Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kokad/filtad ylle?  (läst 1255 gånger)

kurt

Kokad/filtad ylle?
« skrivet: 31 okt-09 kl 15:24 »
I Österrike (och delar av Sydamerika) finns ju en tradition att göra ylle plagg av "kokade" ylletyger, vad jag förstår är det en form filtning? Men vad för typ av ylletyg startar de då från? Skulle man kunna göra något sådant tyg från yllefiltar, eller är de alltför tjocka?

manna

• -
SV: Kokad/filtad ylle?
« Svar #1 skrivet: 03 nov-09 kl 06:45 »
Jag misstänker att täta yllefiltar förvandlas till "plåtar" om de filtas ytterligare. Detta kan förvisso bli ett bra utgångsmaterial för grejer som kräver stadga (vem önskar sig inte en tovad vedkorg?  ;) ), men bättre resultat, bättre sett till att du ska kunna använda det filtade tyget till klädesplagg, får du nog om du väljer att filta löst vävda, tunnare ullplädar.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

renee d

SV: Kokad/filtad ylle?
« Svar #2 skrivet: 03 nov-09 kl 08:27 »
Hvor tjock skal plåtarne väre? man kan tova "nuno filt" på tunnt tyl eller tove tjockare plådar i hånd eller
maskin. Man kan köba nåle filt (inta billig lösning) och tova videre. Jag tova selv beklädning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser