Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eltråd - på vilken höjd  (läst 2038 gånger)

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
Eltråd - på vilken höjd
« skrivet: 18 okt-09 kl 20:30 »
Nu börjar det bli dags att sätta upp eltråden runt hönsgården.  ???
Men hur lågt ska man sätta den nedersta?
Tanken är att ha 2 trådar - eller är det för få? Och finns det nåt "himla bra mått" för hur långt emellan det ska va?
Åter igen - tacksam för svar, (tänk va mycket pyssel jag har med mina små hönepöner ;D)

Fredrikslund

• Södermanland
SV: Eltråd - på vilken höjd
« Svar #1 skrivet: 18 okt-09 kl 21:10 »
tycker du absolut ska ha minst 3 trådar, en ca 5 cm från marken sedan en på kanske 1 meter och så en högst upp. men tror det är bättre att ha så många trådar som möjligt. har inte det själv, men planen var att jag skulle köra eltråd runtgården. finns nog lise delade meningar med hur man ska sätta upp det hela ;)

skogskälla

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 18 okt-09 kl 21:20 »
Okey men varför en högst upp??
Är det inte så att djuret måste stå på backen för att det ska jorda - eller nåt ;D och få sig en stöt? Det fungerar ju inte på fåglar va jag vet i alla fall, då dom är i luften!
Nackdelen med att sätta den nedersta så lågt är ju att det blir ett jäkla jobb att krypa runt och klippa gräset så att det inte tar i tråden  - det gör ju att det blir sämre med styrka.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #3 skrivet: 18 okt-09 kl 21:52 »
ska du ha 3 st 10 cm-30 cm-70 cm..tycker att det är för snålt, själv har jag 10-20-40-70-110(5 trådar) kör med trimmern hårt under nedersta och använd ogräsättika och grusa under nedersta för att bromsa gräsväxt

ofta nosar räv, mårddjur, katter mm på trådarna innan dom försöker ta sig igenom(stöt) men ett glapp på 90 cm mellan nedersta och mittentråden är givetvis fel..uppmuntrar till att hoppa mellan
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

skogskälla

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 19 okt-09 kl 06:15 »
Tack för svar, ska börja klura på detta i veckan. :D

JBF

• Småland
« Svar #5 skrivet: 19 okt-09 kl 09:07 »
Hejsan! Jag har tre trådar runt mina rastgårdar. 20-40-60 cm's höjd, har fungerat KANON hela våren och sommaren trots att vi har både rävfamilj, grävlingar, mårdar och jakthundar springande här för jämnan. Djuren nosar ju lite först innan de börjar slita sig in, och då får de sig en rejäl stöt. Obs, jag har köpt granngårdens minsta aggregat för nätdrift, och det håller borta det mesta av växtligheten trots sin litenhet. Stängslet är väl ca 150 meter långt.
/JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

skogskälla

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 19 okt-09 kl 09:19 »
Tack för att ni delar med er :D. Det är bra att få in olika synpunkter - ska nu ut och sätta upp skruv i olika höjder och börja filosofera ;D

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #7 skrivet: 16 dec-09 kl 15:00 »
Jag har bara en tråd som sattes upp när grävlingen angrep och har fungerat bra. Den är på ca 5 cm från marken. Och så här års växer inte gräset upp mot den så det gäller bara att rensa när man monterar och sedan kolla efterhand....

Men jag ser att jag borde komplettera för säkerhets skull!
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

skogskälla

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 16 dec-09 kl 16:05 »
Ja det var ju ett tag sen jag satte upp tråden, och det blev till slut 3 eltrådar.
Höjd ungefär knappt 10, 30 och 65 från backen. Det känns lagom tycker jag.
Hönsgården ska utvecklas till våren och det ska eltråd även på den nya delen, man kan inte vara hemma och vakta jämt.
Visserligen ska jag försöka ha hönsen lite frigående också (och hundarna i hundgården ;D) när jag är hemma, men en bra och rejäl inhägnad är nog guld värd tror jag.

JBF

• Småland
« Svar #9 skrivet: 16 dec-09 kl 16:44 »
Ja, better safe than sorry tänkte jag. Det är ju ingen extrakostnad att dra ett par trådar extra, men det gör att chansen att räven får sig en stöt ökar dramatiskt...
//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

693 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser