Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på gårdshund?  (läst 2225 gånger)

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
Tips på gårdshund?
« skrivet: 30 okt-09 kl 18:16 »
Har precis hittat hit och är jätteglad för det! Vilken erfarenhet folk här har och så mycket information och inspiration man kan ta till sig!

Kanske kan någon där ute hjälpa oss med ett beslut vi ska ta - vi kommer att flytta ut till en liten gård mitt i småländska urskogen om några veckor, där vi ska ha lite odling och lite djurhållning. Det är väldigt ensligt, flera km till närmsta granne och vi har bestämt oss för att skaffa en gårds/vakthund. Vi har redan idag en corgi som är den mest underbara hundras man kan tänka sig, och hon ska få valla fåren, hade vi tänkt. Men vi vill gärna ha en större hund också, och funderar på pyrenee, bullmastiff eller leonberger.

Någon som har erfarenhet av ovanstående raser i gårdsvakt-sammanhang?

Eller någon som har ett annat tips?

Tar tacksamt emot alla förslag!
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Charlotte

• -
SV: Tips på gårdshund?
« Svar #1 skrivet: 30 okt-09 kl 19:03 »
Den mest snälla och godmodiga hund vi haft men som ingav respekt och kunde vara blixtsnabb när det gällde var en StBernhard.
 Hon tog hand om alla gårdensdjurungar om hon fick chansen och var våran barnvakt när jag var liten. Hon nöjde sig med att få vara med som aktivering och var enligt mamma och pappa en lättfostrad hund.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

esten

• -
« Svar #2 skrivet: 30 okt-09 kl 19:11 »
Har samma erfarenheter av St Bernard , respektingivande när det behövs och barnvakt när det behövs .
Lugna och snälla ,men jag kan inte med de korthåriga  ::)

Birgit

« Svar #3 skrivet: 30 okt-09 kl 21:41 »
Vi har pyrre och hon fungerar bra som gårdshund. Vi har även en korsning pyrre/estrela. Hon jobbar som boskapsvaktare hos mina gutefår dygnet runt, året om. Underbar hund. Finns flera raser av denna typ.

mellanstugan

• Södermanland
    • mellanstugan
« Svar #4 skrivet: 05 nov-09 kl 21:32 »
Jag tänkte ju tipsa om Corgi! Så har du redan en... Jag har en Cardigan 2 år från Nicknames. Vi har 2 schäfrar oxå.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 05 nov-09 kl 21:39 »
Jag föder upp leonberger .
Dessa stora men underbara djur passar utmärkt som gårdshundar .
Det är bara att fråga mej om du vill veta mera om rasen .

Jag har själv 5 leonberger och blir bara irriterad när man kommer hem till folk där hundarna flåsar runt en som irriterande myggor .
Jag är ju van mina lufsar .
Men dom har skärpa o är blixtsnabba om dom vill .
Bra barnvakter och djur väktare tycketr jag .
Jag skulle inte vilja ha st bernad eller dyl då dom dregglar .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser