Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tankar om studielån  (läst 13176 gånger)

Virvla

• Tanken svindlar
Re:Tankar om studielån
« Svar #20 skrivet: 04 apr-06 kl 16:39 »
Per L: I så fall är det en nyligen genomförd förändring. Så sent som förra året hanterade jag i mitt dåvarande jobb som socialsekreterare några klienters ansökan till csn om att få nedsättning av den summa de skulle betala under året. Detta innebar i praktiken att de som haft försörjningsstöd under en viss tid fick uppskov, dvs inte behövde betala något alls under en viss period. Skulden kvarstod naturligtvis med räntor tickande, ingen "slipper" betala, vad jag vet.

nettan

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 24 okt-06 kl 20:45 »
Tappade först hakan och började sedan nästan gråta när jag läste vad de räknade med att jag ska betala. 2150 kr per månad eller 6450 kr per kvartal.

jag betalade 500kr/ månad eller 1500kr/kvartal...hade skuld på 40.000kr, men nu är jag SKULDFRI!!!!!!!*JÄTTESKÖNT*

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #22 skrivet: 14 nov-06 kl 13:20 »
Jag fick ett bra jobb och använder inte så mycket pengar så jag pyttsade in de sista 90' på ett bräde så jag var av med den skulden. Hus-och mclån hade jag betalt av tidigare.
Så nu är jag helt skuldfri och det är jätteskönt att slippa tänka på det. Då gör det inget att jag sa upp mig och nu är arbetslös.

lagrange

« Svar #23 skrivet: 14 nov-06 kl 14:33 »
Jag skall betala 1500 kr i månaden från 2007 och sen ökande i 25 år framåt =) =)
Det är mycket, men jag är inte ledsen för det..

Jag har fått ut en gedigen utbildning och 6 års kul ur det.. Med ett år i Californien och ett år på Nya Zeeland.

Jag fick mitt jobb pga att jag hade varit ute och gjort lite annat i världen än att studera.. Det är ett bra och kul jobb med lön som täcker in de extra pengarna till CSN.

I efterhand så känns det väl dock lite dumt att t.ex köpa en fejkad flygbiljett hem till sverige från NZ för att få ut mer CSN-lån att spendera på ett bohemliv på stranden. :P

I allmänhet dock så verkar det nu som det säkraste och mest ekonomiska  alternativet är att utbilda sig till hantverkare. De extra åren av inkomst då studenter tar lån är ett stort plus, och även om det är högre lön för t.ex en civilingenjör så blir skillnaden inte så stor om man räknar bort 1500 i månaden efter skatt.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #24 skrivet: 14 nov-06 kl 21:07 »
Försöker förklara läget för mina småsyskon (vilket inte SYO-konsulenter är så bra på), jag talar om för dom att det är bättre att vara arbetslös och skuldfri än att vara arbetslös och skyldig CSN 200 000:-  8) ! Sen talar jag om för dom att dom ska skaffa sej användbara körkort, B eller CE eller kanske taxileg, för finns det möjlighet till jobb.
Lärare, ekonomer och annat liknande akademikerfolk finns det drösvis av, men det är inte lika lätt att få tag på en rörpulare eller lastbilschaffis. Detta gäller ju även brudar, man är välkommen som "underrepresenterat kön" och får dessutom fetare lön än om man hållit sej till jobb i vården.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #25 skrivet: 15 nov-06 kl 00:27 »
Försöker förklara läget för mina småsyskon (vilket inte SYO-konsulenter är så bra på), jag talar om för dom att det är bättre att vara arbetslös och skuldfri än att vara arbetslös och skyldig CSN 200 000:-  8) ! Sen talar jag om för dom att dom ska skaffa sej användbara körkort, B eller CE eller kanske taxileg, för finns det möjlighet till jobb.
Lärare, ekonomer och annat liknande akademikerfolk finns det drösvis av, men det är inte lika lätt att få tag på en rörpulare eller lastbilschaffis. Detta gäller ju även brudar, man är välkommen som "underrepresenterat kön" och får dessutom fetare lön än om man hållit sej till jobb i vården.
Du är helt inne på rätt spår. Det är hantverksyrken man skall sattsa på om man vill ha en trygg framtid. En av mina bästa vänner i Sverige jobbar nu som snickare och är utbildad betongare och licens svetsare. Om 10 år går 40% av den svenska byggkåren i pension. Vem skall sköta reperationer när hela nästa generation tror att samhället kan hållas ihop med hjälp av tangentbord?
Alla vill få allting fixat men ingen jävel har kunskaper nog att genomföra mer än planeringar på datorn.
De nästföljande femtio åren kommer sannerligen bli intressanta.
Så brudar och snubbar. Lär er hantera maskiner, svetsa, gjuta och snickra. Det är där efterfrågan kommer att bli panikartad snart...inte inom de akademiska yrkena.

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

leinad

« Svar #26 skrivet: 15 nov-06 kl 10:03 »
Och det mest intressant med framtiden blir hur miljön utvecklar sig... Ett tips är att se dokumnäntärserien Planeten som SVT sänder nu. Del 1 var i torsdags.

Fred>> Försök ladda hem den...

Min slutsats utifrån den är att det är ganska så smart att skaffa gård, mark och lite kunskap på platser som idag inte är toppavkastande jordbruksmark, dvs. mark i Sverige och andra platser med liknande klimat...

drömmer

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 15 nov-06 kl 10:28 »
Planeten som sänds av svt går att se via svt's hemsida. Dokumentärer brukar ligga upplagda där i ungefär en månad tror jag... eller om det är två..

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #28 skrivet: 15 nov-06 kl 11:47 »
Här kommer länken till programmet Planeten. Programmen ligger kvar en endast en månad pga "stimavtalen".

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #29 skrivet: 15 nov-06 kl 16:20 »

Fast det är ju onekligen givande att plugga också! Har själv gjort det och har därför CSN-lån att dras med men, det är verkligen inget jag önskar ogjort. Däremot skulle jag nog dragit ut på det mer om jag skulle göra om det och jobba parallellt! Man måste ju inte låna pengar av CSN bara för att man vill plugga vidare.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #30 skrivet: 15 nov-06 kl 16:35 »
Vad är det som är så givande med att sitta i ett klassrum?
Studerar gör man ju dagligen och erfarenheter kommer i takt med att sysslor genomförs och misslyckas eller lyckas.
Personligen går jag hellre fram till kunnigt folk och ber att få hjälpa till i utbyte mot deras kunskaper. Ger mycket mer än att läsa sig till kunskaperna och man behöver inga studielån.
Att plugga i grupp ser jag inga som helst fördelar med. Det tar längre tid och man hålls ständigt tillbaka för att vissa inte kan tillgodogöra sig kunskaperna i rimlig takt. Ett slöseri med både pengar och tid om du frågar mig.

Men men....to each his own.
Some give it all."

Tedarix

• Uppland
« Svar #31 skrivet: 15 nov-06 kl 16:54 »
Hej!
Jag har hittills arbetat inom hotell och restaurangbranshen under hela min yrkeskarriär på 15 år. Jag har skaffat mej en gedigen utbildning och yrkeserfarenhet genom åren genom att gå olika utbildningar och arbeta på olika typer av restauranger och jag tycker att jag verkligen var bra på det jag gjorde och var en stor resurs för mina arbetsgivare.

Men tyvärr hjälpte det mej inte ett dugg att få något annat arbete än just inom samma bransch när jag kände att jag hade fått nog av både miljön och människorna i restaurangvärlden.
Jag är överkvalificerad för andra serviceyrken och inom andra branscher är jag tyvärr inte välkommen eftersom jag inte har någon mer avancerad utbildning än livsmedelsteknisk gymnasielinje som det hette på den tiden.

Min enda chans att få arbeta med något som kan kännas intressant och stimulerande dom resterande 30 åren av mitt arbetsföra liv är att gå en flerårig universitetsutbildning och då tvekar jag inte en sekund på att ta studielån kan jag säga.
För jag är hellre skyldig CSN ett antal hundratusen kronor som jag ska betala tillbaka och har ett roligt, givande arbete än är arbetslös eller går till ett arbete som gör mej grinigare och mer irriterad för varje dag som går...  

Och det är när man studerar som man inser att man kanske inte visste så mycket som man trodde i alla fall..
Det finns alltid en massa mer att lära sej om allt, viktigt eller oviktigt. :)
/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #32 skrivet: 15 nov-06 kl 17:13 »
Hej!
Jag har hittills arbetat inom hotell och restaurangbranshen under hela min yrkeskarriär på 15 år. Jag har skaffat mej en gedigen utbildning och yrkeserfarenhet genom åren genom att gå olika utbildningar och arbeta på olika typer av restauranger och jag tycker att jag verkligen var bra på det jag gjorde och var en stor resurs för mina arbetsgivare.

Men tyvärr hjälpte det mej inte ett dugg att få något annat arbete än just inom samma bransch när jag kände att jag hade fått nog av både miljön och människorna i restaurangvärlden.
Jag är överkvalificerad för andra serviceyrken och inom andra branscher är jag tyvärr inte välkommen eftersom jag inte har någon mer avancerad utbildning än livsmedelsteknisk gymnasielinje som det hette på den tiden.

Min enda chans att få arbeta med något som kan kännas intressant och stimulerande dom resterande 30 åren av mitt arbetsföra liv är att gå en flerårig universitetsutbildning och då tvekar jag inte en sekund på att ta studielån kan jag säga.
För jag är hellre skyldig CSN ett antal hundratusen kronor som jag ska betala tillbaka och har ett roligt, givande arbete än är arbetslös eller går till ett arbete som gör mej grinigare och mer irriterad för varje dag som går...  

Och det är när man studerar som man inser att man kanske inte visste så mycket som man trodde i alla fall..
Det finns alltid en massa mer att lära sej om allt, viktigt eller oviktigt. :)
/Tedarix
Det låter lite som om du enbart inriktat dig åt att arbeta för andra. Och ja då är papper från skolor och universitet kanske fördelaktigt att kunna visa upp.
Men varför skaffar du dig inte kunskaper gällande något du trivs med på egen hand och börjar jobba för dig själv istället?
Ta kontakt med folk som är duktiga på något som intresserar dig och fråga om du inte kan få gå i lära några timmar i veckan.
Många hantverkare är glada över att få tillfälle att dela med sig av sina kunskaper och tackar inte nej till ett par extra händers hjälp.
Behåll ditt gamla jobb så länge och bygg upp din egna rörelse i långsam takt på fritiden.
Du behöver inte vara beroende av andra om du inte vill.
Våga sattsa lite mer på dig själv och lägg tiden och energin på att skapa ditt eget liv istället för att skuldsätta dig för livet för ett pappers skull.
Some give it all."

Tedarix

• Uppland
« Svar #33 skrivet: 15 nov-06 kl 17:26 »
Hej Fred!
Joo, dina idéer är ju jättebra men kanske inte fungerar för mej just nu.  :-\
Jag har insett att jag vill arbeta med människor i någon form och jag vill även helst arbeta med djur så därför kom jag ju på att veterinär skulle vara ett utmärkt yrke. Då finns det tyvärr ingen annan väg att gå förutom minst 5 1/2 års universitetsstudier om man nu inte vill hålla på med alternativmedicin.

Utbildningen kommer att leda till att jag kan arbeta för mej själv så småningom men jag har inget emot att vara anställd heller. Jag trivs ganska bra med att arbeta på lite större arbetsplatser med många arbetskamrater och lite liv och rörelse..
/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #34 skrivet: 15 nov-06 kl 17:51 »
Hej Fred!
Joo, dina idéer är ju jättebra men kanske inte fungerar för mej just nu.  :-\
Jag har insett att jag vill arbeta med människor i någon form och jag vill även helst arbeta med djur så därför kom jag ju på att veterinär skulle vara ett utmärkt yrke. Då finns det tyvärr ingen annan väg att gå förutom minst 5 1/2 års universitetsstudier om man nu inte vill hålla på med alternativmedicin.

Utbildningen kommer att leda till att jag kan arbeta för mej själv så småningom men jag har inget emot att vara anställd heller. Jag trivs ganska bra med att arbeta på lite större arbetsplatser med många arbetskamrater och lite liv och rörelse..
/Tedarix
Ja alla är vi olika och tur är väl det ;).
Själv trivs jag absolut bäst när jag är ensam. Fast veterinär är väl ett trevligt yrkesval. Och som sagt det ger dig möjligheter att jobba för dig själv i framtiden om du skulle välja att göra det.
Jag jobbar själv då och då som "Nuissance Controller" (viltskadedjurskontroll) och då ofta ihop med veterinärer om djuren skall sövas ner och flyttas.
I övrigt är reglerna för djurmedicinering lite annorlunda här än i Sverige så jag vaccinerar mina djur själv, vaccin och sprutor/kanyler finns att köpa i närmsta foderbutik.
Some give it all."

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #35 skrivet: 15 nov-06 kl 21:19 »

Det dumma är att skulden i sig inte är jättestor, lite drygt 50 000. Funderar på att låna pengarna av mamma för att sen betala av till henne istället. Men jag vet inte... det kanske inte spelar så stor roll, förutom att man slipper räntan såklart.

*suck*

Jag skulle definitivt låna av en släkting om möjligheten fanns! Jag känner mig rätt knäckt av räntan som påförs varje år trots att jag betalar ner på skulden varje år vilket jag förstått att många inte gör, inbetalda pengar betar bara av en del av räntan om man tjänar för "dåligt".
Men 220.000 är inte lika lätt att låna som 50.000. Tyvärr för mig :P  

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #36 skrivet: 19 nov-06 kl 14:54 »
Du behöver inte vara beroende av andra om du inte vill.
Våga sattsa lite mer på dig själv och lägg tiden och energin på att skapa ditt eget liv istället för att skuldsätta dig för livet för ett pappers skull.

Mycket klokt skrivet! Kunskaper finns på så många andra ställen än universitet och högskolor. Dessutom kan den, som du skriver, vara gratis oxå (det gillar ju alltid en smålänning ;D ) . Att lära av någon med lång beprövad erfarenhet kan vara fantastiskt! Jag har lärt mycket om barn av mamma och mormor, som bägge har 4 stycken, och har fått många värdefulla djurkunskaper av en gammal bonde som gjort en vuxens jobb på gården sen han var 13 år...och så vidare. Att jag inte vill bli polare med CSN betyder inte att jag inte vill lära mej saker!

Kunna räkna cosinus i all ära, men det hjälper inte långt den där morgonen när bilen inte startar för att det är för mycket oxider på kontakterna i fördelardosan, eller när ens rabarber inte vill bli sådär stor och fin som grannens, eller när ens djur inte låter sej fångas på betet, eller när bebisen inte kan rapa.

Ja, vi behöver ett visst antal veterinärer och socionomer och systemvetare...men även en sådan kan behöva kunskap om hur en tjurig bil ska startas. Exempelvis.
« Senast ändrad: 19 nov-06 kl 15:05 av skräptanten »
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #37 skrivet: 26 nov-06 kl 01:26 »
De första åren steg lånet trots att jag betalade på det. >:(

Jag betalar in det sista på studielånet nästa år och ska aldrig mer ta något nytt.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #38 skrivet: 26 nov-06 kl 08:37 »
Håller med er så förbaskat om gisslet i att ha ett studielån att betala på...............för mig som försöker sänka mina kostnader så är det verkligen en kvarnsten om halsen..........

.......och jag håller med om att man kan hitta fantastiskt mycket kunskap på andra håll än i skolan..........mycket av det man lär sig där har jag alltid kännt har så lite med verkligheten att göra.....

....fast jag hyser stor förståelse för dem som tar lån........jag har ju själv gjort det.........ibland så verkar det som att det inte finns någon annan utväg........

....vilken tur att vi alla är olika.......så att världen inte bara vore befolkad av socionomer........
Live simply......so that others may simply live.

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 20 jan-07 kl 23:41 »
De första åren steg lånet trots att jag betalade på det. >:(

Jag betalar in det sista på studielånet nästa år och ska aldrig mer ta något nytt.

åh, jag är klar med mitt, det känns skönt som fan!
ett tips, betala in extra om du kan...

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 3 användare
Bokohammare, beekeepern, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser