Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det bor en villd Get i skogen  (läst 55453 gånger)

gismo

SV: Det bor en villd Get i skogen
« Svar #100 skrivet: 26 okt-10 kl 20:18 »
Blev så jävla full sist jag var och besökte Geltzin .
Söp bort kameran .
Så det blev ingen film .

Mail från Henrik

Det är många som undrar...‏
...hur geten Geltzin mår nu inför vintern. Mängder med människor hör av sig hela tiden, så jag funderar på att åka dit igen. Går det att arrangera tro?

hälsningar
Henrik Kruusval
Programledare Landet Runt
Sveriges Television

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #101 skrivet: 26 okt-10 kl 22:18 »
*omg*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

gismo

« Svar #102 skrivet: 28 dec-10 kl 21:20 »

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #103 skrivet: 29 dec-10 kl 16:18 »
Nu kan man ju komma så pass nära att det går att hugga tag i hornen o trä ett rep om :)
Tycker allt att nån ska förbarma sig o ge honom ett hem med några getdamer,det förtjänar han efter denna tid i ensamhet :-\
Att gå upp på berget,bjuda dit folk o ha spritfester tycker jag är under all kritik o inget en djurvän ska hålla på med, ge bocken ett nytt hem istället för sånt larv >:(
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #104 skrivet: 29 dec-10 kl 16:34 »
Nu kan man ju komma så pass nära att det går att hugga tag i hornen o trä ett rep om :)
Tycker allt att nån ska förbarma sig o ge honom ett hem med några getdamer,det förtjänar han efter denna tid i ensamhet :-\

Kan bara hålla med...
Hade jag inte bott så långt bort hade jag hämtat honom själv, även om det betyder att jag skulle behöva ge mig ut och köpa getflickor mitt i smällkalla vintern... plats har jag ju...

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Sussilo

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 29 dec-10 kl 17:25 »
Att gå upp på berget,bjuda dit folk o ha spritfester tycker jag är under all kritik o inget en djurvän ska hålla på med, ge bocken ett nytt hem istället för sånt larv >:(
Anette

Instämmer helhjärtat!  Men se upp, ni som ev. tänker försöka fånga bocken. Ni får bara ett försök och han är både snabb och urstark.

challe:)

• Småland
« Svar #106 skrivet: 29 dec-10 kl 18:09 »
Håller också med bjuda upp folk till en spritfest för en get  ???.
om jag inte bode i småland så skulle jag åka upp och hämta honom.
(Den som har ägt den ska ju ta ansvar för sitt djur >:()
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

Anette Ö

• Närke
« Svar #107 skrivet: 29 dec-10 kl 18:20 »
Instämmer helhjärtat!  Men se upp, ni som ev. tänker försöka fånga bocken. Ni får bara ett försök och han är både snabb och urstark.

Om man gör en ögla av repet o hänger det över båda armarna o sen hugger tag i hornen så får en vän man har med sig dra över repet fort som tusan. Med förenade krafter borde det gå att få ned honom från berget o in i en transport. Självklart kommer han vara både arg o rädd men kraken måste bort ifrån det vilda och ensamma livet för o överleva :-\
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Xoot

• Gäst
« Svar #108 skrivet: 29 dec-10 kl 18:31 »
Intressant verkligen. Har missat tråden totalt. Ingen som har intresse i att ta hand om geten?

Befinner sig geten i Göteborg? Jag har 2½timme dit.
Om det är laglig rätt att ta hand om geten och någon erbjuder sig att fånga.

Då anländer jag mer än gärna och hämtar hem den. :)

Med risk för att missa eventuella svar på mitt inlägg så mejla gärna om det låter intressant.
Ja, eller skriv ett PM över forumet. E-post: bjare@live.se

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #109 skrivet: 29 dec-10 kl 20:56 »
Självklart kommer han vara både arg o rädd men kraken måste bort ifrån det vilda och ensamma livet för o överleva :-\
Det håller jag inte alls med dig om.

Han har klarat en vinter ute och ser inte alls ut att vara i dåligt skick så här långt in på årets hårda vinter heller. Jag har - tyvärr - sett alldeles för många bockar i betydligt sämre skick som "har det bra" i sina varma, ombonade stall med "massor av kärlek".

Jag tycker det skulle vara snudd på djurplågeri att ta honom därifrån och försöka "tämja" honom och stänga in honom. Är ni oroliga att han far illa, be någon skjuta honom på plats i så fall.

En get är en get och livskvalitet ur getens sätt att se det är kanske inte riktigt överensstämmande med vår...

Anette Ö

• Närke
« Svar #110 skrivet: 30 dec-10 kl 09:43 »
Det håller jag inte alls med dig om.

Han har klarat en vinter ute och ser inte alls ut att vara i dåligt skick så här långt in på årets hårda vinter heller. Jag har - tyvärr - sett alldeles för många bockar i betydligt sämre skick som "har det bra" i sina varma, ombonade stall med "massor av kärlek".

Jag tycker det skulle vara snudd på djurplågeri att ta honom därifrån och försöka "tämja" honom och stänga in honom. Är ni oroliga att han far illa, be någon skjuta honom på plats i så fall.

En get är en get och livskvalitet ur getens sätt att se det är kanske inte riktigt överensstämmande med vår...
Bara för att han ser fin ut o är i bra hull så betyder inte det att han är lycklig utan för att folk förbarmar sig o ger honom mat men hur länge kommer bocken vara spännande nog att ha spritfester med!? Getter är flockdjur o han visar tydligt att han vill ha kontakt men är osäker o rädd. Det finns orsak till att han gör utfall o det beror inte på att han trivs så himla bra i ensamhet.
Anette

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #111 skrivet: 30 dec-10 kl 13:12 »
Antingen så bygger nån ett vindskydd o halmar det + ger han en fru o sen till sommaren hägnar in honom .Eller så måste han ju flytta ..
Han behöver ju som alla tamdjur en flock .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #112 skrivet: 31 dec-10 kl 02:16 »
Ok, om ni backar nästan till början av den här tråden, t ex till inlägg http://www.alternativ.nu/index.php?topic=77594.msg693965#msg693965 så ser ni att bocken levt så här i minst två vintrar redan. Att man varit där ett flertal gånger och försökt locka honom med andra getter,med mat osv. Jag tror inte att "spritfesterna"  (hemskt vad präktig man kan vara... ;D :P) har gjort varken till eller från för bockens överlevnad.

Vem räknas förresten som ägare? Den som bocken rymde från för typ 3 år sedan? Markägaren?
Det enda lagliga alternativet till det förvildade livet för den här bocken som jag ser det - i och med att han är omärkt - är avlivning...

pålle

• Gäst
« Svar #113 skrivet: 31 dec-10 kl 03:08 »
Ok, om ni backar nästan till början av den här tråden, t ex till inlägg http://www.alternativ.nu/index.php?topic=77594.msg693965#msg693965 så ser ni att bocken levt så här i minst två vintrar redan. Att man varit där ett flertal gånger och försökt locka honom med andra getter,med mat osv. Jag tror inte att "spritfesterna"  (hemskt vad präktig man kan vara... ;D :P) har gjort varken till eller från för bockens överlevnad.

Vem räknas förresten som ägare? Den som bocken rymde från för typ 3 år sedan? Markägaren?
Det enda lagliga alternativet till det förvildade livet för den här bocken som jag ser det - i och med att han är omärkt - är avlivning...
du menar väll mörda för saken skull? i alla fall så ser ja det så .

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #114 skrivet: 31 dec-10 kl 03:54 »
Han behöver ju som alla tamdjur en flock .

Är han tam?

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #115 skrivet: 31 dec-10 kl 09:28 »
Jag tycker att det verkar som att han mår toppen:) Han har valt att smita och leva sitt liv mitt i skogen. Han har överlevt två vintrar. Han har fin päls och sköter nog sina klövar utmärkt, när det är så mycket berg att klättra på. Han har fina horn. Och där finns enligt "filmerna" gott om skydd både för snö och regn.  Och jag tror Att om han hade mått dåligt så hade han inte levt idag.  han får mat, och tänk på sommaren vilken frihet och så mycket godsaker han får som inte många andra djur får. Hade han velat ha en flock el  annan"Trygghet" av människor så hade han nog hållit sig till gårdarna.
förstår er som vill fånga in honom men samtidigt, tror ni han hade mått bra av det? när han redan har haft friheten så länge?

När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #116 skrivet: 31 dec-10 kl 09:32 »
Är han tam?

Tam eller inte... FLOCKDJUR är han och en flock behöver han! Varför skulle han annars gå till de som går ut i skogen? Sällskapssjuk, såklart...

Tror att orginalägaren har gett honom till en alternativare, om jag minns rätt från när jag läste hela tråden en gång i tiden...
Vem det än är som äger honom borde h*n anmälas för djurplågeri som har sin bock ute utan skydd, mat, vatten och sällskap. Det är bara att läsa reglerna om djurhållning av getter så ser man att INTE EN ENDA REGEL FÖLJS!!! Skäms på dig ägare!

Det bästa vore att lära honom ströva 'halvfritt' med en flock tackor sommartid, men vintertid bör han hållas som andra getter. Vet flera som håller sina getter på det viset och jag tror inte att ett så intelligent djur som denna bagge skulle ha problem att lära sig detta sätt att leva och trivas med det!

Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Misse

• nr 9424
« Svar #117 skrivet: 31 dec-10 kl 09:52 »
Låt geten vara. Den mår fint, syns lång väg :)
Jag tycker att det verkar som att han mår toppen:) Han har valt att smita och leva sitt liv mitt i skogen. Han har överlevt två vintrar. Han har fin päls och sköter nog sina klövar utmärkt, när det är så mycket berg att klättra på. Han har fina horn. Och där finns enligt "filmerna" gott om skydd både för snö och regn.  Och jag tror Att om han hade mått dåligt så hade han inte levt idag.  han får mat, och tänk på sommaren vilken frihet och så mycket godsaker han får som inte många andra djur får. Hade han velat ha en flock el  annan"Trygghet" av människor så hade han nog hållit sig till gårdarna.
förstår er som vill fånga in honom men samtidigt, tror ni han hade mått bra av det? när han redan har haft friheten så länge?
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #118 skrivet: 31 dec-10 kl 18:57 »
Är det säkert att han inte är "dumpad"?  Av någon som ville bli av med honom, men inte ville/kunde/kunde med att skjuta honom?

Klart han är ett flockdjur, men tam?  Tja, beror på vad man menar med tam.  Kanske han har ett par halvtama människor, som kommer med mat ibland, men inte är mer att lita på, än att han törs gå ganska nära utan att låta dem klappa?

Han ser ut att må fint, bättre än många djur som är instängda tillsammans med flockmedlemmar som stångas, eller hos en människa som inte begriper vad en get behöver.  Om man placerar dit getflickor, så blir det kanske en hel getpopulation i skogen, och då, om inte förr, lär markägaren/jakträttsinnehavaren bli inblandad!!!  Alla här på gettavlan vet väl hur det ser ut på Galapagos?

Getter är hemkära, och går inte så gärna långt bort från sin boplats.

(Bagge och tacka är ord för får, såna där (g)ulliga typer som säger baaaaa, snarare än getternas m-m-m-m-m.  Getter kallas bock och get.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #119 skrivet: 02 jan-11 kl 19:03 »
bästa vore att lära honom ströva 'halvfritt' med en flock tackor sommartid, men vintertid bör han hållas som andra getter. Vet flera som håller sina getter på det viset och jag tror inte att ett så intelligent djur som denna bagge skulle ha problem att lära sig detta sätt att leva och trivas med det!

Jag hajjar inter iktigt vad Du menar?!  ??? Varför dra in får här? ::)
Är det getens hondjur du menar kallas de just för get och handjuret kallas för bock, medan vi talar om getungar som killingar - inte vare sig lamm eller getingar.
Men jag kan förstå om SJV Regelsamling gjort Dig förvirrad. Där finns många regler....., somliga förefaller mer tillkomna för storindustrins eller kontroll-myndigheternas skull, än för fiska och glada getters skull!
Inte alltid skiljer dessa regler på får och getter. Trots att deras behov i verkligheten,skiljer sig kraftigt åt.
Med regelbunden tillsyn, tror jag, bocken klarar sig utmärkt utan att han uppfyller alla regler, bara han slipper alltför paragrafglada amatörer eller personer som gillar att skjuta till måls på levande måltavla!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1728 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser