Här är det 9 grader varmt idag och bina är flitiga utanför kupan. Apistanet skulle ur men tro inte att det gick sådär enkelt inte. Flera av remsorna var så hårt fastkittade att de gick av och en remsa tvingades jag lämna kvar. I två av samhällena var bina ilskna som satan och jag fick ha hela skyddsmunderingen på bara för att kunna ta bort remsorna.
Bara ett av mina samhällen har dragit ner allt vinterfoder, hos de övriga fanns varierande mängd kvar i foderlådorna och några samhällen får behålla sina lådor med foder i, de hade tyvärr inte lagrat in såpass att jag var nöjd.
Nåja, med svininfluensan plus efterföljande lunginflammation fortfarande i kroppen så fick hela operationen gå snabbt, jag orkar knappt röra mig utan att få hjärtklappning, dagens arbete får ändå ses med tillfredsställelse även om jag hade behövt göra mer klart i bigården. Nu står foderlådorna kvar ute tills orken återvänt och hostan släppt sitt gastkramande grepp om mina lungor.
Förresten så tappade jag en av foderlådorna så att jag blev helt översköljd av sockerlösníng så nu går dräkten i tvättmaskinen, känns faktiskt som en säsongsavslutning trots att det finns lite utearbete kvar, men förhoppningsvis behöver jag inte ta på dräkten då i alla fall..........