Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder till höns? (från 2006)  (läst 13690 gånger)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Foder till höns??Tips...?
« Svar #40 skrivet: 24 mar-06 kl 10:44 »
Vart står det  ??? jag tror att du tänker på de gamla reglerna som inte gäller längre..!

Matavfall
Sedan den 1 november 2002 är det inte tillåtet att utfodra produktionsdjur, med undantag av pälsdjur, med matavfall.

Förbudet återfinns i art. 22. 1. b i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1774/2002 om hälsobestämmelser för animaliska biprodukter som inte är avsedda att användas som livsmedel. (Se länk i kolumnen till höger.) Förordningen är tillämplig till sin största del sedan 1 maj 2003. Men matavfallsförbudet gäller redan från den 1 november 2002.

Definitionen på matavfall är alla typer av matavfall, inklusive använd matolja, från restauranger, storkök och kök, inbegripet centralkök och hushållskök. Det är alltså fortfarande möjligt att utfodra med t.ex. potatis, makaroner och grönsaker. (Då förordningen endast omfattar animaliska biprodukter betraktas livsmedel som garanterat endast innehåller vegetabiliska produkter inte som matavfall.)

Definitionen på produktionsdjur är alla djur som hålls, göds eller föds upp av människor och används för framställning av livsmedel (bl.a. kött, mjölk och ägg), ull, päls, fjädrar, skinn eller andra produkter av animaliskt ursprung.

När det gäller andra djur än produktionsdjur t.ex. minigrisar gäller fortfarande att det är förbjudet att utfodra svin och andra mottagliga djur med hushållsavfall som utgörs av matrester med animaliska beståndsdelar från kök, inbegripet stor- och restaurangkök. Förbudet kom i samband med mul- och klövsjukeutbrottet i Storbritannien under våren 2001. Bakgrunden till förbudet är att mul- och klövsjukeviruset sprids via animaliska råvaror. Svin och andra mottagliga djur som utfodras med matavfall innehållande animaliska beståndsdelar som är smittat med viruset, kan själva drabbas av mul- och klövsjuka. Storbritannien räknas numera smittfritt från mul- och klövsjuka och de flesta restriktioner som fastställdes under utbrottet har upphävts.
Förbudet att använda matavfall till svin och andra mottagliga djur ligger dock kvar.
« Senast ändrad: 27 mar-06 kl 11:11 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

lilla.loppan

  • Gäst
Re:Foder till höns??Tips...?
« Svar #41 skrivet: 28 mar-06 kl 19:05 »
Svar på tal!

i en hönsbok som jag köpt. vilken kommer jag ej ihåg.
återkommer med namn. kan oxå ha läst det på någons hemsida. men tror det var i boken.

bra att någon skrev ut reglerna så det blev någon ordning.

det svar jag skrivit tidigare har jag fått från en affärsägare

/loppan.

IK

  • Gäst
Re:Foder till höns??Tips...?
« Svar #42 skrivet: 30 mar-06 kl 17:30 »
Animaliska proteiner till hönsen:
Om det finns någon i närheten som husbehovsfiskar kan du be om mört och annan s.k. skäpfisk. Jag fick trängsel i frysen för några veckor sedan när en bekants bekant kom med flera kassar mört och braxen. Koka dem hela och lägg till andra matrester. Jag hade tur och fick en stor låda havregryn som gått över bäst före-datum, fiskgröt med kålrot är mycket populärt.
I somras cyklade jag till en fiskpartihandel och fick två stora kassar av det som blir kvar när man filear fisk. Kan vara rejält med kött på benen när dom är flinka med kniven - och hönsen äter precis allt utom tjockaste ryggradsdelen och allra längsta benen.

Fast ge inte hönsen fisk precis varje dag, vitan kan få fel konsistens så att den inte koagulerar ordentligt när man kokar äggen.

Också här i Österbotten har jag problem med butiksreglerna (de låser sina sopcontainers så det är helt hopplöst att försöka dyka efter mat för egen del heller), men man kan råka på hyggliga typer. Och med en ekobonde har jag bytt ägg mot säd och rypskross (<--> omega3-ägg).

/ ik
« Senast ändrad: 30 mar-06 kl 17:33 av IK »

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Foder till höns??Tips...?
« Svar #43 skrivet: 06 apr-06 kl 00:07 »
Hej.

Upptäckte just detta forum och blev glatt överaskad.

Verkligen många matnyttiga ideer att ta till sig.

Själv bor jag i lite mildare klimat och har fler månader med färsk gröda för hönsen att picka runt i.
Större delen av året går mina höns fria och tillser själva sitt födobehov. Animaliskt protein får de genom de insekter, maskar, larver och grodor m.m som de själva letar upp. Under vintermånaderna ger jag dem en blandning av allfoder och krossad torkad majs som finns att tillgå till billig penning i mina krokar.
Kalktillskott ger jag dem i form av (krossat) äggskal som blir över från matlagningen.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

iceman

  • Inlägg: 455
  • ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
Re:Foder till höns??Tips...?
« Svar #44 skrivet: 07 apr-06 kl 09:01 »
 Nu har det kommit i gång för mig att få matrester och grönsaker från skolorna huruvida det är olagligt eller ej skiter jag i... hönsen och ankorna gillar det och jag är nöjd...


lolv...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Wendela

  • Gäst
Re:Foder till höns??Tips...?
« Svar #45 skrivet: 07 apr-06 kl 20:26 »
Vi ger våra hönor, ankor och kalkoner havre- och korn-kross till allfodret eller så här års är det till värpfodret. Dom får även lusern (hackstrå) vintertid och all överbliven pasta är väldigt populärt hos ankorna.   ::)
Men vi ger blandkli med vatten och värpfoder vissa dagar precis som man gjorde förr.

nenne

  • Inlägg: 26
  • Hönsuppfödare och livsnjutare ;)
    • Bygdenshöns
Re:Foder till höns??Tips...?
« Svar #46 skrivet: 02 jun-06 kl 12:47 »
Finns krossad majs att köpa eller bara hel?
Uppfödare av...
Dvärg kochin, Dvärg silke, Mignon.
 Och så har jag ju en vovve oxå!

nenne

  • Inlägg: 26
  • Hönsuppfödare och livsnjutare ;)
    • Bygdenshöns
Re:Foder till höns??Tips...?
« Svar #47 skrivet: 16 jun-06 kl 13:52 »
Och i så fall vad kostar det?
Uppfödare av...
Dvärg kochin, Dvärg silke, Mignon.
 Och så har jag ju en vovve oxå!

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Foder till höns??Tips...?
« Svar #48 skrivet: 20 jun-06 kl 15:59 »
jag har bara sett hel majs till salu på säck

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Foder till höns??Tips...?
« Svar #49 skrivet: 20 jun-06 kl 16:42 »
Det är nog en fråga om tillgång.

I mina krokar är råg-, vete-, kornfält en sällsynt syn men majsfälten böljar överallt. Följdaktligen är kornkross dyrt men majskross nästan gratis och vi utfodrar djuren med cracked corn och äter creamed corn och majsbröd till kycklingen istället för potatis och vetebröd.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Neta

  • Gäst
Re:Foder till höns??Tips...?
« Svar #50 skrivet: 22 jun-06 kl 20:26 »
Ja, hos mig är det kornfält överallt så krossat korn är vardagsmat.
Majs är lyxmat, finns i och för sig att köpa men när närmaste bonde har kornkross så får det duga. Hönsen äter det med god aptit!

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Foder till höns??Tips...?
« Svar #51 skrivet: 22 jun-06 kl 22:35 »
Och här finns ingenting, för jag bor ovan odlingsgränsen och har inga bönder i sikte. Lite nässlor och rallarros kan jag få ihop  ;) och jag hörde att någon lyckats med jordgubbar i grannbyn. Men billig korn och havre till hönsen... näe, det är kört. Närmaste kornfält är väl i Tornedalen 20 mil bort. Jag får allt öppna börsen för att kunna mata hönsen.  

turlar

  • Inlägg: 139
    • Skåne
SV: Re:Foder till höns??Tips...?
« Svar #52 skrivet: 02 feb-08 kl 19:51 »
Och här finns ingenting, för jag bor ovan odlingsgränsen och har inga bönder i sikte. Lite nässlor och rallarros kan jag få ihop  ;) och jag hörde att någon lyckats med jordgubbar i grannbyn. Men billig korn och havre till hönsen... näe, det är kört. Närmaste kornfält är väl i Tornedalen 20 mil bort. Jag får allt öppna börsen för att kunna mata hönsen.  
Men de e de väl värt de priset med Höns
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Re:Foder till höns??Tips...?
« Svar #53 skrivet: 31 mar-08 kl 17:35 »
Men har läst att det kan framkalla sallmonella...?
VAR har du läst de????????
Smittskyddsinstitutet säger så här om salmonella på groddar:

Trots att fröerna pastöriseras innan groddning får olika typer av groddar anses som känsliga produkter. Sedan det första kända utbrottet i Sverige 1988 orsakat av mungböngroddar har nio utbrott med groddar, framförallt alfalfagroddar, rapporterats. Det är viktigt att groddar förvaras vid högst +8 grader C.

doktor vesterlund

  • Inlägg: 7
SV: Foder till höns? (från 2006)
« Svar #54 skrivet: 05 apr-08 kl 20:06 »
Grönkål är bra hönsmat, lättodlat är det också.

marymae

  • Inlägg: 1552
    • Västerbotten
    • Det jag tänker
SV: Re:Foder till höns??Tips...?
« Svar #55 skrivet: 10 apr-08 kl 13:42 »
Smittskyddsinstitutet säger så här om salmonella på groddar:

Trots att fröerna pastöriseras innan groddning får olika typer av groddar anses som känsliga produkter. Sedan det första kända utbrottet i Sverige 1988 orsakat av mungböngroddar har nio utbrott med groddar, framförallt alfalfagroddar, rapporterats. Det är viktigt att groddar förvaras vid högst +8 grader C.


Jag har förstått saken rätt så har det också att göra med hur färska groddarna är. Ju längre du sparar dem desto större är risken att de blir dåliga och gör dig sjuk. Detta är för människor jag känner till men måste ju vara samma för höns.
elliha.blogspot.com

ivigtut

  • Inlägg: 713
  • Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
SV: Foder till höns? (från 2006)
« Svar #56 skrivet: 16 maj-08 kl 22:17 »
Jag har fåt en massa roliga och förhopningsvis anvendbara tips.

Jag funderar lite på salt och kol. Vitaminer och mineraler?

I nuläget så ger jag korn okrossad, snäkskal, solrosfrön, grisfoder och ett kycklingfoder som man ska ge på slutet av kyckling perioden. Räster från köket.

funderar lite över mängderna. Jag tycker det blir för mycket spill.

Det stog om citron i vattnet, varför. sen har jag läst att vitlök i vatnet ska vara bra?

Jag vill att mina hönor ska må bara.

Frank-Zappa

  • Inlägg: 1
SV: Foder till höns? (från 2006)
« Svar #57 skrivet: 17 maj-08 kl 16:21 »
Hej. Min mormor, född 1892 död sedan länge, sa alltid att de gav hönsen riven kålrot och då fick man en fantastisk guldgul färg på gulan.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Foder till höns? (från 2006)
« Svar #58 skrivet: 18 maj-08 kl 17:38 »
Jag funderar lite på salt och kol. Jag vill att mina hönor ska må bara.

Ge inte salt för om du ger minsta lilla för mycket så kan hönsen få Gikt, tunna äggskal etc av det...
Salt finns redan tillsatt i färdigfodren du köper typ Allfoder och Fenix Hel Veg och Kycklingfoder.

Kol finns ingen anledning att ge.
Annat än om hönsen ätit nått giftigt!! då ska du köpa aktivt kol och ge dem.

/Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 3 användare (2 dolda)
isa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser