Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemmagjorda tändpluttar?  (läst 25997 gånger)

Nina W

• Värmland
Hemmagjorda tändpluttar?
« skrivet: 04 nov-09 kl 14:41 »
Här i huset har jag en Jötull-kamin som är underbar då man väl eldat upp ordenligt, men knepig att göra upp i eld i. Jag har alltid eldat i alla möjliga pannor, kaminer och spisar så jag tycker jag kan det där med att göra upp eld, men i denna kamin så slocknar det efter en liten stund än om det finns tändved kvar, spelar ingen roll om luckan är stängd eller öppen. Man får tända en gång till och blåsa, blåsa så går det ju.  Men jag är urless på det här och har köpt "tändpluttar". Med ett par sådana går det bra, dom slocknar ju inte och till slut brinner det ordentligt. Jag har funderat på om det är lite för bra drag, det blir för kallt och så slocknar det.
Tjärved skulle nog vara bra, men det vet jag inte vart jag skulle kunna hitta.

Är det någon som tillverkar något extra bra att tända med? Hur?
Tacksam för tips.

stedevil

SV: Hemmagjorda tändpluttar?
« Svar #1 skrivet: 04 nov-09 kl 15:14 »
Har du "för bra drag" kan du ju installera en dragbegränsare.

Men då du får "blåsa blåsa" för att det ska ta eld så gissar jag snarare på att du har för lite drag.

jenses

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 nov-09 kl 16:59 »
Jag använder mig av en slags miniatyr-vedklyv (ingen aning hur mojängen heter) som visas i bilden.
Gör så fina stickor som möjligt, bryta dem isär några gånger,
lägg dem ovanpå(!) vedstapeln med två lite större vedbitar på varsin sida
plus två lite större bitar ovanpå i rät vinkel mot de andra,
tänd.

Om elden kommer inte igång är det för lite drag, inte för mycket...

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 04 nov-09 kl 17:29 »
Ser ut som en sån kniv man förr använde för att klippa sockertoppar i småbitar.
Det brukar medfölja en trälåda för förvaring av det hackade sockret, med en dubbelbotten där övre bottnen har fullt av hål.
Detta för att strösockret ska kunna rinna igenom och samlas upp i en utdragbar låda inunder.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #4 skrivet: 04 nov-09 kl 17:33 »
TÄNDBLOCK: sparar alla ljusstumpar och köper gravljus(när det är extrapris på dom) tar reda på sågspån från motorsågen som är lite mer grovflisigt än vanligt sågspån..torkar spånet i nån månad sen smälter jag stearinet och gravljusen(2 delar stearin på 1 del gravljus) blandar ihop allt ungefär dubbelt så mycket spån som stearinblandning och kramar "korvar" av det som när dom torkat delas i 3 delar..smidigt när inte alla i familjen kan/vill spänta.
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 04 nov-09 kl 19:49 »
Om man får mjuka träfiberskivor (treetex eller innertaksplattor av 60-talstyp) över i samband med någon renovering så är de utmärkta som tändmaterial om man klipper/sågar ner dem i lagom stora bitar. Ännu bättre blir de förstås om man kan dränka in dem i stearin eller vegetabilisk olja (t ex överbliven frityrolja eller någon gammal matolja som börjar vara härsken).

andreasp

« Svar #6 skrivet: 04 nov-09 kl 22:00 »
Det som funkar absolut bäst är rötter från tallstubbar som är 10-20 år, bara att karva väck lite bitar när man behöver. Terpentiner gör att det både brinner bra och luktar gott :)

Det lättaste är om du hittar några gamla rotvälter.

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 nov-09 kl 23:05 »
På vedbacken brukar det bli en massa "bröte" kvar. Släng en hög i vedbon och vänd till den ibland så allt torkar.
Brukar funka med ett par nävar sånt under några spetor/spänt.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 04 nov-09 kl 23:18 »
Jag har tänkt köra Roosters variant, fast hade då tänkt smält stearin på papper, som jag gör liksom "cigarrer" av.
Stearin+spånblock får det också bli då! Inga nackdelar för kaminer va? Typ att det blir för varmt för snabbt?  gravt okunnig :-[

Annars är torr björkbark nåt helt fantastiskt att starta eld med.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #9 skrivet: 04 nov-09 kl 23:21 »
funkar säkert m papper oxå :)
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Nina W

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 05 nov-09 kl 09:16 »
Nix, papper och lite torrt bråte från vedbacken funkar dåligt. Tunna stickor, som jag klyver, inte heller.
Pappkartongbitar brukar jag också använda, men utan att lyckas.  Det sloknar ändå efter ett litet tag.
Ett värmeljus har jag offrat då och då, hjälper en del men är inte idiotsäkert det heller. Husets kamin är rätt och slätt knepig!

Tack för tipset om tallstubbar, det kan jag kanske hitta någonstanns. Blir det tjärved i dom?
Billig, dålig, matolja finns det hur mycket som helst i invandrarbutikerna. Ska kanske testa att röra ihop sågspån och matolja och ta en klutt varje gång.

andtol

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 05 nov-09 kl 09:25 »
I vår Handöl är det också knepigt att få upp draget och värmen ordentligt. Ofta hjälper det om vi öppnar ett fönster intill kaminen så det kan bli extra bra drag.

Mycket tidningspapper och knastertorra stickor hjälper också. Och låta det brinna "för fullt" tills första brasan är utbrunnen. I början ströp vi ofta lufttillförseln för tidigt = svart lucka och död eld. Det tog nog ett år innan vi båda lärt oss elda ordentligt.  ;)

Om veden är sur går det knappt att elda alls i kaminen eftersom den bygger på hög förbränningstemperatur.

stedevil

« Svar #12 skrivet: 05 nov-09 kl 12:11 »
På gården har vi fläder som växer som ogräs. Brukar såga ner ett ordentligt antal grenar årligen bara för att hålla någorlunda balans. Alla smågrenar på dessa brinner som fnöske om de får torka en sommar. Utmärkt att börja en eld med.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 05 nov-09 kl 12:18 »
I vår Handöl är det också knepigt att få upp draget och värmen ordentligt. Ofta hjälper det om vi öppnar ett fönster intill kaminen så det kan bli extra bra drag.

Mycket tidningspapper och knastertorra stickor hjälper också. Och låta det brinna "för fullt" tills första brasan är utbrunnen. I början ströp vi ofta lufttillförseln för tidigt = svart lucka och död eld. Det tog nog ett år innan vi båda lärt oss elda ordentligt.  ;)

Om veden är sur går det knappt att elda alls i kaminen eftersom den bygger på hög förbränningstemperatur.

Läste igår ett tips angående lufttillförseln, att man ska öppna ett fönster precis när man ska få igång elden, så att man hjälper igång draget i skorstenen. Det kan ju bli lite kallt, men bättre än att röka ut sig och sen ändå vara tvungen att vädra (vis av erfarenhet)

Oj, det skrev du ju på första raden..
« Senast ändrad: 05 nov-09 kl 13:10 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

andreasp

« Svar #14 skrivet: 05 nov-09 kl 13:06 »
Vi hade samma problem med att det var för lite luft till elden, problemet försvann när vi installerade tilluftventiler med termostat. Har aldrig krånglat sen dess.
Ventilerna sitter på varsin gavel så luftflödet går genom hela huset.

Cyklisten

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 05 nov-09 kl 16:42 »
Jag var också tvungen att öppna upp för mera luft för att kunna elda ordentligt.

För att tända använder jag bitar av gammal Treetex som jag fick av en kompis som renoverade. Dem dränker jag i RME (rapsdiesel) som kostar ca 10 kr litern. Det fungerar varje gång.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 05 nov-09 kl 16:49 »
Jag har hela tiden tänkt på diesel, det är ett gammalt beprövat tändmedel, men kanske inget att rekommendera i denna församling.
RME låter mycket bättre.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #17 skrivet: 05 nov-09 kl 19:37 »
Man behöver inte ens RME, det går bra även med oförestrad vegetabilisk olja (som jag skrev tidigare i tråden).

Cyklisten

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 06 nov-09 kl 08:12 »
Jag har också använt mataffärens billigaste olja, men den var lite svårare att tända och dessutom dyrare än RME.

Tompas11

• Västmanland
« Svar #19 skrivet: 06 nov-09 kl 21:11 »
Tretex i lagom stora bitar, som torbjorn var inne på tidigare. Lägg tretexbitarna i en glasburk och slå över fotogen tills alla bitarna är täckta. Låt bitarna dra åt sig fotogenet. Ta upp en eller två bitar när det är dags att tända. Bitarna brinner i ca 6 minuter. Fungerar i alla väder.
If it doesn't work, chrome it!

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser