Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Den självläkande människan av Susanna Ehdin  (läst 1685 gånger)

Eulalia II

• Södermanland
Den självläkande människan av Susanna Ehdin
« skrivet: 29 okt-09 kl 10:50 »
Ovärderlig bok som borde finnas i varje bokhylla!

"Den naturliga självläkande kraften
Självläkning är naturligt för allt levande på jorden. Under tusentals år har människan praktiserat självläkning men i vårt moderna samhälle verkar det som att vi har glömt bort hur man gör.

Våra förfäder förlitade sig på god näring, läkande örter och hjälp från visa medicinmän och -kvinnor. Många gamla, läkande traditioner hade en filosofi om ursprunget och botemedlet mot sjukdomen som involverade både kroppen och själen. Därför behandlades varje person som en individ. Den grekiska läkaren Hippocrates, som levde runt 400 år f.Kr. och anses vara medicinens fader, sa att "Det intressanta är inte vilken sjukdom en person har utan vilken person det är som har sjukdomen".

Idag är vi helt fokuserade på det sjuka. Det har börjat svänga om så smått de senaste åren men fortfarande satsas alla resurser på att bekämpa sjukdomen istället för att stärka våra läkande krafter. Kroppen ses som en sofistikerad maskin, vilken inte är större än summan av dess delar. Själen, psyket och kroppen behandlas som att de inte har något med varandra att göra.

Under utvecklingen av vårt moderna samhälle har vi tappat bort vår fundamentala och medfödda självläkande förmåga. Hur kunde det bli så här? Finns det en väg ut? Det nya hälsomedvetandet kommer att ge oss de förändringar som är nödvändiga för att vi ska uppnå god hälsa."

http://www.ehdin.com/?navid=17&sub=4
« Senast ändrad: 29 okt-09 kl 11:01 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Lenaaxel

• För mycket av det goda kan vara underbart!
    • Västergötland
SV: Den självläkande människan av Susanna Ehdin
« Svar #1 skrivet: 29 okt-09 kl 11:30 »
Är också ett stort fan av den boken!

Den blev vändpunkten för mig för ganska många år sen.
Jag levde med en riktigt besvärlig fibromyalgi, var mycket sjukskriven, hade t.om. färdtjänst under ett par år. Med Susanna Edin och en bra läkare började jag arbeta mot ett liv med mycket mindre värk, väldigt få sjukskrivningar och min trötthet har jag också mer kontroll över idag. Jag får "skov" ibland men jag är sjuk kortare perioder numera.

Om en stund ska jag träffa en god vän på gymmet för tredje gången på en vecka!!!!! Fullständigt otänkbart för tio år sen, då fick jag bara mer ont om jag rörde på mig.

Samtidigt tror jag att man måste vara i rätt fas i livet/sjukdomen för att orka ta till sig hennes kunskaper och slutsatser. Jag kände att jag hade mycket taggar ute när jag läste, för jag ville inte riktigt inse att jag själv är ansvarig för hur jag mår i väldigt hög grad. Det finns inga genvägar till att må bättre, inga underpiller eller fantastiska terapier. Men att man kan själv ;)!!!!!!!

Eulalia II

• Södermanland
SV: Den självläkande människan av Susanna Ehdin
« Svar #2 skrivet: 29 okt-09 kl 11:37 »
Ja det är det jag gillar med henne, hon synliggör egen-makt så himla bra!
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser