Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höstiakttagelser  (läst 2278 gånger)

ersam

• -
Höstiakttagelser
« skrivet: 31 okt-09 kl 15:40 »
Hej vänner!  :)

Har nu varit och gjort en sista koll på samhällena nu inför vintern (tomlåda under och varroabekämpning) och jag måste säga att det är totalt olika upplevelser på de olika:

Samhälle 1.
Totalt utspridda och är precis tokiga när man lyfter lådorna för att ställa under en tomlåda. Lyfter man locket så kommer de gärna ut i mängder!

Samhälle 2.
Avläggare - trivsamma och sitter i klot men är ute och flyger på dagen! Då skriver vi den 31 oktober.

Samhälle 3.
Sitter lugnt i klot.

Samhälle 4.
Sitter lugnt i klot.

Samhälle 5.
Avläggare - sitter lugnt i klot.

Höll på att byta däck på bilen och flera bin kom och landade på höstlöven runt omkring. Solen skiner! Njutning!  :)

Rune H

SV: Höstiakttagelser
« Svar #1 skrivet: 31 okt-09 kl 22:50 »
Ibland händer det att bina varken läst nybörjarboken eller kollat väderleksrapporten !
Rune

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 08 nov-09 kl 19:49 »
7 grader den 8 november. 3 av 5 samhällen flyger.

Dom käkar väl inte upp vinterfodret för snabbt?  :-\

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 14 nov-09 kl 13:30 »
Här är det 9 grader varmt idag och bina är flitiga utanför kupan. Apistanet skulle ur men tro inte att det gick sådär enkelt inte. Flera av remsorna var så hårt fastkittade att de gick av och en remsa tvingades jag lämna kvar. I två av samhällena var bina ilskna som satan och jag fick ha hela skyddsmunderingen på bara för att kunna ta bort remsorna.
Bara ett av mina samhällen har dragit ner allt vinterfoder, hos de övriga fanns varierande mängd kvar i foderlådorna och några samhällen får behålla sina lådor med foder i, de hade tyvärr inte lagrat in såpass att jag var nöjd.

Nåja, med svininfluensan plus efterföljande lunginflammation fortfarande i kroppen så fick hela operationen gå snabbt, jag orkar knappt röra mig utan att få hjärtklappning, dagens arbete får ändå ses med tillfredsställelse även om jag hade behövt göra mer klart i bigården. Nu står foderlådorna kvar ute tills orken återvänt och hostan släppt sitt gastkramande grepp om mina lungor.

Förresten så tappade jag en av foderlådorna så att jag blev helt översköljd av sockerlösníng så nu går dräkten i tvättmaskinen, känns faktiskt som en säsongsavslutning trots att det finns lite utearbete kvar, men förhoppningsvis behöver jag inte ta på dräkten då i alla fall..........
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Pamp

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 14 nov-09 kl 15:36 »
Det lät som det var fredage den 13:e för dig idag  ;)

Hoppas att det går bättre för dig nästa gång och krya på dig !
[/quote]

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 14 nov-09 kl 16:31 »
Det lät som det var fredage den 13:e för dig idag  ;)

Hoppas att det går bättre för dig nästa gång och krya på dig !

Jag är hedning så för mig är fredagen den 13:e en högtidsdag, däremot verkar lördagen den 14:e vara en riktig skitdag. Tack för krya-på-dig-hälsningen förresten ;D Eländigare än så här kan det nog inte bli :P
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 14 nov-09 kl 18:20 »
Jo eländigare kan det alltid bli!  ;)

Sitter här och tycker synd om mig själv efter en spruta i armen igår. Grisinfluensan light. Glad att förhoppningsvis slippa det på riktigt.

Ibland är det bra att vara sent ute. Skulle vaccinera dottern och kom in och fick sista kölappen för dagen. När vi var klara hade de börjat stänga för dagen och två sprutor var kvar som ändå hade varit tvungna att kasseras då det är helg. Så dottern fick hålla pappa i handen.

Krya på dig!  :)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 nov-09 kl 19:18 »
Höstiaktagelser ...

Nu är det verkligen lågsässong inom biodlingen, man pratar svininfluensa, nödstopp och vindrutetorkarmotorer ...

Notera att 9 av 10 influensor ändå är vanlig sässongsinfluensa.

ersam

• -
« Svar #8 skrivet: 15 nov-09 kl 12:29 »
Ytterligare en iakttagelse:

I somras hällde jag i slattar orörda i några burkar som förbrukades snabbt. Hittade en burk idag i källaren bakom en låda och den var fortfarande flytande. Så det där man sa till kunder att den nyslungade kommer att vara flytande minst 2 veckor stämmer ju ganska bra...  ;)

andcar

• Biodlare med fem samhällen.
    • Uppland
    • Andreas bisyssla
« Svar #9 skrivet: 15 nov-09 kl 12:53 »
Ytterligare en iakttagelse:

I somras hällde jag i slattar orörda i några burkar som förbrukades snabbt. Hittade en burk idag i källaren bakom en låda och den var fortfarande flytande. Så det där man sa till kunder att den nyslungade kommer att vara flytande minst 2 veckor stämmer ju ganska bra...  ;)

Ja, som nybörjare har man inte vågat säga nåt annat. Min lindhonung stod sig flytande i två månader innan det började hända nåt, och nu ytterligare två månader senare är den geléig, men utan knastrande mellan tänderna...

/Andreas

ersam

• -
« Svar #10 skrivet: 15 nov-09 kl 18:15 »
Idag var två samhällen i gång. Sälgen har små "videkusar". Hoppas de tar det lugnt där inne...

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 21 nov-09 kl 15:40 »
Samma här idag, vi hade +10 och ett samhälle vädrade många bin på flustret. Båda hade flygbin och man kan ju undra var de gjorde ute så här dags?

ersam

• -
« Svar #12 skrivet: 21 nov-09 kl 23:52 »
Bajsar och sträcker på benen?  :)

Fillan

« Svar #13 skrivet: 23 nov-09 kl 00:29 »
Mina bin var också ute och flög i helgen, och nog hade de bajsat... En kupa var rejält nedsmutsad och det låg ett gäng döda bin på den. Vad kan ha hänt? Bör jag vara orolig?

Gideon i Roslagen

« Svar #14 skrivet: 23 nov-09 kl 21:21 »
Hej Fillan!

Se det så här. Du kan i alla fall inte göra något så här års. Så det är bara att ta det lugnt och planera för nästa år istället. För egen del så går jag inte i närheten av mina kupor så här års.
Det enda som jag försöker att göra är att hålla koll på att inte möss har tagit sig in någonstans.
Normalt sett så är det spärrat för dom men man kan aldrig veta.

Hälsningar
Gideon

Fillan

« Svar #15 skrivet: 23 nov-09 kl 21:42 »
Tack för svar, Gideon. Jag har skickat ett meddelande till dig.

/Fillan

Dela detta:

* Inloggade just nu

878 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser