Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betes vall som doftar vitlök???  (läst 2681 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Betes vall som doftar vitlök???
« skrivet: 21 okt-09 kl 20:02 »
Vet nån vad det kan vara för växt som doftar vitlök?
Min betes hage doftar vitlök o det luktar vitlök ur hästarnas munnar??
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

malines

• Gäst
SV: Betes vall som doftar vitlök???
« Svar #1 skrivet: 21 okt-09 kl 20:04 »
Ramslök?

esten

• -
« Svar #2 skrivet: 21 okt-09 kl 20:11 »
Eller skogslök ?
Båda kan orsaka förgiftning i för stor mängd .

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #3 skrivet: 21 okt-09 kl 21:21 »
Jag har ingen aning om vad det kan vara för växt men det har gjorts tester på hästar med vitlök. Vitlöken ger dem anemi.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 21 okt-09 kl 21:43 »
Låter som Ramslök.
Kan nån länka mej till mera info om den är giftig måste jag veta det jue.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #5 skrivet: 21 okt-09 kl 22:46 »
Ramslök måste ju höra till löksorterna vilka innehåller ett näringssalt som hästar inte kan bryta ner.

http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=400&infogrp_id=38

"Varför är lök farligt för våra hästar"

Lök – vitlök innehåller ett näringssalt, thiousulfat, som hästarna inte kan bryta ned.
Hästarna får förändringar i de röda blodkropparna, de spricker och hästen kan drabbas av
    blodbrist och låga blodvärden.
Syreupptagning i blodet påverkas negativt genom att hemoglobin (vars viktigaste uppgift
    är att transportera syre och koldioxid) omvandlas till metahemoglobin, det här sker fort
    redan efter några minuter från lök intaget.
Döda blodkroppar transporters till njurarna vilket kan innebära att hästen drabbas av
    njursvikt.
Mjälten påverkas negativt. "

Ramslök verkar dock vara en sällsynt växt så det bästa är väl att stängsla bort den om hästarna nu fått smak på löken.
http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/allia/alliu/alliurs.html

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 22 okt-09 kl 10:15 »
Om inte hästar tål vitlök varför i h-lsike säljs det då torkad vitlök i var och varannan hästbutik ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #7 skrivet: 22 okt-09 kl 10:28 »
Om inte hästar tål vitlök varför i h-lsike säljs det då torkad vitlök i var och varannan hästbutik ???

Det är något som gör mig helt skogstokig! Ofta finns det även nedblandat i färdigfoder.....

Det här har att göra med att man förmänskligar hästen och tror att vitlök ska förhindra hosta hos hästen eller så tror man att ett vitlöksintag så skrämma bort insekter på sommaren. I själva verket bryter det ned hästens blodkroppar.  >:( 
Det är dock en seglivad myt som jag försöker ta varje tillfälle att slå hål på....

Jag förstår inte att det får fortsätta säljas i hästsportbutiker, de borde veta bättre om nu inte kunderna gör det.....

Jag kan även känna nästan samma uppgivenhet när det gäller alger. Man går på reklamen men glömmer att algerna oftast innehåller tungmetaller och speciellt jod som hästen är mkt känslig mot (ger man hästen salt man köpt på matvarubutik ska man ta det jodfria alternativet). Så ska man nu nödvändigtvis använda sig av alger bör man kolla om det finns något alternativt som är "odlade" i "rent" vatten.

Jag är överhuvudtaget rätt skeptisk mot föda som hästen inte naturligt skulle få i sig ex.vis banan m.m. (även om jag aldrig läst någon undersökning som skulle påvisa att banan skulle påverka hästen negativt.
Jag tycker överhuvudtaget att det är konstigt att folk tycker sig ha råd att lägga ut pengar på vitlök och allsköns produkter som riskerar att skada hästens hälsa men se grovfoderanalys tycker man är på tok för dyrt. ::) :P

Så Kimma, nu har jag öst ur mig och känner mig lite lättare till sinnet igen! ;)

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 22 okt-09 kl 10:31 »

Ja tänk att det undrar jag också? Fast ett tag var det ju poppis att ge hundar vitlök med mot fästingar och de tål ju inte heller lök....(vanlig lök menar jag)

Men till Travlerhorses vill jag säga att jag tycker det verkar ytterst märkligt om dina hästar äter giftiga växter i den enorma hagen de går i. Det är ju knappast ont om ätliga växter där! Hästar brukar ju välja bort skadliga växer om de har annat att tugga på eller  ??? Men det förstås, de luktar ju vitlök  :-\

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 23 okt-09 kl 00:56 »
Jag har grunnat på detta ,, kan det vara så att idioterna har planterat ramslök tidigare på åkerdelen ?
Jag måste få tag på förvaltningen o fråga dom .
Jag har dock ringt o ringt + lämmnat medelande men dom skiter i att ringfa mej .*morr*
Jag har inte haft mnöjlighet att flytta alla hästar men jag har flyttat dom tre sjuka o skadade + börjat höfodra rejält så dom inte ska käka dessa växter .
Om det nu har kommit upp ramslök på åkerdelen så är det inte konstigt att dom äter detta gröna o späda tror jag .

Jag ska genast ta kontakt med min vet o varna för denna möjlighet så han vet .

Jag har nämligen sett en bladliknande historia i hagen som jagh påpekat några ggr som lite udda då dom skulle plantera betes vall där .

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 23 okt-09 kl 07:41 »
Det är något som gör mig helt skogstokig! Ofta finns det även nedblandat i färdigfoder.....

Det här har att göra med att man förmänskligar hästen och tror att vitlök ska förhindra hosta hos hästen eller så tror man att ett vitlöksintag så skrämma bort insekter på sommaren. I själva verket bryter det ned hästens blodkroppar.  >:( 
Det är dock en seglivad myt som jag försöker ta varje tillfälle att slå hål på....

Jag förstår inte att det får fortsätta säljas i hästsportbutiker, de borde veta bättre om nu inte kunderna gör det.....

Jag kan även känna nästan samma uppgivenhet när det gäller alger. Man går på reklamen men glömmer att algerna oftast innehåller tungmetaller och speciellt jod som hästen är mkt känslig mot (ger man hästen salt man köpt på matvarubutik ska man ta det jodfria alternativet). Så ska man nu nödvändigtvis använda sig av alger bör man kolla om det finns något alternativt som är "odlade" i "rent" vatten.

Jag är överhuvudtaget rätt skeptisk mot föda som hästen inte naturligt skulle få i sig ex.vis banan m.m. (även om jag aldrig läst någon undersökning som skulle påvisa att banan skulle påverka hästen negativt.
Jag tycker överhuvudtaget att det är konstigt att folk tycker sig ha råd att lägga ut pengar på vitlök och allsköns produkter som riskerar att skada hästens hälsa men se grovfoderanalys tycker man är på tok för dyrt. ::) :P

Så Kimma, nu har jag öst ur mig och känner mig lite lättare till sinnet igen! ;)

Bara spy du, förstår dig fullkomligen.  ;) Brukar gå runt och titta på Hööks bland annat och det är skrämmande så mycket skit det finns till hästar. Är det inte rosa fluffiga grimmor så är det smycken (!), miljöfarliga flugmedel, vitlök och "hästgodis". Samtidigt påbjuds det i var och varannan hästbok att man aldrig ska ge hästen godis ur handen  ::)

Ja tänk att det undrar jag också? Fast ett tag var det ju poppis att ge hundar vitlök med mot fästingar och de tål ju inte heller lök....(vanlig lök menar jag)

Men till Travlerhorses vill jag säga att jag tycker det verkar ytterst märkligt om dina hästar äter giftiga växter i den enorma hagen de går i. Det är ju knappast ont om ätliga växter där! Hästar brukar ju välja bort skadliga växer om de har annat att tugga på eller  ??? Men det förstås, de luktar ju vitlök  :-\

ja visst är det märkligt, likaså finns det "hundchoklad" i varje icabutik. Hur ska hundägare förstå att det inte innehåller choklad eftersom hundar inte tål det.  ::)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

esten

• -
« Svar #11 skrivet: 23 okt-09 kl 09:07 »
Hej !
Jag har märkt att vissa hästar har smak för vitlök .
Av mina tre så är det en som gärna tar en klyfta om han blir bjuden , medan de andra två vänder och går därifrån .
Hästar kan ju också äta tex ekollon , utan att veta att de kan bli beroende och sjuka .
Andra växter som är mer hölika och därmed ännu farligare är HÖSKALLRA , lika giftig som hö som färsk , äts gärna av hästar som ung planta . Nästa är VATTENSTÄKRA som också är mycket giftig och som hästen inte skiljer från vanligt hö . Äts dock ogärna så länge det finns gott om bete .
Men en häst som en gång vants att äta vitlök i "medicinskt"syfte hur ska den veta att den inte får äta rams-el,skogslök ???

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #12 skrivet: 23 okt-09 kl 10:32 »
Bara spy du, förstår dig fullkomligen.  ;) Brukar gå runt och titta på Hööks bland annat och det är skrämmande så mycket skit det finns till hästar. Är det inte rosa fluffiga grimmor så är det smycken (!),

Men Kimma, bling-bling är gulligt på småhästar  ;D Jag har det till mina och köper det på Hööks  :-* Det är ju upp till var och en vad man vill klä sin häst i så länge det inte skadar hästen el dess naturliga beteende. Allt behöver inte vara marinblått, grönt eller brunt bara för att man har häst  ::) Bara för att hästen ser ut som "My little pony" behöver det ju inte betyda att den blir bortklemad.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 23 okt-09 kl 10:37 »
Men Kimma, bling-bling är gulligt på småhästar  ;D Jag har det till mina och köper det på Hööks  :-* Det är ju upp till var och en vad man vill klä sin häst i så länge det inte skadar hästen el dess naturliga beteende. Allt behöver inte vara marinblått, grönt eller brunt bara för att man har häst  ::) Bara för att hästen ser ut som "My little pony" behöver det ju inte betyda att den blir bortklemad.

Folk får klä sina hästar i vad de vill, det jag stör mig på är att allt sånt krimskrams tar sån oändlig plats i butiker, på webbsidor osv att vi som letar brukssaker till våra ponys får bege oss utomlands för att få tag i grejor som inte är nerklottrade med bling-bling för det finns inga butiker som säljer bruksgrejor längre. Bling-bling är viktigare att tillhandahålla för kunden för sånt säljer till små nyfrälsta hästtjejer där mamma eller pappa betalar.

Men vill man som jag köpa rejäla lokselar till mina shettisar så får jag nästan specialbeställa dem hos en sadelmakare  >:(
« Senast ändrad: 23 okt-09 kl 10:41 av Kimma »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 24 okt-09 kl 18:21 »
Mäh!
O jag som klagar att det inte finns bling-bling i full o ex-full  ;D

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #15 skrivet: 24 okt-09 kl 22:12 »
Men då får du tillverka bling-bling på dina tråkiga marinblåa täcken  ;D Jag har köpt ett blått täcke till min stora shettis och har varit och botaniserat på en pandurohobby affär. Har inte bestämt om jag ska måla/skriva med "glitterpennor" (gele´) eller om jag ska limma på paljetter (inga stora knoppiga som de kan bita i)  :)

Är man bling-bling i ögonen så är man  ::)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #16 skrivet: 24 okt-09 kl 23:47 »
Jag har faktiskt några balla täcken , men inte många va mina pållar använder ju täcken .
jag hittade ett rosa/blått ballt täck på bole o jag har ett rosa med fluffigt pälsfoder som e snyggt oxå .
Jo jag brukar sy mina egna fleece täcken o då bli dom balla ,sydde ett ljusrosa långhårit syntetspäls täcke för några år sen kantat med vit päls , min lilla nos blev sockersöt i det .

VÄRRE ÄR JU SADLAR O SÅNT  :-X varför ska allt sånt vara sååå tråkigt jue .
Svindyrt om man ska ha nåt ballt .

föressten så är det min sjuka häst som luktade mest av vitlök så hon flyttades bort från den marken .

Dela detta:

* Inloggade just nu

406 gäster, 3 användare
Karlsdotter, MalissaStr, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser