loppfrö "kryddar" du maten med, du ska inte blöta eller balnda dom med annat foder, bara stö det över, som mysli på filmjölken typ..
Ånej...jag som köpte foderjästen idag Ååååå typiskt! Men det är väl bra för rinniga magar? Obs att han som fick kolik är normal i avföringen!Så om jag nu fattat rätt:1. Bakjäst (inte bakpulver ) till kolikhästen för att förebygga, stärka. Hur ofta ger jag det och varje dag eller bara vid kolik? Fattade visst inte riktigt 2. Foderjäst ges mot rinniga och oroliga magar? 3. Loppfrön kan ges direkt på maten för att sträka tarmrörelserna, ges regelbundet.4. Linfrön har samma effekt som ovannämnda men måste blötläggas, 1 dygn?
Det verkar inte stämma enligt den hrä informationen från loppfröförsäljare..."GivanLoppfrö kan användas kontinuerligt. Många hästar lever i sådan miljö att de dagligen får i sig sand eller grus. Bästa sättet att ge hästen loppfrö är att det blandas i en fuktig kraftfoderblandning alldeles innan utfodringen. Om blandningen får bli stående över dagen blir hela blandninfen klistrig. Det är onödigt och krångligt att blöta upp fröet separat före inblandning i fodret såvida inte särskilda skäl föreligger. Om det är omöjligt att ordna med inblandning strax före serveringen är näst bästa alternativet at blanda i loppfröet redan från början.Obs! Man ska inte ge olja samtidigt som man ger loppfrö! Då mister loppfröet sin klibbförmåga och det blir verkningslöst! Oljan "stänger" klibbningsprocessen. Men olja går bra att ge i ett annat mål under dagen."http://www.steneberg.se/sida5.htmlAng. att ge paraffinolja ofta tror jag att man ska akta sig för det utan hellre använda det vid akuta fall.
Loppfrön ska man ge helt torrt , helst blandat med torra matvaror så dom äter det .