Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nålbinda med handspunnet garn  (läst 1442 gånger)

Charlotte

• -
Nålbinda med handspunnet garn
« skrivet: 03 nov-09 kl 14:43 »
 Hur fungerar det om man nålbinder med entrådigt handspunnet garn?
Vill det färdiga arbetet vrida sig eller balanseras det hela av tekniken?
 Jag har fått en ide´ om att nålbinda mig en tröja av garn från mina två bruna tackor och skulle vilja vara lite lat och slippa tvinning av två trådar när jag spinner :-[
                                          Mvh
                                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

kattfot

• Östergötland
SV: Nålbinda med handspunnet garn
« Svar #1 skrivet: 03 nov-09 kl 17:12 »
Hej!
Det fungerar utmärkt att nålbinda av entrådigt, handspunnet garn. Om det är lite för hård snodd på garnet så snurrar det ju ut sig när man river av korta stycken och därför är nålbindning en perfekt teknik för sådant garn. Entrådigt är ju det bästa nålbindningsgarnet eftersom man inte råkar dela på det och sticka nålen i garnet av misstag.
Jag har nålbundit flera saker av garn av den typ du beskriver och det har gått strålande.
Lycka till!
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 03 nov-09 kl 21:11 »
 Tack för svar :)
Jag tänkte det skulle vara smidigt att ha med sländan på jobbet (jag jobbar natt) och spinna lite i taget och sedan nålbinda.
 Ska bli kul ;D
                           Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #3 skrivet: 06 nov-09 kl 22:41 »
Jag tänkte göra ett par sockor från grunden (handspinna och nålbinda) och undrar om det spelar någon roll vilken sorts ull man gör garnet av. Var nere och tittade på tackorna och de har många olika typer av ull. Är det någon speciell sort jag ska leta efter och hur ser det i så fall ut då ?

Luddig fråga och hoppas att jag inte har kapat din tråd ;)

Erik   

kattfot

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 07 nov-09 kl 10:47 »
Bästa Erik!

Det finns hundratals olika fårraser och det är mycket stor skillnad på deras ullkvalitet. Några bra raser som är vanliga i Sverige är Finullsfår (och Gobeläng), Ryafår, Pälsfår samt diverse lantraser där jag speciellt vill nämna den ryaliknande Spelsau (en underbar, brun, norsk ras). Vissa lantraser, t.ex. Gutefår, har stickelhår i sin ull, alltså styva, blanka fibrer som är tjockare än resten av ullen, och det kan bli lite stickigt om man inte plockar bort dem.
Min personliga erfarenhet är att de flesta typer av köttfår och mjölkfår har en dålig ull att spinna av, men de är absolut värda att testas och blandas med ull av högre kvalitet. Några av dem har ju också specialegenskaper som t.ex att inte kunna tovas (jättebra när man har dem som fyllning i ett quiltat täcke).
Hur ullen är klippt är också viktigt. Om klipparen är ovan eller slarvig finns det ofta dubbelklipp (alltså att ulltofsen är avklippt i flera bitar istället för i ett stycke) som gör det besvärligt att spinna. Givetvis ska fåren vara så rena som möjligt och klippas två gånger så att de inte hinner skita ner sig. Jag anser att höstullen är finare än vårullen eftersom de får jag känner står i stall under vintern och får mera skit i sin ull.
Detta är ett härvigt område men nu har du fått några tåtar att nysta i. Klipp till på en lämplig tacka och känn dig inte som en fårskalle om det är svårt i början. Man kanske skulle starta en egen tråd för ordvitsar på textilt tema?
Vi får spinna vidare på det...
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #5 skrivet: 07 nov-09 kl 12:02 »
Tackar

Som vanligt finns det mängder att lära sig, vilket är en av anledningarna att hålla på.
Då gör jag så att jag tar och klipper till och tar en hoper ull, men med så långa hår som möjligt och sätter igång.

MVH
Erik

Tvärslå

• Närke
    • Tvärslå - Fantasifulla Saker
« Svar #6 skrivet: 19 nov-09 kl 00:16 »
En tanke bara - tvinna garnet ordentligt och sy inte med så lång tråd, för det kan lätt gå av när det är entrådigt och det är mindre kul .
Har erfarenhet av det ...
Man lär så länge man lever, förhoppningsvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser