Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vintertiden = viloperioden!  (läst 16076 gånger)

Lars på Solbacken

• Västergötland
SV: Vintertiden = viloperioden!
« Svar #40 skrivet: 16 dec-10 kl 14:22 »
Va bra du tänker Sonja, på dej och även dina djur.
Vi människor behöver också vintervila för att möta våren med mer ork.  :D
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #41 skrivet: 16 dec-10 kl 23:08 »
Jag försöker i denna tråd utläsa hur mycket ljus ni ger era höns som ni vill ska värpa vintertid? Lars du säger bla att du ger extra ljus till dina som ska värpa. Men hur mycket? Och vilken foderstat? Samma som du ger de andra? Fodret måste påverka också tänker jag.

Har inte riktigt bestämt mig för hela syftet med min hönshållning. Har inte riktigt rätt raser ännu för att ha äggläggning som huvudsyfte. Har dock kläckt Isbarkycklingar och de tänkte jag ha fler av och sen sälja ägg. Sen har jag då raser som jag skulle kunna avla på och sälja vidare som Dvärgkochin, Brahma, Faverolle, Orpington, h.vithätta, Bantam, Silke mm.. Nu bor alla 33 i samma hus så ingen särbehandling kan ske just nu. De har alla helt slutat värpa. Jag vill defintivt att de ska få vila men läser samtidigt att många verkar få ägg. Unghönsen som föddes i våras har också slutat värpa två månader efter de började. De stora raserna började aldrig.

Nu är lampan på från kl 6-16 dvs 10 timmar. Är det för mycket om man vill att de ska få vila? För lite om man vill få ägg? Bor i Skåne så det är ljust från 8-16. Borde de eg värpa på det ljuset? Jag blandar eget foder sen oktober: lika mkt korn, vete och havre (ca 75%) samt krossade gröna ärtor (15-20%) krossad majs (5%) och några nävar solrosfrö och hampa varje dag. Samt blötlagd lusern pellets ca 6 dl om dan utblandat med matrester. Tycker ni foderstaten verkar tillräcklig? Hoppas att det är vilan som gör att ingen värper och inte fodret? Tackam för kloka råd  :D
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Xoot

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 16 dec-10 kl 23:17 »
Jag försöker i denna tråd utläsa hur mycket ljus ni ger era höns som ni vill ska värpa vintertid? Lars du säger bla att du ger extra ljus till dina som ska värpa. Men hur mycket? Och vilken foderstat? Samma som du ger de andra? Fodret måste påverka också tänker jag.

Har inte riktigt bestämt mig för hela syftet med min hönshållning. Har inte riktigt rätt raser ännu för att ha äggläggning som huvudsyfte. Har dock kläckt Isbarkycklingar och de tänkte jag ha fler av och sen sälja ägg. Sen har jag då raser som jag skulle kunna avla på och sälja vidare som Dvärgkochin, Brahma, Faverolle, Orpington, h.vithätta, Bantam, Silke mm.. Nu bor alla 33 i samma hus så ingen särbehandling kan ske just nu. De har alla helt slutat värpa. Jag vill defintivt att de ska få vila men läser samtidigt att många verkar få ägg. Unghönsen som föddes i våras har också slutat värpa två månader efter de började. De stora raserna började aldrig.

Nu är lampan på från kl 6-16 dvs 10 timmar. Är det för mycket om man vill att de ska få vila? För lite om man vill få ägg? Bor i Skåne så det är ljust från 8-16. Borde de eg värpa på det ljuset? Jag blandar eget foder sen oktober: lika mkt korn, vete och havre (ca 75%) samt krossade gröna ärtor (15-20%) krossad majs (5%) och några nävar solrosfrö och hampa varje dag. Samt blötlagd lusern pellets ca 6 dl om dan utblandat med matrester. Tycker ni foderstaten verkar tillräcklig? Hoppas att det är vilan som gör att ingen värper och inte fodret? Tackam för kloka råd  :D

Imorgon ställer jag om belysningen inne hos hönsen.

Värmelampa 250w dygnet runt. Lyser lite rött.
1.4w lågenergi 06:00-17:00. Lyser varken för starkt eller för mörkt. Lagom. Som ledande ljus.

När jag är där inne och besöker så smäller jag igång en bygglampa, strålkastare under någon minut.

Finns många teorier om belysningen speciellt vintertid..

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #43 skrivet: 17 dec-10 kl 10:37 »
Hej!

Jag har inget ljus alls till mina fjäderfän utan dom får följa dagsrytmen, I mitten av febr. tänder jag och ökar ljuset suksesivt till jag när 14 t. och då ska dom vara i full gång med att värpa i mars. Tilläggas ska att jag har fönster åt öster,söder och ett mot väster. Samtidigt som jag ökar ljuset ändrar jag fodret.
Skulle jag vara ute efter att hönsen värper mycket ägg så man har till försäljning skulle man nog anv. nu under vintern värpfodret dom säljer i handeln, tror det finns ekologiskt.

Syftet eller målet med mitt fjäderfäholl tycker jag är ganska viktigt just att ha ett mål med det hela. Jag vill ha mina fjäderfän för att det är trevligt, dom ger liv åt gården, dom ska kunna ta hand om sina kycklingar, det ska vara fina och härdiga djur som inte är sjuka, dom ska ge både ägg och kött till hushållet och till sist ska dom inte vara till en belastning för mej och då menar jag att det inte får bli för många utan man håller det på en rimlig nivå.

Mina unghöns har inte börjat alls att lägga ägg och det tycker jag är bra, då har dom utvecklats på ett naturligt sätt, tänker man på fasaner, rapphöns, orre osv. kommer deras ägglägning i april månad året efter dom är födda.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.

Bubblaren

• Skåne
« Svar #44 skrivet: 17 dec-10 kl 13:53 »
Hej!

Jag har inget ljus alls till mina fjäderfän utan dom får följa dagsrytmen, I mitten av febr. tänder jag och ökar ljuset suksesivt till jag när 14 t. och då ska dom vara i full gång med att värpa i mars. Tilläggas ska att jag har fönster åt öster,söder och ett mot väster. Samtidigt som jag ökar ljuset ändrar jag fodret.
Skulle jag vara ute efter att hönsen värper mycket ägg så man har till försäljning skulle man nog anv. nu under vintern värpfodret dom säljer i handeln, tror det finns ekologiskt.

Syftet eller målet med mitt fjäderfäholl tycker jag är ganska viktigt just att ha ett mål med det hela. Jag vill ha mina fjäderfän för att det är trevligt, dom ger liv åt gården, dom ska kunna ta hand om sina kycklingar, det ska vara fina och härdiga djur som inte är sjuka, dom ska ge både ägg och kött till hushållet och till sist ska dom inte vara till en belastning för mej och då menar jag att det inte får bli för många utan man håller det på en rimlig nivå.

Mina unghöns har inte börjat alls att lägga ägg och det tycker jag är bra, då har dom utvecklats på ett naturligt sätt, tänker man på fasaner, rapphöns, orre osv. kommer deras ägglägning i april månad året efter dom är födda.

/Lars
Tack för svar. Jag har läst alla dina trådar om årstider, men har väl bara fått för mig att du har lite värphöns på ett annat ställe som du ger mer ljus. Mitt största syfte med höns är att jag tycker de är som du säger ett trevligt inslag i miljön och att man får egna ägg. Angående att du inte ger ngt extra ljus: Frågan är om jag då inte ska ge mina de där två timmarna extra. Jag ger dom mat mellan 6-7 innan jag går till jobbet därför är det praktiskt att tända redan då. 'Tycker ni att de inte få tillräckligt vila med två timmar lampa och sen vanligt dagsljus i 8 h? Tycker ni fodret var bra? Lars du har ju inte alla ingredienserna så jag gissar att du ser majs, hampa, solrosfrö och lusern som överflödigt? Lusern kanske som ointressant då de ska "vila"? hampan, solrosfröet och lusern kommer jag ta bort till våren. Jag skulle kunna öka kornet om du säger att det lugnar. De är lugna men ändå. Försöker hitta en bra prisvärd fodersammansättning som är bra för djuren men inte lika dyr som att köpa färdigt foder.

Lars du skriver att om jag skulle vilja ha mer ägg för att sälja så rek du värpfoder- driver inte det hönorna för hårt? Det verkar alltså svårt att blanda själv för att få dem att värpa under den mörka årstiden?

MrsB

• Småland
« Svar #45 skrivet: 17 dec-10 kl 18:01 »
Ny är jag kanske inte rätt person för att svara på detta med ljus och foder. Men har märkt efter40 år med höns att inget värpfoder på vintern = inga ägg. Om du vill ha ägg på vintern så är kanske inte ljuset så viktigt men värpfodret tror jag är viktigt. Innehåller just det en värpande höna behöver. Varför vill du inte ge värpfoder under vintern? Förstår om man vill låta hönsen vila, då är det OK men vill man ha ägg så måste de ha foder därefter. Som sagt min erfarenhet. Finns säkert andra som har andra erfarenheter.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #46 skrivet: 17 dec-10 kl 19:30 »
Tack för svar. Jag har läst alla dina trådar om årstider, men har väl bara fått för mig att du har lite värphöns på ett annat ställe som du ger mer ljus. Mitt största syfte med höns är att jag tycker de är som du säger ett trevligt inslag i miljön och att man får egna ägg. Angående att du inte ger ngt extra ljus: Frågan är om jag då inte ska ge mina de där två timmarna extra. Jag ger dom mat mellan 6-7 innan jag går till jobbet därför är det praktiskt att tända redan då. 'Tycker ni att de inte få tillräckligt vila med två timmar lampa och sen vanligt dagsljus i 8 h? Tycker ni fodret var bra? Lars du har ju inte alla ingredienserna så jag gissar att du ser majs, hampa, solrosfrö och lusern som överflödigt? Lusern kanske som ointressant då de ska "vila"? hampan, solrosfröet och lusern kommer jag ta bort till våren. Jag skulle kunna öka kornet om du säger att det lugnar. De är lugna men ändå. Försöker hitta en bra prisvärd fodersammansättning som är bra för djuren men inte lika dyr som att köpa färdigt foder.

Lars du skriver att om jag skulle vilja ha mer ägg för att sälja så rek du värpfoder- driver inte det hönorna för hårt? Det verkar alltså svårt att blanda själv för att få dem att värpa under den mörka årstiden?

Det är nog helt ok att du ger dina höns tio tim. ljus.
jag har en foderautomat till mina höns så dom får äta så mycket dom vill, det är lite bekvämare för mej att kunna bara fylla på vid behov. Då behöver jag bara ge dom vatten under dagen eller sätter en värmeplatta under vattenautomaten.

Vill du ge dom majs och solrosfrö skulle jag själv bara ge ca. 5%, jag ger det till mina påfåglar och duvorna men tyckt det är lite "onödigt" till hönsen. Av hampan kan jag blanda lite i duvfodret/godis under tävlingssäsongen, får uppfattningen att dom blir lite nervösa av hampan. Lusernen har jag aldrig anv. mej av.

Värpfodret i handeln är avsett för hög produktion av ägg och det sliter ut hönsen, men ska man driva dom för äggläggning så är det värpfodret som gäller. Då följer man inte det naturliga för hönan som jag ser det. På våren när jag håller på att sätta igång fjäderfäna så "kan" jag anv. 5-10% värpfoder men för det mesta så ökar jag på med ärtor och vetet i stället, det drösar ägg för det.

/Lars
« Senast ändrad: 17 dec-10 kl 21:13 av Lars på Solbacken »

Bubblaren

• Skåne
« Svar #47 skrivet: 18 dec-10 kl 10:09 »
Ny är jag kanske inte rätt person för att svara på detta med ljus och foder. Men har märkt efter40 år med höns att inget värpfoder på vintern = inga ägg. Om du vill ha ägg på vintern så är kanske inte ljuset så viktigt men värpfodret tror jag är viktigt. Innehåller just det en värpande höna behöver. Varför vill du inte ge värpfoder under vintern? Förstår om man vill låta hönsen vila, då är det OK men vill man ha ägg så måste de ha foder därefter. Som sagt min erfarenhet. Finns säkert andra som har andra erfarenheter.
Jo börjar misstänka att det är värpfoder som gäller för att få hönsen att värpa. Jag håller på att testa mig fram lite gällande foder. Har precis blandat mitt eget foder med goda råd från personer på forumet. Blandar det själv för att se om det kan bli mer prisvärt då och tänker mig även att det är mer naturliga ämnen. Men det verkar ju då som att de inte värper vintertid på egenblandat. Vilket är tråkigt -för säger det att de inte får allt de de behöver? Eller att det är ämnen i värpfodret som som driver dem onaturligt?  Jag hade gärna fått ägg även på vintern men jag försöker också lära mig mer om hönsen drivs för hårt då och om de bör vila helt som Lars tänker. Så det handlar mest om vad som är bäst för hönsen och ägg är bonus  :)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #48 skrivet: 18 dec-10 kl 17:20 »
Bästa sättet att få ägg på vintern tycker jag är att kläcka fram kycklingar på våren som sedan blir värpmogna på hösten. Denna vintern får jag inga ägg, för det gick åt skogen med kycklingarna, men förra året började mina unghönor värpa ungefär samtidigt som de gamla slutade. Jag hade lampa på från 6-7 tiden på morgonen till tidig eftermiddag så de fick en naturlig skymning. De gamla hönorna bodde i samma utrymme och vilade lungt trots ljus och samma foder som övriga året. Vill man ha hönor som värper bra i många år så tror jag de behöver vila, men unghönor håller ofta igång hela första året utan problem.

Det svåraste att få till i egenblandat foder är metionin, en aminosyra som främst finns i animaliskt protein. Köpefoder brukar innehålla antingen fiskmjöl eller syntetiskt metionin. De bästa vegetabiliska källorna till metionin jag har hittat är hampfrön och solrosfrön.

Ronny

• Skåne
« Svar #49 skrivet: 19 dec-10 kl 10:07 »
Men det verkar ju då som att de inte värper vintertid på egenblandat. Vilket är tråkigt -för säger det att de inte får allt de de behöver? Eller att det är ämnen i värpfodret som som driver dem onaturligt? Jag hade gärna fått ägg även på vintern men jag försöker också lära mig mer om hönsen drivs för hårt då och om de bör vila helt som Lars tänker. Så det handlar mest om vad som är bäst för hönsen och ägg är bonus  :)

Det är proteinhalten i fodret som driver på värpningen. Sen spelar också värme och ljus sina roller i dramat. Vill man ha vintervärpning är det lämpligt med högre proteinhalt i fodret. Det beror en del på vilken ras/hybrid som du vill ha till värpning, men 15 % lär väl räcka. 10-12 % borde vara lagom om du vill ge hönorna vintervila. Samma princip gäller för eventuellt tillskottsljus och tillskottsvärme.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #50 skrivet: 19 dec-10 kl 10:31 »
Mina höns får i stort sett samma foder året om.
Fönix veg eller allfoder.
De går lösa på sommaren så mycket som möjligt.
De har värme och ljus på vintern.
Hönorna lägger inga ägg  inga ägg på ca 3-4 månader.
Så har det varit hela vintern.
Unghönorna kan lägga ägg, men andra vintern går de i vila.
Hedemora är rasen.
Hedemorahöns

Ronny

• Skåne
« Svar #51 skrivet: 19 dec-10 kl 12:40 »
Mina höns får i stort sett samma foder året om.
Fönix veg eller allfoder.
De går lösa på sommaren så mycket som möjligt.
De har värme och ljus på vintern.
Hönorna lägger inga ägg  inga ägg på ca 3-4 månader.
Så har det varit hela vintern.
Unghönorna kan lägga ägg, men andra vintern går de i vila.
Hedemora är rasen.

Förstår inte vart du vill komma? Menar du att det inte spelar någon roll vilket foder de får eller om de får extra värme och ljus på vintern?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #52 skrivet: 19 dec-10 kl 13:26 »
Skriver av egen erfarenhet.
Att de vilar trots samma foder och ljus och värme.
Fick itutat i mig från början, att så mycket ljus och värme som de fick,
 så skulle det störa deras vila.
De skulle värpa hela vintern.
Spec. då jag har lanthöns.
ICKE de tar sin vila.
Samma hos mina hönskollegor som bor häruppe, kanske olika var man bor.
Ang fodret med protein %  har jag inte en aning . ::)
Ger aldrig värpfoder !!!
Om jag uttrycker mig otydligt så ber jag om förlåtelse för detta.
« Senast ändrad: 19 dec-10 kl 13:32 av Lycka »
Hedemorahöns

Soshila

• Småland
« Svar #53 skrivet: 19 dec-10 kl 14:07 »
Även om man ger samma foder året om så kan man räkna med att de får i sig mer protein på sommarhalvåret om de går fritt och kan hitta en massa småkryp.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #54 skrivet: 19 dec-10 kl 14:10 »
Självklart.
Hedemorahöns

Bubblaren

• Skåne
« Svar #55 skrivet: 19 dec-10 kl 17:39 »
Bästa sättet att få ägg på vintern tycker jag är att kläcka fram kycklingar på våren som sedan blir värpmogna på hösten. Denna vintern får jag inga ägg, för det gick åt skogen med kycklingarna, men förra året började mina unghönor värpa ungefär samtidigt som de gamla slutade. Jag hade lampa på från 6-7 tiden på morgonen till tidig eftermiddag så de fick en naturlig skymning. De gamla hönorna bodde i samma utrymme och vilade lungt trots ljus och samma foder som övriga året. Vill man ha hönor som värper bra i många år så tror jag de behöver vila, men unghönor håller ofta igång hela första året utan problem.

Det svåraste att få till i egenblandat foder är metionin, en aminosyra som främst finns i animaliskt protein. Köpefoder brukar innehålla antingen fiskmjöl eller syntetiskt metionin. De bästa vegetabiliska källorna till metionin jag har hittat är hampfrön och solrosfrön.

Det underliga är då att de av mina unghöns som började värpa slutade efter två månader (aug-okt). Och övriga började inte alls.. och de får hampa och linfrön - kanske 7 nävar blandad per dag på 33 höns. Men Ronny skriver ca 15% protein i tillägg om jag tolkar det rätt - kanske bör öka på fröerna? Men sen får ju ärtor med. Och lika mkt ljus som du beskriver att dina höns fick. Men mina raser funkar väl så då. Och som sagt: bonus med ägg och självklart ska de också få vila. På sommaren är de frigående.

Soshila

• Småland
« Svar #56 skrivet: 19 dec-10 kl 19:17 »
Tja, rekommendationen till värphöns i kommersiell äggproduktion brukar om jag inte minns fel vara att spannmålet ska utgöra 60-80% av fodret beroende på hur hög proteinhalt proteinfodret (ärtor, frön etc) innehåller. Läs "Äggproduktion för ekologiskt lantbruk" från jordbruksverket om du vill fördjupa dig mer (googla så hittar du den). Även om det är skillnad på förhållandena i kommersiella besättngar och hobbyflockar så finns det mycket matyttigt i den.

Det är väl många faktorer som spelar in antar jag, och det är svårt att hålla stenkoll på alla, men vad jag förstått från både egnas och andras erfarenheter är att unghöns oftast inte gör uppehåll i äggläggandet första året eftersom de inte ruggar.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #57 skrivet: 19 dec-10 kl 20:05 »
Hej!

Tänker på det du skriver "Soshila" Att unghöns oftast inte gör uppehåll i äggläggandet första året eftersom de inte ruggar.

Följer man det naturliga i ett fjäderfäs liv så ruggar dom första hösten i deras liv om det inte är så att dom är födda sent på året, sjukdom eller kanske att man driver dom på något sätt.
Mina duvor, höns, ankor och påfåglar har bytt sin fjäderdräkt, dom har en fin tät dräkt som dom ska ha under vintern.

Att en fågel har gått igenom sin fällning på hösten är vesentlig del i deras liv för att få en bra häcksäsong nästkommande år och det gäller även ungfåglarna som är födda i sin normala tid på året. Om man vill se hur långt i fällningen dom kommit så dra ut deras vinge och titta på slagfjädrarna, där kan man se hur många dom bytt ut och vid den här tiden ska dom ha bytt ut alla sina slagfjädrar och då har dom bytt resterande fjädrar och dun på kroppen.

Ser man till att sina avelsdjur får göra detta och dom får vintervilan så har man störst chans att ha friska och starka djur som står imot sjukdommar och ger livskraftiga ungar, man skapar en frisk och fin besättning. Jag sysslar mycket med vilda fåglar och djur och där ser jag hur viktigt det är med just hösten, att dom äter sej feta på t.ex. stubbåkrar och hur det gynnar deras fjäderbyten eller byte till vinterpäls.

Det blev mycket det här  :P
/Lars

Soshila

• Småland
« Svar #58 skrivet: 19 dec-10 kl 20:20 »
Jag minns att detta har diskuterats förut här: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=82337.msg703975#msg703975
Det kanske är lite av en tolkningsfråga, men i Våra Fjäderfä av Nils Olson att läsa:
"Efter hand ersätts de först utvuxna fjädrarna med nya under kycklingens uppväxt. Detta kallas ruggning. Unghönsens befjädring är fullbordad först när de är 4-5 månader, dvs några veckor före könsmognaden.
Under normala förhållanden inträffar sedan ingen ruggning förrän under hösten följande år, ehuru enstaka fjädrar tid efter annan ersätts med  nya. Hönsens ruggning på hösten är delvis  ärftligt betingad, men påverkas också indirekt av den då avtagande belysningen. "

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #59 skrivet: 20 dec-10 kl 09:34 »

Javist ja, det har vi gjort, Vet inte i vilket sammanhang det här är saxat ur, om det kan vara för värp produktion där dom sätts i värpning/drivning vid sex månaders ålder och på det sättet ruggar dom inte som dom ska.

Soshila eller någon annan kanske kan förklara varför inte unfåglar byter sin fjäderdräkt?
Om vi tar dom vilda hönsfåglarna vi har här i Sverige som Tjäder, orre, fasan, rapphöna har ungfågeldräkt första tiden och sedan som man kan se väl på tupparna att dom får tuppdräkten redan första levnadshösten en helt ny fjäderdräkt,alltså dom får två dräkter första året som dom byter en gång nästkommande höst.

Mina kycklingar från stor ras ( fyra raser i en) får en ungfågeldräkt efter sin dunperiod och i "augusti" börjar den fällas eller bytas ut helt till en ny dräkt. Är man uppmärksam på sina fjäderfän och vill följa fjäderbytet så tittar man på slagfjädrarna där ser man hur fällningen fortlöper under hösten. Förutsatt att man tänker på det jag skrivit tidigare om "drivning, sjukdom, sent födda kycklingar osv.)

/Lars

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 2 användare (1 dolda)
blomkruka

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser