Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När är det försent att slå av vallen?  (läst 2759 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
När är det försent att slå av vallen?
« skrivet: 17 okt-09 kl 11:51 »
Tjena
Skulle vilja slå av vallen innan vintern, inte för att ha som foder utan bara slå av den och låta den ligga.. När är det för sent att slå av den?
Har slagit av lite redan men det är 3-4 hektar kvar som jag skulle vilja hinna med om det är möjligt..

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: När är det försent att slå av vallen?
« Svar #1 skrivet: 17 okt-09 kl 12:02 »
När gräset ligger platt på marken så att du inte kommer under med slåtterbalken.. Eller när det är så surt att du kör fast med traktorn...Typ  ;D
 Förövrigt är det aldrig för sent.. Du kan ju klippa ner det på våren också, men då lägger det sig gärna som en matta i botten på vallen och det är ju inte direkt önskvärt.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

pålle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 okt-09 kl 12:07 »
När gräset ligger platt på marken så att du inte kommer under med slåtterbalken.. Eller när det är så surt att du kör fast med traktorn...Typ  ;D
 Förövrigt är det aldrig för sent.. Du kan ju klippa ner det på våren också, men då lägger det sig gärna som en matta i botten på vallen och det är ju inte direkt önskvärt.
Bättre att elda då eller slag slåtter mvh

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 okt-09 kl 12:09 »
tackar för svar! Då ska jag slå av resten i veckan då.. Eller ja de delar där det inte är direkt sankmark i.a.f.

Mushi

« Svar #4 skrivet: 17 okt-09 kl 20:03 »
Att putsa när det är frost är inte fel. Bättre än att riskera körskador. Med en puts som finfördelar gräset då alltså.

Fordson

« Svar #5 skrivet: 18 okt-09 kl 16:00 »
Jag har för mig att du inte har någon betesputs. Mitt tips köp en, det finns små på bland annat Nordpost.
När jag köpte min led jag av kostnaden (och min fru ifrågasatt om vi verkligen behövde en) men jag tror att det är
mest använda maskinen jag har. När jag flyttar fåren mellan beten så kör jag över med putsen efter, både vall och bete
mår mycket bra av att putsas. För att inte tala om att bli av med rysslök annat annat ogräs.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 okt-09 kl 20:01 »
Jo.. Men läget medger inte det nu tyvärr, så det får bli att köra med trumslåttern i år.. Pratade med en kompis här om dagen och han hade kört av sitt på hösten med trumslåtter i en massa år och han tyckte det funkade bra, så jag tror att jag kör på det tills vidare. Men en betesputs hade ju varit bra att ha, det står på min önskelista.. :)

ulfg

« Svar #7 skrivet: 27 okt-09 kl 18:21 »
Jag har väldigt bra erfarenheter av att bränna av oputsad vall/förvuxen betesmark på vårvintern. Jag putsar av kanterna 3-4 m, krattar in det så att elden inte kan sprida sig och tuttar på sedan med en flammare (gasoltub på stång) när vinden och vädret är lämpligt i feb-mars. Det blir ett väldigt kraftigt och fint bete efteråt. Naturligtvis får man veta vad man gör och ha säkerhetsmarginaler. Jag är lite bortskämd med att ha grävda diken runtom mycket betesmark.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 2 användare
gorlan, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser