Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med bokföring osv.  (läst 10665 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: Hjälp med bokföring osv.
« Svar #20 skrivet: 17 apr-10 kl 22:29 »
Menar du att hoppa över egen-insättningskontot?
 Nej, i så fall. Du ska börja med att föra in det på egna insättningar, eftersom du sen när firman går bra får ta ut egna uttag till samma summa som du gjort insättningar innan det "händer nåt".
Eftersom insättningarna är lån från dig till din firma, så är det viktigt att de får bygga upp konto 2018.   Vilket du missar om du bara sätter dom direkt i kassan och sen tar ut dom.

Claes

« Svar #21 skrivet: 18 apr-10 kl 10:45 »
Egentligen är det så att jag har inget i mitt kassakonto idag.
Jag för in egna pengar, både i egna insättningar och kassa. I samma stund använder jag kassapengarna. Kassakontot både ökar ju, och minskar samtidigt.
Man borde väl kunna kreditera och debetera på samma rad i kassakontot.
I dagsläget ser min bokföring ut som nedan:

Egen insättning avsedd för registreringsavgift-Kredit 2017 med 900:-   

Egen insättning för registreringsavgift, betalat för densamme-Kredit och Debet 1910 med 900:-

Kostnad Registreringsavgift-Debet 6900 med 900:-

Egen insättning avsedd för inköp pärmregister-Kredit 2017 med 10:-

Egen insättning för inköp pärmregister, betalat för densamme-Kredit och Debet 1910 med 10:-

Inköp pärmregister-Debet 6100 med 10:-

Har jag gjort rätt? Jag är helt grön på bokföring, har precis startat.

Mvh / Claes

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #22 skrivet: 18 apr-10 kl 11:15 »
Jag sitter med en mkt enkel variant av kassa bok detta år då jag varit sjukskriven hela 09 .
Visst kan jag föra in sjukpengarna som inkomst i kassaboken o gör det nån skillnad vilken rad jag lägger den inkomsten på ? Måste allt vara i datumordning?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Existens?

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 18 apr-10 kl 14:29 »
Jag för in egna pengar, både i egna insättningar och kassa. I samma stund använder jag kassapengarna. Kassakontot både ökar ju, och minskar samtidigt.

Egen insättning för registreringsavgift, betalat för densamme-Kredit och Debet 1910 med 900:-

Egen insättning för inköp pärmregister, betalat för densamme-Kredit och Debet 1910 med 10:-

Mvh / Claes

Det kan nog stämma, jag lyckades inte riktigt hänga med i svängarna.. blev lite osäker på första raden..När du krediterar 2017 med 900 kronor, vart gör du av pengarna? det måste ju finnas ett motkonto, kassan, som du debiterar med 900 kr.

Jag hade delat upp det på två verifikationer för att få det överskådligare.

Ver.1  Egen insättning.    2017  -900 kr    och   1910  +900 kr.

Ver.2 Regavgift.    6900  +900    och    1910   -900kr.

Ett annat sätt som gör att du slipper hatta med så många småsummor är ju att du bokar allt du köper under t.ex en vecka, från kassan.
När veckan är slut så har du då minus i kassan, vilket man inte kan ha egentligen, så då gör du en egen insättning för att täcka upp underskottet.

Claes

« Svar #24 skrivet: 20 apr-10 kl 21:35 »
Det här går ju riktigt bra.
Kanske lär jag mig detta också.
En liten fundering bara:

Jag kommer delvis bedriva handel med pellets. Då jag själv konsumerar pellets (privat), kommer jag handla av min egna firma. Dock kommer jag inte lägga på några % för omkostnader och vinst, utan vill ju komma billigt undan.
Räcker det att skriva egna kvitton till sig själv och ha som verifikation, eller måste det redovisas på annat sätt?

MVH / Claes

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #25 skrivet: 20 apr-10 kl 21:50 »

Mvh / Claes

Du behöver väl inte ha med kassan alls i det fallet? Kreditera 2017 och debitera det konto som du vill att inköpet skall hamna på.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Existens?

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 20 apr-10 kl 23:39 »
Du behöver väl inte ha med kassan alls i det fallet? Kreditera 2017 och debitera det konto som du vill att inköpet skall hamna på.

Man kan ta såna genvägar om man vill, och resultatet blir ju samma, men det ser inte så snyggt ut.
Jag tycker man ska använda den riktiga vägen för att tydligt åskådliggöra att här har man köpt en sak för firmans pengar, och inte bara tagit sina egna.
Just här använde vi ju kassan, men det kunde ju likaväl varit ett bankkonto. Det bästa är ju om man har ett särskilt bankkonto med firmapengar, därifrån tas betalningar av fakturor, och dit sätts de egna insättningarna , då skiljer man enkelt på sin egen och firmans ekonomi.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #27 skrivet: 21 apr-10 kl 18:27 »
Jag har inte sett det som en genväg. I min bokföringsbok är alla exempel skrivna så? Om jag däremot sätter in pengar på gårdskontot och sedan betalar härifrån, då gör jag det i två steg.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Existens?

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 22 apr-10 kl 06:59 »
Lite konstigt att dom skriver så, tycker jag. Och egentligen är det ju samma sak som när du sätter in dom på gårdskontot, principen är ju densamma, man för över pengar från sig privat till företagets kassa/konto. Nåväl, inte så mycket att bry sig om kanske :)

En annan sak i sammanhanget, som många missar, är ju att kassakontot inte är en "slaskpost" där man justerar diverse avstämningar och grejer. Den summan som står som kassa, ska ju alltså finnas liggande hemma, i en särskild liten hög. Har man en petig revisor så kan denne vilja göra en kassainventering vid bokslutet.

rangs

• -
« Svar #29 skrivet: 09 maj-10 kl 17:39 »
Det här går ju riktigt bra.
Kanske lär jag mig detta också.
En liten fundering bara:

Jag kommer delvis bedriva handel med pellets. Då jag själv konsumerar pellets (privat), kommer jag handla av min egna firma. Dock kommer jag inte lägga på några % för omkostnader och vinst, utan vill ju komma billigt undan.
Räcker det att skriva egna kvitton till sig själv och ha som verifikation, eller måste det redovisas på annat sätt?

MVH / Claes

Kvitto kan du inte skriva till dig själv utan du upprättar en bokföringsorder på att du tar ut en vara som ett eget uttag
och summan som du bokför är marknadsvärdet på varan/tjänsten

Exempel: bokföra eget uttag av varor
En delägare har tagit ut en vara till sig själv som har ett marknadsvärde (försäljningspris) om 10 000 SEK exklusive moms. Inköpspriset för denna vara är 4 000 SEK exklusive moms och avdrag för ingående moms har gjorts med 1 000 SEK (25 %).

Konto       Benämning                          Debet            Kredit
2011        Egna varuuttag                   11 000 
2611        Utgående moms 25 % sv                         1 000
3011        Momspliktiga uttag 25% sv                      4 000
3054        Varuförsäljning sv momsfri                       6 000

Hör av dig om du har mer frågor
MVH

Tomas Rang
Redovisningsekonom

Rangs Konsultbyrå

Kärlek och krig är detsamma, och krigslister och taktik är tillåtna i båda

Existens?

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 10 maj-10 kl 07:40 »

MVH / Claes

Som Rang påpekar så blir det ett eget uttag.. Annars skulle alla företagare köpa billiga grejer och sen använda de privat, och det är inte skatteverket så förtjusta i.
Man skulle kunna tänka sig att du säljer pelletsen till någon annan i ditt hushåll, men man får inte ge hur konstiga priser som helst om man säljer till närstående, så egentligen är det marknadspris som gäller, och då missar du ju hela tanken på att spara in nåt.
Det som en del gör i så fall, om de vill fuska, är ju att ha en panna i verkstaden ( firmans verkstad )..och i den går det åt väääldigt mycket pellets... Eller att man har en firmabil som drar väääldigt mycket bensin.
Men observera att detta alltså är skattefusk, och inget som jag uppmanar till.

Däremot, om du har satt in en massa egna pengar i ditt företag, som egna insättningar, då är det ju mindre problem, de kan du ju ta ut först, det är ju pengar du lånat ut till ditt företag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser