Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  .  (läst 3095 gånger)

murtorpet

• Gäst
.
« skrivet: 30 okt-09 kl 10:49 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 14:49 av murtorpet »

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Bultpistol vid slakt?
« Svar #1 skrivet: 30 okt-09 kl 11:02 »
Bultpistol? På en höna? Blir det kvar nåt huvud då?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

murtorpet

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 okt-09 kl 11:07 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 11:59 av murtorpet »

murtorpet

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 okt-09 kl 11:09 »
.
« Senast ändrad: 09 nov-09 kl 09:46 av murtorpet »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 okt-09 kl 11:10 »
Hur gör ni för att bedöva djuret inför slakt?

Slag i huvudet. Bultpistol verkar vanskligt, lätt att missa ärthjärnan. Men det är tillåtet.

murtorpet

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 okt-09 kl 11:12 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 14:49 av murtorpet »

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #6 skrivet: 30 okt-09 kl 11:28 »
Hur/med vad slår du djuret?

Jag slår dem i huvudet med baksidan av yxan, sedan så vänder jag på yxan och halshugger dem.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

johe71

« Svar #7 skrivet: 30 okt-09 kl 11:44 »
Hur/med vad slår du djuret?

jag tycker det känns bäst att hålla i djuret ordentligt vid bedövningen...  så jag har skruvat upp en bärläkt (en "pinne" 2x3 cm) vid en husgavel, på en höjd av ca 1,5 meter, så den sticker ut en halvmeter utanför knuten.... jag tar hönan (eller tuppen är det väl oftast) i famen, vänd mot mig, håller ena handen över ryggen och den andra omkring benen och bedövar tuppen med en snabb rörelse frammåt... (tänk lite på samma sätt som när någon som håller på med karate ska slå sönder en tegelsten :) sluta inte rörelsen innan läkten så att tuppen bara får en liten smäll av den utan "slå igenom" så att den verkligen blir bedövad vid första försöket)

Vitis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 30 okt-09 kl 11:56 »
En 40cm lång bit av ett kvastskaft med en rejäl skruv iborrad i ena ände för lite extra tyngd.

Att svinga hela djuret mot en hård kant/pinne har jag inte vågat mig på. "Batongmetoden" känns säkrare för min del.

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 30 okt-09 kl 13:08 »
Jag har en bit 1" 2 som jag drar till i bakskallen med, bra grepp om den får man och den e inte så tung som yxan sen har jag en planka med två spikar på ca 1,5-2 cm avstånd där jag lägger fast huvudet och sen e de bara yxan å tjopp av, enkelt fort och framför allt att jag kan göra de själv.

MVH Päran
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 30 okt-09 kl 13:46 »
Jag samlar ben och vingspetsar i ena handen, svingar sedan djuret så att huvudet träffar t.ex. en sten. Nästan omöjligt att inte få in tillräckligt med kraft så djuret tuppar (ibland dör djuret av smällen om man träffar så, dock ska man ju alltid avbloda efteråt ändå) av vilket man kan få genom att tveka/vela (som t.ex. en nybörjare kan göra) om man ska slå dem direkt i huvudet med t.ex. kvastskaft el. liknande.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Jennyt

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 30 okt-09 kl 14:24 »
Här har vi en huggkubbe i mitten-på-låret-höjd. Tar ett ordentligt tag i tuppens ben och svingar/slår huvudet i kubben. Lägger honom sedan på kubben och avslutar med yxan. Sedan hänger vi upp honom i benen för att rinna av.

Lycka till
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Jennyt

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 30 okt-09 kl 14:40 »
Mina tuppar är inte riktigt samarbetsvilliga när jag ska ta kål på dem. De ligger mer stilla efter ett ordentligt nacksving och man kan vara mer säker på att träffa med yxan :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 30 okt-09 kl 14:44 »
Sedan så har forskning kommit fram till att huvudet kan leva i uppåt 30sekunder efter att det är avlägsnat. Det kan ev. till och med känna och se under dessa sekunder. Att nacka direkt utan bedövning klassas som djurplågeri.

Och det är inte bara på höns huvud lever... Hm... Någon här som sett Monty Pyton?  ;D ;D (tänker på när folk slår vad om att de ska hinna rapa alfabetet efter huvudet har blivit avhugget med en giljotin)  ::)

Tror för övrigt att ett människohuvud kan leva i upp till ca 3 sekunder efter att det blivit avhugget... Det dör sedan genom att hjärnan inte får något syre. Det är ju hjärnan medvetandet sitter i. Inte i den andra delen, dvs kroppen som snabbt "dör" när "signaltornet" lämnar den.
« Senast ändrad: 30 okt-09 kl 14:48 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

johe71

« Svar #14 skrivet: 30 okt-09 kl 17:00 »
kanske är lite korkad men varför slår man dem i huvet först??

i första hand av praktiska skäl, det är mycket lättare att få en bra träff med yxan om de ligger still
i andra hand för att djuret inte ska behöva uppleva någon onödig stress (jag upplever det som att de inte märker vad som är på gång när jag använder metoden ovan... man håller dem i famnen nästa sekund är de medvetslösa),
i tredje hand för att den svenska lagen säger att man inte får avliva höns utan att bedöva dem först

sagbus

• vill leva på landet och klara mig själv
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 30 okt-09 kl 19:26 »
jag gullar o pratar med dem och sen snabbt som attan svingar jag stenhårt huvudet i en sten o sen yxan. :-\
katter, hund o höns, en fin trädgård . vad mer önskar man av livet?

hagbacken

« Svar #16 skrivet: 30 okt-09 kl 19:43 »
Vi brukar lägga djuret i en tratt(finns att köpa) som är fastsatt på väggen. Huvudet neråt och ut genom trattens minsta öppning. Sedan slår vi med ett kraftigt järn och avblodar genast. När fågeln har sina dödsryckningar kan den inte bryta sig eller flaxa bort.
 Brukar ni plocka hönorna torra eller skållar ni dem? Vi har skållat dem(det var ett tag sen sist) då lossnar fjädrarna lättare, men luktar lite illa om man är känslig ;)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #17 skrivet: 30 okt-09 kl 20:34 »
Vi brukar lägga djuret i en tratt(finns att köpa) som är fastsatt på väggen. Huvudet neråt och ut genom trattens minsta öppning. Sedan slår vi med ett kraftigt järn och avblodar genast. När fågeln har sina dödsryckningar kan den inte bryta sig eller flaxa bort.
 Brukar ni plocka hönorna torra eller skållar ni dem? Vi har skållat dem(det var ett tag sen sist) då lossnar fjädrarna lättare, men luktar lite illa om man är känslig ;)

Jaha! Det var därför det luktade så äckligt. Jag har egentligen aldrig slaktat innan så jag trodde det var så det skulle lukta...

Vi tog en bit, kanske 40 cm 1"2 regel att klubba med, läste någonstans att man kunde lägga som en liten snara runt huvudet och hålla huvudet still med, vi gjorde det men jag tänkte efteråt att det måste ha gjort tuppstackarna rädda...

Det var den enkla biten av slakten... Och att plocka efter snabb skållning var heller ingen fara.

Det var sen vi körde fast... När vi stått och karvat i ett par timmar var det inte mycket kvar av de två tuppar vi slaktat så vi tog bort bröstfileerna och låren och slängde resten... efter allt vårt jobb med att plocka...

Men vi hade inte den blekaste aning om vad vi höll på med. Jag tänkte innan att det är väl inte så svårt, det sitter inälvor på insidan som ska ut, bara öppna och ta ut dem... Men det var inte alls lätt, hittade liksom inte in... Och hoppsan det där var visst krävan och den var inte tjockt skal på, havre överallt... Bläh...

Och vi som har fyra tuppar kvar att slakta, orkade bara med två i dag. Det tog oss typ hela eftermiddag/kvällen... Jag vet att det låter för illa taffligt, men så är det.

Det låter så enkelt när ni pratar om det här men det är skitsvårt.

Alldeles bortsett från att man känner sig som en Jack the ripper MED samvete...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 30 okt-09 kl 20:40 »
Jag brukar flå dem. Orkar inte fippla med alla fjädrar.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #19 skrivet: 30 okt-09 kl 20:46 »
Jag kan ju säga det, att fippla med fjädrarna var det ENKLA, det var att ta ur dem sen som vi inte alls fattade hur man gjorde, och det måste man ju göra oavsett...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser