Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bild: minivindsnurra  (läst 3037 gånger)

PowerMizer

• Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Bild: minivindsnurra
« skrivet: 28 feb-06 kl 14:40 »
Hej!

Byggde denna i lördags, den snurrar jättebra men den ger ju knappt nån effekt. Hade tänkt bygga ett tillhörande litet flygplan med små lampor i vingspetsarna. Motorn är från en hårddisk och röret från en pelletsskruv.
Ha det gott.
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Zigge

• 24volt.eu
Re:Bild: minivindsnurra
« Svar #1 skrivet: 28 feb-06 kl 15:04 »
Kul, men jag gissar att varvtalet blir för lågt för att det ska ge någon effekt. Hårddiskmotorer är väl ganska högvarviga grejor.

PowerMizer

• Lappland
« Svar #2 skrivet: 28 feb-06 kl 16:09 »
Hej å hallå!

Jo, jag räknade på en TSR så att den skulle snurra med 1700 rpm och uppåt. Därmed trodde jag att man skulle kunna driva några dioder. Tji fick jag, en 5400 rpm-diskmotor ger inte nog. Har en gammal ESDI-disk (5, 25") som ligger på "musei-högen", den kan vara bättre.

Vingen blev bra i alla fall, snurrar vid rask promenad!

Ha det gott!
/P
/PowerMizer
-Abraham Lincoln

PowerMizer

• Lappland
« Svar #3 skrivet: 28 feb-06 kl 16:13 »
En bild till..
/PowerMizer
-Abraham Lincoln

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #4 skrivet: 28 feb-06 kl 18:48 »
Men om du sätter motorn lite vid sidan om och låter den drivas av ett större hjul som sitter på propellern, så att du får lite utväxling på det hela?

Så här alltså:

PowerMizer

• Lappland
« Svar #5 skrivet: 28 feb-06 kl 19:33 »
Tjabballo.

Jag vet inte om det funkar. Det är ju 4 anslutningar på motorn och alla är hopkopplade på nått vis. 3,6 och 2,1 ohm har jag mätat fram, samt max 800 mV när dammsugaren blåser. När jag själv snurrar fart på den så ger den ca 20 mA mellan 2 anslutningspunkter (kortis genom Fluken).

Det känns ytterligt 'pluttigt'.. Tror mera på antingen flygplan utan lysdioder eller en annan plutt-motor (5,25" floppydrive? ).

Ha det gôtt!
/P
/PowerMizer
-Abraham Lincoln

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #6 skrivet: 01 mar-06 kl 00:01 »
Jag testade en hög med "pluttmotorer" för ett tag sedan och en av dem lyckades jag pressa 8 volt ur. Dessa motorer är väl förresten 2-, 3- och 4-fasmotorer? Visst får jag en lysdiod att tändas, men bäst går det med en liten likströmsmotor och den jag testade krävde inte alls så högt varvtal.

ollebolle

« Svar #7 skrivet: 01 mar-06 kl 08:17 »
Många små likströmsmotorer som ska gå länge är asynkronmotorer med en liten krets som ger ett växelfält för flerfas asynkronmotor. De fungerar som vanligt med rotor som ger magnetisering genom det roterande fältet i statorlindningarna vad jag kan förstå. Det blir lagren som begränsar motorns livslängd.  Finns gott om sådana småmotorer i fläktar bl.a.

Jag visste inte att man kunde köra sådana bakvägen (som generator). Nu har jag lärt mig något nytt och klockan är inte mer än 8:15.

Var ska denna dag sluta ur vishetens synvinkel.

johole

« Svar #8 skrivet: 02 mar-06 kl 11:08 »
Potatischipssnurran(Pringles-burk) :

http://www.persistentrealities.com/index.php?p=20

PowerMizer

• Lappland
« Svar #9 skrivet: 03 mar-06 kl 16:29 »
Hej.

Zigge, menar du likströmsmotorer från "leksaker" och sånt? Såna som är ovala med vit bakgavel där borstarna sitter?

Bäst är kanske runda med bronslager. Fördelen med hårddiskmotorn är ju just lagringen. Bildhuvudet i en video är ju också mycket bra lagrat, men om man får ut nån spänning ur dom vet jag inte. Känns lite knäppt att slakta videon bara av nyfikenhet!  :)

Ha det gott.
/P
/PowerMizer
-Abraham Lincoln

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #10 skrivet: 03 mar-06 kl 18:52 »
Den jag har vet jag inte var den hört hemma. Kanske kommer den från en liten bandspelare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

794 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser