Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemmagjorda tändpluttar?  (läst 25920 gånger)

Huggorm

• Gäst
SV: Hemmagjorda tändpluttar?
« Svar #20 skrivet: 06 nov-09 kl 23:55 »
Eller tändvätska av den typen man använder till sommarens grillkalas. En flaska kostar någon tia och räcker nog till femtio brasor.

Tompas11

• Västmanland
« Svar #21 skrivet: 07 nov-09 kl 12:45 »
Jodå tändvätska går bra och vill man lyxa till det lite så tar man lampolja av högsta kvalitet. ;)
If it doesn't work, chrome it!

andtol

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 08 nov-09 kl 08:46 »
Varför ska man använda tändpluttar gjorda på olika slags oljor/tändvätska, som 1. är inte gjorda av oss själva 2. är miljöovänliga. Är det inte bättre att spänta stickor med en späntkniv eller något annat som är både miljövänligare och med "alternativ"?

Cyklisten

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 08 nov-09 kl 09:13 »
För min del handlar det om att efter några år tröttnade jag på späntandet och letandet efter töre.

andtol

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 08 nov-09 kl 09:16 »
För min del handlar det om att efter några år tröttnade jag på späntandet och letandet efter töre.
Det kan ju vara så att det går snabbare att tända elden med tändpluttar och då blir det mindre farliga rökgaser som stiger upp = miljövinst.

Winnie

« Svar #25 skrivet: 08 nov-09 kl 10:35 »
Att tända med tidningspapper är mycket mer miljöbelastande äan att använda "tändpluttar"...

Detta är fakta och inget eget tyckande..

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #26 skrivet: 08 nov-09 kl 10:56 »
Att tända med tidningspapper är mycket mer miljöbelastande äan att använda "tändpluttar"...

Detta är fakta och inget eget tyckande..

Men en organoleptisk prövning ger åtminstone vid handen att tidningspapperet ger mindre otrevliga rökgaser än t ex björknäver.
Har du någon källa till uppgiften?

Winnie

« Svar #27 skrivet: 08 nov-09 kl 12:42 »
Men en organoleptisk prövning ger åtminstone vid handen att tidningspapperet ger mindre otrevliga rökgaser än t ex björknäver.
Har du någon källa till uppgiften?

Jo jag har det...måste bara hitta den igen...

Misse

• nr 9424
« Svar #28 skrivet: 15 nov-09 kl 10:23 »

Själv gör jag så periodvis med min besvärliga vedspis här i köket att jag stoppar in veden i luckan (mindre bitar..) och sen sätter in ett litet biltema gasolmunstycke igenom luckan en minut så brinner det raskt sen.

Har även använt matolja, diesel, sprit, gammalt stearin, bensin, tändvätska, eller vad som nu råkat finnas till hands att tända med. Sprit eller bensin mindre bra, dels för att det mest brinner till massor under 10 sekunder och sen inte så mycket mer, dels för att man måste vara så snabb med att tända så ångorna inte hinner leta iväg sig i murstockens gångar.. Det gör ont, och blir sot överallt efter en tändning typ en halv minut efter en rejäl bensinmatning av en spis ::) :P
Man lär sig av sina korkade misse-tag i yngre dagar....

Om spisen stått länge och är riktigt tjurig så börjar jag med att stoppa in en kupevärmare, hårtork, varmluftspistol eller liknande genom vedluckan.
Eller snarare intill den öppna luckan, låter det sen stå så några minuter så att all stillastående luft i murstocken har börjat att sätta fart. Sen är det en baggis att få bra drag och fyr i grejorna 8)

Här i huset har jag en Jötull-kamin som är underbar då man väl eldat upp ordenligt, men knepig att göra upp i eld i. Jag har alltid eldat i alla möjliga pannor, kaminer och spisar så jag tycker jag kan det där med att göra upp eld, men i denna kamin så slocknar det efter en liten stund än om det finns tändved kvar, spelar ingen roll om luckan är stängd eller öppen. Man får tända en gång till och blåsa, blåsa så går det ju.  Men jag är urless på det här och har köpt "tändpluttar". Med ett par sådana går det bra, dom slocknar ju inte och till slut brinner det ordentligt. Jag har funderat på om det är lite för bra drag, det blir för kallt och så slocknar det.
Tjärved skulle nog vara bra, men det vet jag inte vart jag skulle kunna hitta.

Är det någon som tillverkar något extra bra att tända med? Hur?
Tacksam för tips.

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Huggorm

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 15 nov-09 kl 10:27 »
Har även använt matolja, diesel, sprit, gammalt stearin, bensin, tändvätska, eller vad som nu råkat finnas till hands att tända med. Sprit eller bensin mindre bra, dels för att det mest brinner till massor under 10 sekunder och sen inte så mycket mer, dels för att man måste vara så snabb med att tända så ångorna inte hinner leta iväg sig i murstockens gångar.. Det gör ont, och blir sot överallt efter en tändning typ en halv minut efter en rejäl bensinmatning av en spis ::) :P

Tömde du bensinen över veden och tände? Jag funderar på hur det skulle funka om man hade en liten skål med en skvätt bensin i som man ställde i botten av kaminen. Skålen från ett värmeljus kanske, eller motsvarande storlek fast i järn. Några milliliter bensin är ju nästan gratis, och borde brinna åtskilliga minuter

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #30 skrivet: 15 nov-09 kl 11:28 »

Jag var en gång och tittade på ett hus som var till salu och mycket billigt pga att någon hyresgäst hade försökt tända i vedspisen med bensin. Köket brandskadat och hela huset sotigt... jag slog inte till, kanske inte så mycket pga brandskadorna som för att det var olämpligt läge.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 15 nov-09 kl 11:42 »
Tänder med reklamen som någon envisas med att stoppa i brevlådan. ICA Maxi skickar t.ex. tjocka broschyrer med erbjudanden som brinner bra. Elgigantens blad är också lättantända. Jysk Bäddlager trycker sin reklam på blankt papper som inte alls är lika bra att tända med.

Fotogen och diesel funkar också bra, men så länge det finns skog att hugga ner lär pappersfloden fortsätta och då ser jag inget skäl att betala för tändmaterial.

Therese K

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 15 nov-09 kl 11:59 »
Jag läste i en tidning härom dagen att man kan plocka kottar och doppa dom i smällt stearin/ljusmassa snabbt och använda till att tända brasan med.. Gör ett lager och förvara svalt och torrt... har inte provat själv men det lät ju bra..
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Henrik.S

« Svar #33 skrivet: 15 nov-09 kl 17:39 »
Räfsa ihop allt spån, flis och bark som blir vid kapning och klyvning så har du väl tändmaterial så det räcker en stund??
//Henrik

andtol

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 16 nov-09 kl 11:25 »
Tänder med reklamen som någon envisas med att stoppa i brevlådan. ICA Maxi skickar t.ex. tjocka broschyrer med erbjudanden som brinner bra. Elgigantens blad är också lättantända. Jysk Bäddlager trycker sin reklam på blankt papper som inte alls är lika bra att tända med.
Jag har lärt mig att inte använda reklamen att elda med eftersom blankt färgat papper innehåller så mycket gifter att det bildas syror som fräter på skorstenen.

Men det är kanske fel?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #35 skrivet: 16 nov-09 kl 22:16 »
Jag har lärt mig att inte använda reklamen att elda med eftersom blankt färgat papper innehåller så mycket gifter att det bildas syror som fräter på skorstenen.

Men det är kanske fel?

Problemet med det blanka reklampapperet (LWC-papper) är att det innehåller lera, så det brinner dåligt och det blir mycket aska av det. Apropå det, Postkodlotteriets reklam går det knappt att få eld på... Men det är ingen risk att det bildas syror.

Saltsyra som förstör skorstenen får man framför allt från PVC-plast, men sådan förekommer ju inte i t ex reklam eller engångsförpackningar numera.

lumpus

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 17 nov-09 kl 09:22 »
som vanligt,,nåjja i mellan åt så har jag kommit på det optimala för mig,,vet inte om jag vågar,,,,?  jo här kommer min version av "tändpluttar"    jag har en underförbränningsfläktpanna som kan va svår tänd, jo jag grundar i botten med en soppåse därefter småpinnar,, sen nån grov bit,,det ta felar nästan aldrig,,all plast  och papper mm som är  löspackad,gör att det blir en "jävla" fart på brasan,en biefekt är ju att man inte behöver köra ut soptunnan.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #37 skrivet: 20 nov-09 kl 19:12 »
Det finns ett gammalt arméalternativ - man tar en rejäl vedklabbe som man sågar massor av jack i med med motorsågen, sen fyller man jacken med sågspån som är indränkt i diesel och spillolja... det funkar alltid  :-X

Vill man dock ha ett mera miljöanpassat alternativ så finns det ju faktiskt såväl späntved, knaster, näver, tidningspapper och sådär nått tusental till med olika saker man kan använda.

Det viktigaste för ett "tändmedel" är att det är torrt, brinner rejält och brinner länge. Tex bensin är ju värdelöst att tända med eftersom det förgasas jättelätt så det bara blir ett eldklot som försvinner på några mikrosekunder ovanför brasan, då funkar det bättre med tex diesel eller fotogen som inte förgasas lika lätt.

Ska man använda bensin att tända med så ska den förtjockas först så att den blir mera som napalm, då kan man även tillsätta aluminiumtvålar för att få mera värme - men då behöver man sin kemilåda först.

En eld behöver 3 saker - syre (eller mera korrekt någon form av oxidationsmedel), bränslet och värme.

Har man för grov ved när man ska tända så suger den åt sig värme från lågan (jämför med värmemagasinerande timmerväggar...) så att det blir svårare att tända.

Ved som köps är så gott som alltid för grov för att tända med - är det decimetertjocka klabbar så ska elden ha kommit upp ordentligt i värme innan dom är optimala att elda, att märka är att som regel är det gas från veden som brinner och grov ved måste ha mycket mera värme innan man får några pyrolysgaser att elda med. Det är mest bara när man har fått en rejäl glödbädd som elden börjar att få näring från annat än gaser.

Även hur veden staplas i eldstaden har stor betydelse, det gäller att syret ska komma fram till lågan men värmen ska man försöka att hålla kvar på plats.

Vid tändning kan det vara smart att bygga en pagodeld med några varv med klen ved som ligger som timmret i ett timmerhus, sen fyller du "huset" med tex näver och avslutar med att lägga ett glest "tak" av tunna vedträn som kan släppa ut röken men samtidigt hjälper till att hålla kvar en del av värmen.

Det är ju pga av värmen som det brinner bättre i ett hörn mellan två väggar än mitt på en platt vägg´, hörnet hjälper då till att hålla kvar mera värme till förbränningen.

Många kaminer och pannor är elaka att tända eftersom dom ofta har dåligt drag när dom är kalla, nått man kan pröva med är att pula in lite löst papper i själva skorstensröret och tända eld på detta - då får man bort lite av den kalla luft som ligger och "proppar" igen i rökgången.

Man ska inte betala för dyra "tändpluttar", har man en panna som man fyller med en jätteklump liggande vedträn så kan det behövas lite övertalning, men annars är tändpluttar tämligen onödiga tingestar.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Hemmagjorda tändpluttar?
« Svar #38 skrivet: 20 nov-09 kl 23:51 »
Är det någon som provat hiking-receptet torktumlarludd+vaselin för att tända i en panna? Det borde inte behövas så mycket och receptet borde kunna modifieras.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Huggorm

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 21 nov-09 kl 08:47 »
Att kunna använda torktumlarluddet till något nyttigt skulle kännas som en seger

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser