Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  om Funäsdalskorna (Fjällnära)  (läst 3309 gånger)

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
om Funäsdalskorna (Fjällnära)
« skrivet: 20 okt-09 kl 22:33 »
Vad har ni hört om Funäsdalskor ?
Dom är väl också en av ursprungsgårdarna ?
Vad ska man akta sig för?

Denna frågan hittade jag inne på sälj tråden.
Om man vill ha en ko utan horn kan man välja sk funäsdalskor men vill man vara med och bevara fjällnära skall man undvika att använda tjurar eller att köpa hondjur med funäsdalsblod i sig.
Varför dom över huvudtaget klassas som Fjällnära är lite dunkelt, det som där emot är klart är att man i den besättningen seminerade friskt med vanlig mjölk fjäll. Flera djurägare har gått på nitlotten att köpa funäsdjur för att sedan upptäcka detta stora korsnings inslag.
Dessa djur inventerades när man hittade det tre ursprungliga besättningarna och man beslutade då att inte ta med djuren pga att dom inte var fjällnära och att man hade använt semin i stor omfattning.

Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Mushi

SV: om Funäsdalskorna (Fjällnära)
« Svar #1 skrivet: 21 okt-09 kl 14:18 »
Varför har de då av föreningen (Föreningen för äldre svensk boskap) tagits med som en godkänd härstamning? Har semin med fjäll inte använts  alls i de andra ursprungsbesättningarna?

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #2 skrivet: 21 okt-09 kl 16:10 »
Funäsgenerna är mycket sprida i genbanken för fjällnära kor om man hade valt att inte godkänna djur som har funäsgener i sig blev det inte så många djur kvar. Det man där i mot kan göra är att minska mängden funäsgener genom att bara använda tjurar som härstammar från dom tre ursprungliga besättningarna. Om man hade kunnat vrida klockan tillbaka skulle man naturligt vis ha avhållit sig från att ta in Funäsdalsdjuren och låtit dom förbli utanför genbanken. Förutom funäsdalen har men bara genomfört EN seminering med vanlig mjöl fjäll i Lillhärjobygget. den semineringen skedde innan man återuptäckte dom fjällnära djuren.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Mushi

« Svar #3 skrivet: 21 okt-09 kl 16:46 »
Ok då är jag med.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 21 okt-09 kl 21:37 »
Funäsdalslinjen är god känd för fjällnära djur.. har alltid varit det... sendan fjällrasföreningen började försöka bevara de fjällnära djuren i början av 1990 talet...
de finns endel vanliga semin tjurar i endel an dessa djur..

men de gör de även i de andra ursprungs besättningarna också..... :-[

tex lillhärjobygget har seminerat med flera vanliga fjälltjurara genom åren...

De fjällras avel ansåg vara tt de semineringar som var gjorda i ursrpungsbesättningarna var ok men att man sedan bevarande arbetet startade inte godkänner fler semineringar med vanlig fjäll för att de skall få kallas fjällnära.

alla ursprungs besättningarna har ju även de gamla föreningetjurarna i stammen ..

Fjällnära är ju egentligen ingen egne ras utan en gren på fjällko trädet...
En mer extensiv del som inte har lika mycket "vanliga " semintjurar i sig.. utan de hade mer egen tjur...

Är man seriöst intresserad av de fjällnära tycker jag man skall höra med den fjällnära komiteen i fjällrasavel... den föreningen som räddade de fjällnära ..
  :-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Mushi

« Svar #5 skrivet: 22 okt-09 kl 14:46 »
Ok tack. Nu har jag än ännu bättre bild av det hela.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #6 skrivet: 22 okt-09 kl 22:52 »
Olika föreningar har olika synsätt på detta med renrasigt, en fjällnära ägare köpte in en sk renrasig fjällnära tjur men när han tittade på härstamningen märkte han snart att tjurens moder endast var 25% fjällnära övriga gener kom från tjurarna Bass och Fjälll 19.

Jag skulle gärna vilja höra vilka semintjurar som användes på Lillhärjobygget förutom 708 Bill?

Frågan var varför man skulle akta sig för funäsdjur anledningen är att dom innehåller en stor andel vanlig mjölkfjäll. Vist har det förekommit även andra semineringar men dessa är i dag endast marginella. Det är en mycket stor skillnad mot det 75% vanlig mjölkfjäll som finns i vissa funäsdjur.
Det är upp till varje djurägare att själv bilda sig en uppfattning om vad som är seriöst bevarande handlar om, det var därför Föreningen för äldre svensk boskap bildades inte för att det var roligt utan för det var nödvändigt.

Argumentet med att fjällnära inte är en egen ras är lite vilseledande när du skriver att det är samma ras som vanlig fjäll. Vanlig fjäll och fjällnära delar ett gemensamt ursprung men har avlats på 2 helt olika sätt och bildar i dag 2 olika populationer  /raser. Detta stämmer i alla fall för den fjällnära gruppen eftersom man inte får korsa in vanlig fjäll. Men i vanlig mjölkfjäll får man korsa in fjällnära och fortfarande rega den som vanlig mjölkfjäll. Alltså kan gener flöda från den fjällnära gruppen men inte in i den. För att det skall vara en ren rasig fjällnära måste både modern och fadern vara fjällnära.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #7 skrivet: 09 nov-09 kl 00:14 »
Vad jag vet så har man även en egen tjurlinje som börjar med att man seminerade med 786 Maro.. som väl var en av  1980talets mest använda tjur i SKB... han gav bra med mjölk men tyvärr dålig resistens mot mastit om jag inte minns fel..  :-[

sen har ju Lillhärjobygget använt egna söner till honom - de har efternamnet Maro.. tex "snögås- Maro" osv..

Men som jag säger..
så tycker jag att när man försöker bevara djur av gammalt slag.. så gär ju alla föreningar ungefär likadant....

att en förening hittar ett antal djur som hållits extensivt... grunden är djur av gammalt slag av den ras man letar efter..i detta fall fjällkor... man har inte använt speciellt mycket modern semin... i de ursrpungliga besättningarna. o där har föreningen börjat.

Men att fram hålla en ursrpungsbesättning för mer än den andra som ni propagerar för känns för mig ganska främmande.

Fjällras avel har ju haft som policy att inte god känna semineringar med vanlig fjäll utanför ursprungs besättningarna för att de skall få kallas fjällnära. detta sedan föreningen bildades mitten på 1990 talet.
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #8 skrivet: 09 nov-09 kl 08:21 »
Tidiga semineringar har förekommit men det är omfattningen i vissa besättningar som är problemet..
Att godkänna founder djur som är mer korsning än ursprung är inte seriöst bevarande det var det den första inventeringen av Funäsdallen visade att sedan vissa personer sen förespråkade att den skull klassas som fjällnära är bara tragiskt, I såna fall kan man kalla vilken korsning som helst med lantraser i botten för en unik lantras som skall bevaras bara för att den råkade mjölkas för hand.
Nej funäsdals djuren borde inte ha tagits in och korsats med rena fjällnära. Man måste vara oerhört hård när man väljer att ta in eller starta ett bevarande. Jag har varit med om flera inventeringar där man har kommit fram till att djurmaterialet är för mycket inkorsat tex Bohusfåret.
Man måste kunna säga nej när man ställs inför frågan om man skall ta in korsningsdjur i bevarandet.

Att vissa besättningar gynnas på bekostnad av andra är väll något som har förekommit i stor omfattning hos fjällrasavel, tex är sk funäsdalsdjur mer spridda en tex Biellejaure.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 09 nov-09 kl 11:57 »
att inte god känna semineringar med vanlig fjäll utanför ursprungs besättningarna för att de skall få kallas fjällnära.

Innebär detta att om en ursprungsbesättning idag seminerar med vanlig fjäll så räknas avkomman som fjällnära?

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #10 skrivet: 09 nov-09 kl 19:03 »
Man har alltid sagt de semineringar som var gjorda med vanlig fjäll -då fjällrasföreningen "hittade" besättningarna.. alltså runt 1995..
(lite olika för de olika besättningarna) efter detta datum så finns de ju fjällnära djur i semin... då föreningen började samla fjällnära tjurar på sperna i PRF och sen på Alebäck....

Innan fanns ju bara vanlig fjäll om man ville seminera... :-[

fjällnära är ju ett sentida begrepp på fjällkor som hållits extensivt o ofta till husbehov ibland i väglöst land. man har oftast haft egen tjur.. Men som sagt man köpte så klart in tjur ibland av grannar o fick man problem så seminerade man tex..

Även dessa fjällkor har ju så klart de gamla föreningestjurarna(som användes innan semin startade) i sin stam.. som man kan läsa om i boken om fjällkorna.

fjällbonden

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 10 nov-09 kl 16:33 »
Å vem har utsett Johan p till dessa djurs tales man ???
så det jobb som Nils dahlbäck ,karl gustav hedling, wwf gjort för fjäll rasen långt före Johan p : s framfart på nätet  är då bort kastat ?
Tycker det är märkligt att man utger sig vara en expert över alla de som gjort grov jobbet före , och verkligen gjort ett bra jobb för fjäll kon och de fjällnära korna
den som bäddar får ligga

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #12 skrivet: 10 nov-09 kl 18:08 »
Starten till denna frågan var en fråga i säljforumet jag gav min bild av föreningens ställningstagande.
Sen var det andra synpungter som kom fram som jag också besvarade.
Det djurägare som delar detta synsätt får gärna vara med i föreningen och dess bevarandearbete vi tvingar ingen som ett bevis på nödvändigheten av föreningen för äldre svensk boskap är dom ständigt ökande medlemssiffrorna.
Äras den som äras bör i mina ögon så är det alltid dom djurägarna som gick mot strömmen och bevarade dessa djur för framtiden som för tjänar ett erkännande.

fjällbonden

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 11 nov-09 kl 22:33 »
citerat ur fjällras avels forum :

Avelsstrategin är det rättesnöre som våra avelsrådgivare kommer att följa. Att bevara en liten lantrasrest som den fjällnära boskapen är inte fullt så enkelt som att en fjällnära bara är en fjällnära. Vissa linjer behöver stärkas, för att inte riskera att gå förlorade, medan andra är överrepresenterade.

Vi har konstaterat att inblandning av vanlig fjällras är stor i många av Funäsdalsdjuren. Härstamningsintyg med sentida inslag av vanlig fjällras har utfärdats på s.k. founders från Funäsdalen.

Vi vill inte med en procentsats säja vad som är fjällnära boskap eller förvirra begreppet med en egen definition. Vi arbetar därför med och registrerar djur med inslag av de fem stammar som idag vanligen räknas till den fjällnära gruppen, nämligen Lillhärjåbygget, Klövsjö, Biellojaure, Funäsdalen och Fatmomakke.

I vår strävan att bevara den fjällnära boskapen som en oförädlad del av fjällrasen, rekommenderar vi tjurar med fullständig härstamning från de tre ursprungliga besättningarna; Lillhärjåbygget, Klövsjö och Biellojaure.

Tag därför gärna kontakt med Jan-Olof Mathiasson innan ni bestämmer er för vilka djur ni ska använda.

Jan-Olof Mathiasson
den som bäddar får ligga

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #14 skrivet: 17 nov-09 kl 03:37 »
citerat ur fjällras avels forum :

Jag ser att fjällbonden klipper och klistrar rätt så friskt mellan olika hemsidor och forum, så det är kanske inte så lätt att hålla reda på varifrån allt kommer... ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 1 användare
Tore G Johansson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser