Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kommunala banker?  (läst 24622 gånger)

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Kommunala banker?
« Svar #40 skrivet: 12 nov-09 kl 22:48 »
10% var visst för högt i dagens läge: http://www.dn.se/ekonomi/bankpaket-pa-50-miljarder-1.792942

Ur artikeln:Varför lånar inte Borg själv ut pengarna till folket istället, genom att ge pengarna till kommunerna att starta egna banker?  En bank i varje kommun?! En miljon till en sådan bank från staten skulle ge 10miljoner till kommunens innevånare och företag vilket skulle ge ökade skatteintäkter till kommunen (och staten) och därtill ränteintäkter till den kommunägda banken där vinsten också skulle gå till kommunen att investera tillbaka in i lokalekonomin.


Jag är tacksam för att det är Anders Borg som är finansminister och inte du...

Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
SV: Kommunala banker?
« Svar #41 skrivet: 13 nov-09 kl 00:36 »
Staten behöver inte delegera utlåningsrätten till kommunerna, de har fullt upp med annat.

Istället kan vi bilda ett statligt bolåneinstitut som beviljar räntefria bolån upp till taxeringsvärdet eller ett som plockar in ränteintäkter rakt till statskassan utan mellanhänder om det första alternativet känns för provocerande.

Helst av allt skulle vi skrota hela det nuvarande finansiella systemet och ersätta det med någon form av demurrage.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Kommunala banker?
« Svar #42 skrivet: 13 nov-09 kl 07:09 »
Hm... jag tänker bara att ju närmare makten kommer till medborgarna desto bättre. Decentralisering är alltid trevligt liksom.

Jag tror på små steg så folk vänjer sig. Som att lära sig att gilla nya musikstilar liksom. För snabba radikala grepp tror jag är svårt att få opinion för. Men det är möjligt att det funkar med räntefria lösningar direkt, jag vet inte. Men borgarna har ju kämpat länge för att få svenskarna att köpa nyliberalismen vilket de ju verkar ha börjat lyckas med. Gissar att man får göra samma sak. Gå den långa vägen. När det nuvarande ekonomiska ponzischemat skrotats och ersätts med en sund ekonomi tror jag att man kan våga ta steget till räntefrihet också. Men det är möjligt att det går att gå snabbare fram.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
SV: Kommunala banker?
« Svar #43 skrivet: 13 nov-09 kl 11:42 »
Hm... jag tänker bara att ju närmare makten kommer till medborgarna desto bättre. Decentralisering är alltid trevligt liksom.

Jag tror på små steg så folk vänjer sig. Som att lära sig att gilla nya musikstilar liksom. För snabba radikala grepp tror jag är svårt att få opinion för. Men det är möjligt att det funkar med räntefria lösningar direkt, jag vet inte. Men borgarna har ju kämpat länge för att få svenskarna att köpa nyliberalismen vilket de ju verkar ha börjat lyckas med. Gissar att man får göra samma sak. Gå den långa vägen. När det nuvarande ekonomiska ponzischemat skrotats och ersätts med en sund ekonomi tror jag att man kan våga ta steget till räntefrihet också. Men det är möjligt att det går att gå snabbare fram.

Vad gäller kommunerna har dessvärre kritikerna rätt. Kommunal kompetens är ingen överskottsvara direkt. Om de också skall plocka på sig kompetens i kapitalförvaltning ser jag genast riskmoment dyka upp som rimmar illa i samvarkan med den demokratiska processen. Det är väl därför de kommunala bankerna (sparbankerna) hittills har drivits som stiftelser. Och kommunerna skall inte sitta på något finansiellt överskottskapital, gör de det här de för hög skattesats. Staten däremot trycker pengarna. Då är det också de som skall stå för utlåningen. En lokal filial av en statlig bank sköter jobbet bättre än en kommun.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Kommunala banker?
« Svar #44 skrivet: 13 nov-09 kl 13:43 »
Ok, jag tänkte mer att om kommunerna kan få ett kapitalöverskott till följd av ränteupptagning kanske de kan sänka skattesatserna? Men det kvittar ju på sätt och vis om det är staten eller kommunen i det sammanhanget. Huvudsaken är ju att banker som är till för folket (och inte som idag, tvärt om. ;)) kommer till stånd.

Hänger inte riktigt med i demokratiproblemet du nämner?

Och som sagt... att starta lokala småbanker i form av sociala företag känns ju inte helt fel det heller. Kanske t o m vore bättre än offentliga alternativ? :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
SV: Kommunala banker?
« Svar #45 skrivet: 13 nov-09 kl 14:18 »

Hänger inte riktigt med i demokratiproblemet du nämner?


En bank styrs av mängder av sekretesslagar och säkerhetsföreskrifter som rimmar dåligt tillsammans med offentlighetsprincipen. Det demokratiska inslaget i banken blir begränsat till att tillsätta en styrelse och ge en ändamålsparagraf. Sen måste banken fungera som en fristående enhet från kommunen.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Kommunala banker?
« Svar #46 skrivet: 16 nov-09 kl 15:15 »
Okay. Well, North Dakota klarar sig utmärkt mitt i finanskrisens USA med sin statsägda bank. Men visst är North Dakota en delstat och inte en kommun. En statlig bank vore riktigt najs.

Här förklarar Ellen Brown hur det fungerar i North Dakota och hur det ser ut med USA:s ekonomi just nu. IMF och BIS blev föresten krönta till centralbanker för den sannolikt kommande världsvalutan för ett tag sedan. Mer i filmen nedan:
http://larsosterman.blogspot.com/2009/11/ellen-brown-och-max-keiser.html
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Kommunala banker?
« Svar #47 skrivet: 16 nov-09 kl 16:54 »
Jag är tacksam för att det är Anders Borg som är finansminister och inte du...


Det här är något för dig Trädman: http://larsosterman.blogspot.com/2009/10/bill-still-om-hans-nya-film-secret-of.html

Så här "illa" går man när man har offentligt ägda banker. Iaf. om man ska tro på "Trollkarlen från Oz".  ;)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
SV: Kommunala banker?
« Svar #48 skrivet: 16 nov-09 kl 17:50 »
Svenska affärsbankerna betalar ut över 4 miljarder kr i bonusar i år.

Vart skall de snuskigt rika svinen få sina oförtjänta förmögenheter från om vi förstatligar bankerna? Vem skall ha råd att bo i Djursholm och ha en 8 miljoners sommarstuga på Kärringön i fortsättningen? Och en vintersportstuga i Gustav i Schweiz. Och en liten condo på Rivieran? *fattar inte*  ???
« Senast ändrad: 16 nov-09 kl 17:54 av Suresh »

Patrik Berggren

  • Inlägg: 38
    • Jobba Hemifrån
SV: Kommunala banker?
« Svar #49 skrivet: 16 nov-09 kl 18:04 »
Svenska affärsbankerna betalar ut över 4 miljarder kr i bonusar i år.

Vart skall de snuskigt rika svinen få sina oförtjänta förmögenheter från om vi förstatligar bankerna? Vem skall ha råd att bo i Djursholm och ha en 8 miljoners sommarstuga på Kärringön i fortsättningen? Och en vintersportstuga i Gustav i Schweiz. Och en liten condo på Rivieran? *fattar inte*  ???

finns ju andra typer av människor som tjänar duktigt med pengar ...

Hemligheten: "Lär dig tjäna pengar när du sover"

Då kan du snart ta över deras bostad, om det är bland djuren-på-holmen du vill bo ;)

/Patrik Berggren

mr. burns

  • Inlägg: 441
SV: Kommunala banker?
« Svar #50 skrivet: 16 nov-09 kl 19:34 »
Är inte Nordea statligt ägd?

Existens?

  • Gäst
SV: Kommunala banker?
« Svar #51 skrivet: 16 nov-09 kl 22:57 »
Från Nordeas hemsida:

9. Vilka är de största aktieägarna i Nordea?

- De fem största aktieägarna i Nordea är

1) Den svenska staten
2) Sampo Oyj
3) Nordea Danmark Fonder
4) Robur
5) SHB/SPP Fonder


Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
SV: Kommunala banker?
« Svar #52 skrivet: 17 nov-09 kl 10:58 »
Det räcker inte med att äga en bank, man måste också vilja något med den. Jfr Vattenfall.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Kommunala banker?
« Svar #53 skrivet: 17 nov-09 kl 16:45 »
Allt klappat och klart med andra ord. Bara att ta tag i saken och detronera "Trollkarlen från Oz" från det svenska styret.

Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Kommunala banker?
« Svar #54 skrivet: 30 nov-09 kl 14:29 »
Khavari for Governor - Bank of the State of Florida:


Sounds good to me!   ;)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Klackbua

  • Inlägg: 54
    • WildBlog
SV: Kommunala banker?
« Svar #55 skrivet: 30 nov-09 kl 14:57 »
Kolla t.e. i Tyskland Raiffaiesen-bankarna... Sånt funkar - och ganska bra även i finanskrisen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Wilhelm_Raiffeisen

http://sv.wikipedia.org/wiki/Andelsbanken
bättre på tyska: http://de.wikipedia.org/wiki/Genossenschaftsbank








Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Kommunala banker?
« Svar #56 skrivet: 30 nov-09 kl 18:09 »
Se där!  ;D

Starta kooperativ bank någon?  :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Kommunala banker?
« Svar #57 skrivet: 30 nov-09 kl 22:11 »
Se där!  ;D

Starta kooperativ bank någon?  :)

Det finns redan kooperativa banker. Landshypotek är en, det finns säkert fler. Men starta gärna fler, det är aldrig fel med ytterligare konkurrens

Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
SV: Kommunala banker?
« Svar #58 skrivet: 01 dec-09 kl 12:34 »
Det finns redan kooperativa banker. Landshypotek är en, det finns säkert fler. Men starta gärna fler, det är aldrig fel med ytterligare konkurrens

Jag har inte startat, men sökt oktroj för en.

Det räcker.

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Kommunala banker?
« Svar #59 skrivet: 01 dec-09 kl 14:36 »
Jag har inte startat, men sökt oktroj för en.

Det räcker.

När du ändå lärt dig systemet är det väl en smal sak att söka oktroj för ytterligare en bank. Synd att inte ta tillvara erfarenheten


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

285 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser