 15 mar-06 kl 07:55 »
Och hur gör man med behovet av animaliska proteiner, Maskkompost??
Ja det är en alldeles utmårkt idé för den som har plats för en sådan. Annars finns det torkade insekter på zooaffärer och på Ö&B - sk. sköldpaddsmat + frysta insekter = fiskmat, levande syrsor, mjölmaskar m.m. på zooaffärerna. Det finns även levande maggots (fluglarver) i hinkförpackning på fiskesportaffärerna.

Har kursverksamhet!

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser