Bästa Erik!
Det finns hundratals olika fårraser och det är mycket stor skillnad på deras ullkvalitet. Några bra raser som är vanliga i Sverige är Finullsfår (och Gobeläng), Ryafår, Pälsfår samt diverse lantraser där jag speciellt vill nämna den ryaliknande Spelsau (en underbar, brun, norsk ras). Vissa lantraser, t.ex. Gutefår, har stickelhår i sin ull, alltså styva, blanka fibrer som är tjockare än resten av ullen, och det kan bli lite stickigt om man inte plockar bort dem.
Min personliga erfarenhet är att de flesta typer av köttfår och mjölkfår har en dålig ull att spinna av, men de är absolut värda att testas och blandas med ull av högre kvalitet. Några av dem har ju också specialegenskaper som t.ex att inte kunna tovas (jättebra när man har dem som fyllning i ett quiltat täcke).
Hur ullen är klippt är också viktigt. Om klipparen är ovan eller slarvig finns det ofta dubbelklipp (alltså att ulltofsen är avklippt i flera bitar istället för i ett stycke) som gör det besvärligt att spinna. Givetvis ska fåren vara så rena som möjligt och klippas två gånger så att de inte hinner skita ner sig. Jag anser att höstullen är finare än vårullen eftersom de får jag känner står i stall under vintern och får mera skit i sin ull.
Detta är ett härvigt område men nu har du fått några tåtar att nysta i. Klipp till på en lämplig tacka och känn dig inte som en fårskalle om det är svårt i början. Man kanske skulle starta en egen tråd för ordvitsar på textilt tema?
Vi får spinna vidare på det...