Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilder på Fasaner  (läst 17237 gånger)

Tricia

• Sydney
    • Västergötland
    • Kennel Mimmtrix
Bilder på Fasaner
« skrivet: 04 nov-09 kl 00:10 »
Ville bara lägga upp lite bilder på mina fasaner.
Här kommer det bilder på Engelsk grön fasan

Mimmi
Jaktfasan, Stor och dvärg Bielefelder, Kopparh Maran,  MES. Wyandotte stor, silversv rand. Dvärg Wyandotte rand: Silversvart. Legbarfärgad, Lavendel, Vita, röd porslin. Silversvart bandade. Holländare: Lavendel, blå, svart, citron och guldporslin. Uppf av stående fågelhundsrasen: Weimaraner

Tricia

• Sydney
    • Västergötland
    • Kennel Mimmtrix
SV: Bilder på Fasaner
« Svar #1 skrivet: 04 nov-09 kl 00:12 »
Här är bilder på en engelsk grön och en mera mellangrön.

Mimmi
Jaktfasan, Stor och dvärg Bielefelder, Kopparh Maran,  MES. Wyandotte stor, silversv rand. Dvärg Wyandotte rand: Silversvart. Legbarfärgad, Lavendel, Vita, röd porslin. Silversvart bandade. Holländare: Lavendel, blå, svart, citron och guldporslin. Uppf av stående fågelhundsrasen: Weimaraner

Tricia

• Sydney
    • Västergötland
    • Kennel Mimmtrix
« Svar #2 skrivet: 04 nov-09 kl 00:15 »
Till sist, lite bilder på några ringfasaner.
Tyvärr lyste solen med sin frånvaro! Då blir de än mer fantastiska! :o :o :o :o

Mvh
Mimmi

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 04 nov-09 kl 10:09 »
Måste säga att jag tycker dina fasaner ser jättefina ut och så ser jag att du har skyddet i nerkant på voljären så dom inte vandrar efter nätet  ;)

Det är så man blir sugen igen att börja med fasaner, slutade för sex sju år sedan. Tidigare har jag haft i många år och då var det den vanliga jaktfasanen men även i slutet slog jag in grön engelska hönor. Tidigare hade jag även den Japanska skogsfasanen (Vercie Color) som var svårare att föda upp, dom tupparna blev ibl. folkilskna.

Kul att du la upp bilder, skulle även vara kul om du forsätter i din tråd och skriver mer om dina fasaner och även bilder. Så kanske det smittar av mer också hos andra.

MVH
/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Tricia

• Sydney
    • Västergötland
    • Kennel Mimmtrix
« Svar #4 skrivet: 04 nov-09 kl 10:39 »
Tack! Lars!

Jag är fotograf, så jag har svårt för att INTE ta bilder på dessa vackra fåglar!!!! ;D
Jag kan lägga ut bilder på hönorna, lite på voljären.
Är ingen expert alls, men efter instruktioner, av en valpköpare, som mailade över bilder på deras fasan voljär, så byggde jag så gott jag kunde.
Har bilder på detta och kan lägga upp de också.
Men som du sa, jag la trallvirke, 5 st längst med backen, så dom är skyddade för insyn.
Ska ta och leta upp lite bilder.
MVH
Mimmi

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 04 nov-09 kl 10:57 »
du känner inte någon som har tragopaner? :)

för övrigt väldans fina fasaner du har! och har alltid tänkt att du tar mycket fina bilder som du har lagt ut här på alternativ :D går foto i skolan  :)

Tricia

• Sydney
    • Västergötland
    • Kennel Mimmtrix
« Svar #6 skrivet: 04 nov-09 kl 11:22 »
Nej, känner ingen som har tragopaner.
Jag började faktiskt med höns för jag från början skaffade rapphöns eftersom jag har och föder upp stående fågelhunds rasen Weimaraner.
En valpköpare sa till mig att skaffa lite dvärg höns och sedan började BYGGET och intresset.
Byggde, byggde och byggde. Sedan skaffade jag några dvärg kochin + 2 fina dvärg wyandotter. Sedan var jag fast!
Men inte 17 var det en enda dvärghöns som låg när rappisarna började värpa! Så då fick kläckare införskaffas!
Samma valpköpare som tipsade mig om att skaffa dvärg höns hade fasaner och eftersom deras dvärghöns inte heller låg och jag hade kläckare! ;D så fick jag kläcka deras fasanägg!
Inget som jag hade emot. Varken jag eller hundarna!
Det var min historia.........! ;D
Mer bilder kommer...............

Tricia

• Sydney
    • Västergötland
    • Kennel Mimmtrix
« Svar #7 skrivet: 04 nov-09 kl 18:27 »
Nu la jag upp bilder om mitt bygge av fasan/rapphöns och hönsvoljärerna på tråden om bygge av hägn.

Mvh
Mimmi

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 04 nov-09 kl 19:32 »
Jag blir alldeles kär... Fyfasen vad vackra fåglar fasaner är egentligen... :P Men elaka har jag hört?  :-[
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 04 nov-09 kl 19:52 »
.. och sega i värpandet! eller nu vet jag mest om tragopaner eftersom jag är ute efter dessa, men dessa blir inte könsmogna förens efter 2 ÅR!!! :o men är väl bara mest "prydnads fågel", för tror inte alla fasaner är så sena...?

Tricia

• Sydney
    • Västergötland
    • Kennel Mimmtrix
« Svar #10 skrivet: 04 nov-09 kl 19:57 »
Ja, dom liksom många av hönsen är ju inte så snälla. Rang är A och O!
Viktigt är nog att om man skall ha dom hägnade, att dom har sysselsättning! Jag har gett dom massa med äpplen nu på hösten, slängt in krattade löv, vilket dom gillar att riva runt i.
Lägger in nässlor då och då. Det älskar dom!
Tror att det är toppenbra att dom är sysselsatta med något mest av tiden. Då pickar dom inte på varandra.............!
Men vackra är dom!

Tricia

• Sydney
    • Västergötland
    • Kennel Mimmtrix
« Svar #11 skrivet: 04 nov-09 kl 19:59 »
Sega är dom INTE!!!!! Men dom värper bara under en period på våren. Men då tar dom i rejält!
Dom kan inte liksom hönsen ha kullar hela året runt ute i det vilda.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 04 nov-09 kl 20:11 »
Sega är dom INTE!!!!! Men dom värper bara under en period på våren. Men då tar dom i rejält!
Dom kan inte liksom hönsen ha kullar hela året runt ute i det vilda.

ja, beror nog på vad man är ute efter då. är ju som vissa höns lägger me rägg än andra, och andra höns blir könsmogna senare än andra.. dock inte två år :P hur långt tid tog det för dina att lägga ägg?

Tricia

• Sydney
    • Västergötland
    • Kennel Mimmtrix
« Svar #13 skrivet: 04 nov-09 kl 20:15 »
Dom la det året därpå.
Föddes på våren, la ägg våren därpå.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 04 nov-09 kl 20:27 »
var ju inte så hemskt! kan du inte berätta lite mer om fasaner! så som föda, trivsel, beetende..allt ;D kan ju vara bra att veta innan man skaffar några  ::) men vi kanske ska ta det "privat" :P

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 04 nov-09 kl 20:42 »
Varför då?

Finns säkert fler som vill veta. :P
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 04 nov-09 kl 20:50 »
Varför då?

Finns säkert fler som vill veta. :P

tänkte att tråden hette "bilder på fasaner" och ville då inte spåra ut allt för mycket ::) , men det kanske inte gör tricia någoting? :)

Tricia

• Sydney
    • Västergötland
    • Kennel Mimmtrix
« Svar #17 skrivet: 04 nov-09 kl 21:03 »
Jag kan väl inte så himla mycket men delar ju mer än gärna av mig med det lilla jag kan. ;D
Men vi kan ta en ny tråd, fasaner, fortsätta där.

gernsö

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 05 nov-09 kl 10:08 »
Ni som tänker skaffa fasaner, tänk på en sak, speciellt om det är vanliga fasaner, att man ska ha tillstånd, eftersom det inte finns några skrivana föreskrifter om hur de ska ha det så ska man ha en länsvet på besök som godkänner inhägnaden och sedan tillstånd, antal och en massa annat. Tänk även på att man måste ha detta innan man skaffa hem dem, för om man vill söka efteråt så anses det olagligt.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

bea

« Svar #19 skrivet: 05 nov-09 kl 14:15 »
gernsö gäller detta engelska oxå? eller bara den sorten vi har vilt här?

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 3 användare
Berberis, skräptanten, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser