Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan fast honung bli flytande?  (läst 13146 gånger)

Roanie

• Bohuslän
Kan fast honung bli flytande?
« skrivet: 20 okt-09 kl 12:07 »
Hej

Jag har fått köpa ca 10 burkar med fast honung av en biodlare här i trakten, men den honungen är helt stel och jag tänkte mig att färsk honung ska vara flytande :-[ jag är ju inte helt införstådd i det här med bier....
men blir den olika beroende på vad biet har fått tag i?
Kan man på nått sätt "smälta" den så att den blir flytande utan att försöra den? och hur länge håller den i så fall sig flytande?

Jag behöver ju absolut inte ha alla flytande men då jag tycker om att ringla honung över flingor och på smörgåsen så e det lite besvärligt med hård honung :-\

Tacksam för svar av er kunniga :)
Gabås står för.......2 vackra Tinkrar, och en mini shettis..
Även en Dalmatiner och en Gotlandsstövare =)

poze

• Östergötland
SV: Kan fast honung bli flytande?
« Svar #1 skrivet: 20 okt-09 kl 12:39 »
Nästan alla honung av svenska blommor kristallieserar (med undantag av nektar från klockljung och några odlade växter)
när man skall få den att bli så trevlig att konsumera som möjligt finns  det en del olika metoder att få kristallerna i honungen så små som möjligt så den inte känns sockring och grynig. Man kan mekaniskt dra sönder dem genom att röra honungen eller så kan man "ympa" in en redan bra honung som den flytande tar efter.

För att få den flytande igen kan du smälta den i tex vattenbad i 35-40 grader tills den är helt genomskinlig och klar, hur länge den håller sig flytande beror på vilka sockerarter (blommor nektarn kommer ifrån) honungen inehåller och vilken temperatur den förvaras i.  Längst håller den sig flytande om du förvarar den i frysen men det så varmt som möjligt brukar den hålla sig minst en månad (runt rumstemp).
de spår av ensymer, vitaminer etc börjar kola vippen vid över 40 grader men mycket överlever en kortare uppvärmningstiä det är alltså värmen i längre tid som tar död på nyttigheterna.

skall du använda honungen i matlagning (varm) så kan du lika järna använda mickron eller koka honungsburken så går det undan litet..

ha det gött
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 okt-09 kl 13:01 »
Jag har flytande naturell honung som varit flytande i 3 månader nu, inga problem alls. De referensburkar jag har är alla i flytande tillstånd och vi får se vad som händer efter några månader till. Jag tror att minst ett halvår, kanske ett år i flytande form. Den burk som står i "kallförråd" har bara blivit viskösare pga den låga temperaturen, enda skillnaden.
« Senast ändrad: 20 okt-09 kl 13:37 av Sten-Åke Lindell »

Roanie

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 20 okt-09 kl 14:53 »
Citera
Längst håller den sig flytande om du förvarar den i frysen men det så varmt som möjligt brukar den hålla sig minst en månad (runt rumstemp).

I Frysen? Ursäkta mitt ovetande men då håller den sig väl inte flytande ???.

Jag använder rätt mkt så det går ju i alla fall minst 1 burk i månaden, så om jag smälter den i 35-40 gradigt vatten så ska den hålla sig flytande i ca 1 månad då :)

poze

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 20 okt-09 kl 14:56 »
ofta minst en månad, jag brukar spara flytande honung i några hinkar i frysen så det finns flytande året runt för folk som vill ha.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Roanie

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 21 okt-09 kl 09:28 »
Perfekt då ska jag smälta honung! ;D

Tack så jättemkt för det utförande svaret!!!

MvH Sofi :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser