Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem att hyvla ändträ i furu!  (läst 4205 gånger)

Humle

• Västerbotten
Problem att hyvla ändträ i furu!
« skrivet: 22 okt-09 kl 10:15 »
Hej jag har problem att hyvla ändträ i furu. Det måste ju gå att få det slätt även i furu för med björk funkar hyveln bra som jag har fixat till. Till vänster är spån från ändträ av björk och till höger är "spån"(typ sågspån) från ändträ av furu. Björkändträet blev helt slätt men furuändträet blev som noppigt och inte alls slätt. Har ni några tips eller vad denna skillnad kan bero på? ???

Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Tummelisa

SV: Problem att hyvla ändträ i furu!
« Svar #1 skrivet: 22 okt-09 kl 10:39 »
Är kanske ute o cyklar men det ser ut som snabbvuxet furu - alltså glest mellan årsringarna och då brukar det för mig i alla fall kunna bli sas ojämt i hårdhet o ej jämt. Björk är hårdare träslag. Gissar att du redan vet detta och det kanske är annat som strular.

Prova med vanligt sandpapper i olika kornighet efter hyvling eller/och göra en mycket tunnare hyvling först skulle nog jag prova.
Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

Humle

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 22 okt-09 kl 11:04 »
Jo det är mjukheten som gör skillnaden men att den kunde vara såhär stor trodde jag inte. Frågan är då om och hur jag kan uppnå lika slätt ändträ i furun som i björken... Hittade nyss sida där de tipsade om att man kan blöta ändträet med vatten, alkohol eller annan vätska och det funkade faktiskt bra. Men helt superslätt blir det inte men betydligt bättre.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Attis

• -
« Svar #3 skrivet: 22 okt-09 kl 19:04 »
Enda som kan göra saken bättre (om du inte redan gör så) är att hyvla "snett". Så man skär i tex 45 grader mot årsringarna.
Sen bör ju stålet vara supervasst, men det antar jag att du redan tänkt på.  ;)
Hyvel med lägre vinkel på stålet blir också bättre resultat, jag använder en Stanley 60½ (ca 12 graders lutning). Brukar bli bra.
/Attis

Luffsen

• -
« Svar #4 skrivet: 24 okt-09 kl 00:42 »
Att kapa brädan med en FINTANDAD såg, typ Japansåg eller t o m metallsågblad ger fina snitt... då behövs inte (så mycket) hyvling.

Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Samuel Eketorp

« Svar #5 skrivet: 24 okt-09 kl 09:47 »
- Vässa hyvelstålet ordentligt.
- Fäst offerbitar på vardera sida om det du skall hyvla.
- Hyvla med hyvlen i vinkel mot hyvelriktningen, på så vis sänker du den effektiva eggvinkeln.

Funkar inte detta så vet jag inte vad man skulle prova.
/Sam

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 28 okt-09 kl 17:32 »

Funkar inte detta så vet jag inte vad man skulle prova.
/Sam

Starta bandslipen.

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #7 skrivet: 28 okt-09 kl 23:32 »
Jag tror också att det är bäst att slipa. Träet mellan årsringarna på fur är väldigt mjukt speciellt om det är snabbvuxet. Eventuellt kan det fungera att fukta ändräet så att fibrerna reser sig och sedan hyvla på diagonalen med en riktigt vass hyvel. Stålet skall nästan vara inställt på att inte avverka något alls.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Lucky luke

• The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
« Svar #8 skrivet: 29 okt-09 kl 11:42 »
Du ska använda dig av en stöthyvel. Dom har en låg lutningsvinkel som ligger på ungefär 12 % och slipfasen på framsidan. Sen måste man putsa också om man vill ha ett kvalitativt resultat.

Edit: Hepp ser att attis redan svarat ungefär det jag sa.
Hälsningar från Michael

Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser