Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemmagjorda tändpluttar?  (läst 25887 gånger)

M8e

• Västerbotten
SV: Hemmagjorda tändpluttar?
« Svar #40 skrivet: 21 nov-09 kl 10:04 »
Finns det inga "fossilfria" alternativ. Parafin, vaselin görs ju från olja.

Med tidningar och tapetklister(potatismjöl) kanske man kan få något som brinner lagomt fort och länge?
Hur bra brinner såna där "pappersvedklabbar"?
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #41 skrivet: 21 nov-09 kl 11:30 »
Att kunna använda torktumlarluddet till något nyttigt skulle kännas som en seger

vad sägs om lösskägg?
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

lumpus

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 21 nov-09 kl 11:36 »
vad sägs om lösskägg?

att stoppa i brasan?

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #43 skrivet: 21 nov-09 kl 11:47 »
Nä, kanske inte.

Vattuvarg: hur får man tag i tumlarludd på en hajk? Det måste vara glest mellan maskinerna..
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #44 skrivet: 21 nov-09 kl 14:46 »
Tumlarludd är ett minst lika oalternativt tändmedel som en skvätt diesel.
Att låta sina dyra kläder förvandlas till ludd av ren bekvämlighet, och i nästa andetag tala om att minska resursslöseriet...kvack.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #45 skrivet: 21 nov-09 kl 16:59 »
Hur får man tag i tumlarludd på en hajk? Det måste vara glest mellan maskinerna..

Man förbereder nog pluttarna före man börjar vandra... :)
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #46 skrivet: 21 nov-09 kl 17:06 »
Tumlarludd är ett minst lika oalternativt tändmedel som en skvätt diesel.
Att låta sina dyra kläder förvandlas till ludd av ren bekvämlighet, och i nästa andetag tala om att minska resursslöseriet...kvack.

Tack för att du inte bara kommer med pseudofaktabelamrad kritik utan också bidrar med en användbar lösning. Det är så skönt att man inte behöver ducka när man kommer med idéer...  ;)
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

signe

« Svar #47 skrivet: 21 nov-09 kl 17:32 »
Inte behöver man några tändpluttar om man lärt sig att spänta veden. Vi har en mycket praktisk späntkniv inköpt på en marknad för många år sedan. Den är i gjutjärn och består av en kraftig knivarm med ett handtag längst ut. Denna sitter fast i ett bakstycke med hack i olika höjder. Hela mojängen sitter fastskruvad på väggen i pannrummet. Man sätter en brädbit eller ett vedträ mot lämpligt hack och klyver med hjälp av knivarmen. Det går mycket fort att spänta smala vedstickor med hjälp av denna praktiska tingest. Ett annat tips är att spara allt överblivet fett i en plåtdunk i pannrummet. Gammal olja, fett från stekpannan m.m. bör man ju inte slå ut i avloppet. Istället använder man det till att hälla lite över papper och ved innan man tänder på.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #48 skrivet: 21 nov-09 kl 17:46 »
Inte behöver man några tändpluttar om man lärt sig att spänta veden. Vi har en mycket praktisk späntkniv inköpt på en marknad för många år sedan.

Åhå, en sådan skulle man ha! Skulle du kunna ta ett foto av det, och lägga upp? 
~ Kahlil Gibran~

Huggorm

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 21 nov-09 kl 17:56 »
Som någon skrev tidigare i tråden är det naturligtvis också bra att spara flisor och bark som annars bara blir liggande kvar på sågbacken. Den tjocka barken från första stocken på gamla björkar och tallar brukar vara som kork i konsistensen, och tillsammans med lite näver lär den funka utmärkt att tända i. Naturligare blir det knappt.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #50 skrivet: 21 nov-09 kl 20:02 »
Tack för att du inte bara kommer med pseudofaktabelamrad kritik utan också bidrar med en användbar lösning. Det är så skönt att man inte behöver ducka när man kommer med idéer...  ;)

Ok, använd navelludd istället, om möjligt spetsat med nyfejat pubishår.

Broberg

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 21 nov-09 kl 21:07 »
Citera
  ;D

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #52 skrivet: 21 nov-09 kl 22:05 »
Ingen som skriver om ris? Jag har samlat ris i knippen som jag ska låta ligga å torka. Nog ska det väl gå att använda? Ska prova att göra späntstickor också.

http://pic6.piczo.com/insekterna/?g=46844166#top

Bild på späntsticka.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #53 skrivet: 21 nov-09 kl 22:09 »
Ingen som skriver om ris? Jag har samlat ris i knippen som jag ska låta ligga å torka. Nog ska det väl gå att använda? Ska prova att göra späntstickor också.

http://pic6.piczo.com/insekterna/?g=46844166#top

Bild på späntsticka.

Varför göra det enkelt när man kan göra det komplicerat  :D

öh, var bilden till mig? Jag ville ha en bild på späntmaskinen, stickorna vet jag hur de ser ut!

ps: jag samlar också ris, och huggflisor, papper från papperstuggen på jobbet, sågspån när jag kommer åt.
Allt som går att tutta på! Det intressanta är att hitta en mix som brinner länge nog för att få igång en brasa.
Framförallt i vedspisen skulle det va skönt om man kunde sticka in en brinnpryl som värmde upp och förberedde rökgången.
Den är så grinig när den är kall.
« Senast ändrad: 21 nov-09 kl 22:14 av Eulalia II »
~ Kahlil Gibran~

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #54 skrivet: 21 nov-09 kl 22:20 »
Nu har jag googlat runt och inte hittat späntmaskin men tändpluttat.

Scoutfjuttar recept:

Riv eller klipp 4-8 blad tjockt från en tidning, rulla och bind ihop.
Doppa två gånger i paraffin/stearin, klart.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #55 skrivet: 21 nov-09 kl 22:21 »
Åhå, en sådan skulle man ha! Skulle du kunna ta ett foto av det, och lägga upp?  

Troligen menas en sån här:  http://www.flinks.se/visa_produkt.asp?nr=33878

Går bra att spänta stickor med liten yxa också om man är försiktig.

M8e

• Västerbotten
« Svar #56 skrivet: 21 nov-09 kl 22:26 »
Glöm inte öronvaxet. ;)
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #57 skrivet: 21 nov-09 kl 22:30 »
Foppas: nej, hon sa den satt  fast på väggen. Jag kan tänka mig att det ser ut som en pappersgiljotin mera.

Getalina, precis sådär hade jag tänkt göra! Innan alla andra intressanta avancerade ideer kom in i bilden.. ::)

Hetaste tråden just nu  ;D
~ Kahlil Gibran~

Huggorm

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 21 nov-09 kl 22:35 »
Jag såg en bild på en späntmaskin någonstans, var det inte här på forumet? Någon gissade att den från början varit för att kapa socker eller någonting med har jag för mig

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #59 skrivet: 21 nov-09 kl 22:49 »
Jag såg en bild på en späntmaskin någonstans, var det inte här på forumet? Någon gissade att den från början varit för att kapa socker eller någonting med har jag för mig

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=77956.0

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 2 användare (1 dolda)
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser