Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Till Er som kastar ull...  (läst 5931 gånger)

ulfg

SV: Till Er som kastar ull...
« Svar #20 skrivet: 03 nov-09 kl 10:44 »
Måste väl svara, antar jag. Skitig ull som jag ändå tänkt att slänga kan visst folk som vill ha det komma och hämta. Så långt är vi kanske överens med varandra. Men det där med gratis grejor gör mig misstänksam. Jag har aldrig fått något gratis. Om jag tar emot något "gratis" förpliktigar jag mig till att ge tillbaka något också. Byta tjänster, produkter med varandra är normalt och uttryck för gott grannskap. Den som tar emot en massa hjälp utan att tänka på att leverera tillbaka får det snabbt svårare och svårare. Sen är det ett problem på landsbygden att vilja göra saker och kunna leva på det. För att leva på det måste man få betalt. Om jag vill sälja ägg är det faktiskt ett problem att gamle Eskil som gått i pension fortsätter att ha 100 höns och skänker bort äggen till alla för 5 kr flaket för att han har en pension. Då kommer folk till mig och säger att äggen skall kosta 5 kr flaket "annars kan det kvetta". Och så får jag flytta tillbaka till staden istället för den gröna drömmen sket sig.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 03 nov-09 kl 11:00 »
Måste väl svara, antar jag. Skitig ull som jag ändå tänkt att slänga kan visst folk som vill ha det komma och hämta. Så långt är vi kanske överens med varandra. Men det där med gratis grejor gör mig misstänksam. Jag har aldrig fått något gratis. Om jag tar emot något "gratis" förpliktigar jag mig till att ge tillbaka något också.

Man kan också "skicka vidare" dvs om man har fått något gratis, betyder det inte att man måste ge till samma person. Kanske har den person som gav tillräckligt av allt för stunden. Kanske har du något som någon annan kan ha glädje och göra något produktivt av.
Man kan utjämna på många sätt och i många riktningar,  och inte bara one-on-one.

Och sen är finns ju den hårda verkligheten också:
Citera
Sen är det ett problem på landsbygden att vilja göra saker och kunna leva på det. För att leva på det måste man få betalt. Om jag vill sälja ägg är det faktiskt ett problem att gamle Eskil som gått i pension fortsätter att ha 100 höns och skänker bort äggen till alla för 5 kr flaket för att han har en pension. Då kommer folk till mig och säger att äggen skall kosta 5 kr flaket "annars kan det kvetta". Och så får jag flytta tillbaka till staden istället för den gröna drömmen sket sig.

Det är såklart ett problem, men Eskil som själv varit hönsbonde kanske har förståelse för detta problem eller kan göras varse om att han förstör för andra. Men ägg och småskitig ull som ändå ska plöjas ner på åkern eller tas till tippen, är ju två skilda saker.
« Senast ändrad: 03 nov-09 kl 11:07 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Yrmff

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 03 nov-09 kl 11:12 »

Känns skevt på nått sätt att det kastas så mycket ull,borde ju gå att få till nått nätverk så att det kommer till nytta! Men som sagt. tid, tid ,tid ,alltid denna f.......de tid. :-\

mvh H

ps. hade väl eg inget å säga men ville följa tråden av intresse.. ds.

Mushi

« Svar #23 skrivet: 03 nov-09 kl 11:28 »
Såhär tänker jag: Om man är ullhantverkare behöver man bra ull och då kan man antingen köpa från någon förmedlare eller bygga en relation med en eller ett par fårägare. Leta upp några fårägare som har lämpliga får och sköter dem på ett sätt som gör att ullen är skräpfri och fin. Tala om att du behöver ull, att du uppskattar bra ull och att du är beredd att hjälpa till altnativt att betala bra för den. Kanske tycker fårägaren att det är bra att någon kommer och hjälper till vid klippningen, i så fall står man och tar hand om ullen, sorterar på plats och ser som tack för ullen också till att skräp-ullen försvinner. Att också betala något skulle kännas bäst för mig. Gratis kanske funkar för några men räknar man med att få ull gratis får man också räkna med att man får vad man betalar för. Kanske ingen rolig ull alls. Man får också räkna med att fårägaren tröttnar på arrangemanget om man är besvärlig eller tråkig eller drar dåliga skämt.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 03 nov-09 kl 11:40 »
Jag tycker ditt förslag till arrangemang låter jättebra, Mushi. Så kan man förståss också göra.
Man kan även ta emot ullen gratis och ge tillbaka produkten som man utvecklar av dem.
Det finns många alternativ, och allt beror på de inblandades inställning och behov.
« Senast ändrad: 03 nov-09 kl 11:45 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

HippieRally

« Svar #25 skrivet: 09 nov-09 kl 08:36 »
Oj, jag rörde om lite i grytan när jag startade denna tråden...hoppsan...

Och jag förstår de synpunkter som kommit fram map  att ullen HAR ett värde... det tycker vi också...

Min fråga var inte ställd till de som sköter om sin ull och värderar den, och har en avsättning för den
utan just till de som inte värderar den utan som rubriken säger KASTAR den, det tycker vi är synd, även om det inte är "den perfekta ullen".

Vi får våran del ställer inga krav på något,
- vi accepterar alla raser
- inta krav på renhet,
- inga krav på klippningen, dubbelklipp mm
- inga ang hovklippning eller annat dylikt
- vi försökte inte hindra klippprocessen på något vis med att sortera ullen alltför mycket på plats.
Vi ställer absolut inga krav alls, och erbjuder oss att hjälpa till, vilket vi fick, till vår glädje

Vi hjälpte till vid klippningen ( och fick en underbar dag)och städade efter oss.
Tyvärr tänkte jag inte på att ta med mig sopsäcksullen till tippen när vi var klara (hade jag tänkte på det hade jag gjort det). Vi hade med oss alla material med oss själva, pappsäck /sopsäck.
Vi erbjöd ägaren att göra en önskelista på produkter hon vill ha av sin ull, och vi hade gjort var än hon sagt...

Om jag bara ser till våran lilla tjej-hobby-grupp kan jag se att de finns marknad för både inriktningarna
.
Det finns personer i vår grupp som anser att det är för tröttsamt att sortera ullen och ta bort dubbelklipp, frön och gräs mm och skulle vilja ha sorterad ull av " högre kvalite", menas några uppskatta att få ta del av hela processen.
Detta till trots att jag tycker att den ull vi fick var ren och fin...

Edit: Jag tror tom att gratis-ullen kan ge ett uppsving för de som säljer sin ull, eftersom att arbeta med ull är som en drog, extremt vanebildande, och man vill alltid ha något extra, just den fibern, färgen, mera ull, ull, ull...

« Senast ändrad: 09 nov-09 kl 09:05 av HippieRally »

renee d

« Svar #26 skrivet: 09 nov-09 kl 09:41 »
Som min ull agent i England siger " wool gets in your blood"

Jag säljer ull- jag köber ull- jag forärer ull gratis. Har inte problemer med at gör alle ting :D

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #27 skrivet: 09 nov-09 kl 11:00 »
Äsch, debatter är väl roliga HippieRally  ;D

Och jag tyckte det var jättesmidigt att slippa tänka på ullen både under och efter klippningen då du tog hand om den så föredömligt, och smutsklippet hade du ju redan packat i säck så det var ju supersmidigt att ta hand om!

Tycker om Renee´s inlägg där ingenting behöver förta det andra  :)
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

fröken_trassel

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 09 nov-09 kl 11:49 »
Passar på att låna tråden jag med...
Finns det någon som har ull till övers i Västerbotten så är jag intresserad.. Jag färdas en hel del i just Västerbotten så allt är av intresse..  Jag har ingen direkt kunskap av att karda ull  förutom någon gång på syslöjden för många år sedan prövade jag att både karda och tova så jag är nöjd med vad som finns oavsett färg el kvalitet. Snälla hör av er om ni ändå bara kastar bort den  ;D

/Marie

kanka

• Västerbotten
« Svar #29 skrivet: 09 nov-09 kl 16:50 »
Ja du Fröken trassel, du får väl komma till mig och trassla av lite ull från mina får
om min klippare inte har tid med mig i höst. det finns säkert till oss båda.

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

kanka

• Västerbotten
« Svar #30 skrivet: 10 nov-09 kl 08:51 »
Fröken trassel
Nu har klipparen ringt, han kommer den 19 nov. du kan komma hit om du är intresserad
av ull, det är också ganska härligt att se på, han är skicklig ( och rolig).

Hälsningar från torpet

fröken_trassel

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 10 nov-09 kl 19:53 »
Fröken trassel
Nu har klipparen ringt, han kommer den 19 nov. du kan komma hit om du är intresserad
av ull, det är också ganska härligt att se på, han är skicklig ( och rolig).

Hälsningar från torpet

Men kanon  :) :) Ska bara kolla hur det är med arbete den dagen men annars vore det ju inte omöjligt.. Vart var det nu du bodde? Och visst var det du som gav mig smaken för grillad sötpotatis?  ;D ;D

Ulliga hälsningar / Marie

kanka

• Västerbotten
« Svar #32 skrivet: 10 nov-09 kl 20:04 »
Utanför Burträsk bor jag nu, närmare vägbeskrivning kan vi sen.
Grillade jag sötpotatis när vi var på Kottisgården? Minns inte.

Hälsningar från torpet

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #33 skrivet: 10 nov-09 kl 20:27 »
Om det finns nån i enköpings trakten som kastar ull så tar jag gärna emot det !
Jag har illrar som älskar sina "ullsovrum" på vintern.
Illrar bryr sej inte om ullen är ren eller inte bara den är varm  ;D

Kattungarna uppskattar säkert en ullbädd dom med  ;)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser