Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pärlhöns  (läst 3313 gånger)

Daaniel

• Gäst
Pärlhöns
« skrivet: 17 okt-09 kl 09:01 »
Hej har tänkt att skaffa pärlhöns snart och undrar lite saker.

Sover dom på pinnar??
Lägger dom ägg i redet?
äter dom mycket?
lägger dom mycket ägg?
skulle gärna vilja veta mer info.

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Pärlhöns
« Svar #1 skrivet: 17 okt-09 kl 09:10 »
Pärlhöns gillar att sova högt, ju högre ju bättre. Har fått peka ner mina från träd några gånger när de tänkt slagit nattläger där. De jag har nu går in o sätter sig på kanten till gåshägnet.

Har man tur lägger de äggen i redet, men de kan lika gärna gömma dem nån annanstans. Mina la sina i skogen i våras.

Får de gå lösa hittar de en del ute också men de äter väl som en vanlig höna ungefär.

De lägger inte så många ägg som en vanlig höns. de flesta äggen kommer på vår/försommaren.

De flyger bra och de har oftast stora revir. Mitt första gäng gick ett par hundra meter från hönshuset på dagarna vilket ledde till att de hamnade hos grannarna... De jag har nu håller sig på tomten än så länge i vart fall.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #2 skrivet: 17 okt-09 kl 09:47 »
Pärlhönsen sitter gärna så högt som möjligt ja...

Mina har inte lagt ägg i redena utan på andra ställen där de haft lust  ;)

De äter som hästar. Tillgång till billig spannmål är för mig ett måste om jag ska ha en större flock pärlor, mina har ätit mer/djur än de vuxna brahmor jag haft...

Under övriga fjäderfän finns en del trådar om pärlhöns, kolla där!!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 17 okt-09 kl 12:31 »
Säkert en dum fråga, men jag skyller på att jag är nybörjare ;D
Pärlhöns är alltså inte höns??? (dom ser ju iochförsig ut som ripor men...)

Daaniel

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 okt-09 kl 12:33 »
Säkert en dum fråga, men jag skyller på att jag är nybörjare ;D
Pärlhöns är alltså inte höns??? (dom ser ju iochförsig ut som ripor men...)
Nopp igentligen är inte pärlhöns höns,
Men jag tycker det är höns för dom ser ut som höns och så :P

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 17 okt-09 kl 12:46 »
Man lär sig nåt nytt varje dag :D

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 17 okt-09 kl 12:50 »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 17 okt-09 kl 17:05 »
Pärlhöns är inte sådana här "höns höns" men jo, de tillhör "hönsfåglar" och man kan korsa en "vanlig" höna med en pärlhöna. Avkomman blir dock steril.... En bastard. Kan liknas som när man korsar en häst med en åsna eller en anka med en myskand.

Min pojkvän har inte haft sina pärlor så länge men vad jag hunnit märka är att de gillar att sitta på pinnar.
De äter väldigt mycket.  :-X De ger ifrån sig ljud som många människor troligen uppfattar som "låta illa!". De springer livrädda längst nätet när man kommer in till dem, känns lite som vaktlar... Naturligt skygga.

De har inte börjat lägga ägg ännu så vet inte hur mycket de lägger. Kommer aldrig få veta eller för de ska slaktas i Feb.  :-X
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 17 okt-09 kl 17:45 »
Här har ni lite bilder föresten på pärlhöns korsade med "vanliga" höns! ;D
Riktigt tuffa om jag får säga vad jag tycker! ;D

Pappan till denna är en Faverolle som ni nog kan se på skägget! ;D

Och här har ni en Nakenhalsad korsad med pärlhöna! ;D De andra två är också bastarder.

♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daaniel

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 okt-09 kl 18:15 »

Och här har ni en Nakenhalsad korsad med pärlhöna! ;D De andra två är också bastarder.

Vad coola dom blir ;o

sonja på slätten

• Halland
« Svar #10 skrivet: 17 okt-09 kl 22:16 »

När jag är ute och visar mina dvärgwyandotter för allmänheten händer det ideligen att det kommer fram äldre personer och säger "titta det är ju pärlhöns" Så jag har förstått att man förr kallade spräckliga dvärghöns för pärlhöns.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 17 okt-09 kl 22:29 »
Det där har jag också läst här på forumet någonstans.
Det var en medlem som hade fått några blommiga dvärghöns (det var sabelpoots tror jag) och undrade om ras. Den gamla kvinnan den fått hönsen av hade sagt att det var pärlhöns.

polly

• -
« Svar #12 skrivet: 18 okt-09 kl 00:27 »
Måste berätta min story ;)
Sambon bytte till sig två pärlhöns (Imse och Vimse) för några år sen.
"Åhh, va fina" tyckte jag.
Ett fruktansvärt läte, som utbröt varje gång en större fågel korsade luftrummet ovanför, fick mig att ändra uppfattning.
Jag sade till sambon att byta bort dem igen (illa kvickt), men det gjorde han inte.
Ett hat mot dessa fåglar byggdes upp inom mig (och en gång drämde jag till en av dem med kvasten så att den tuppade av :-[.  Detta har jag tidigare aldrig erkänt för någon. Och tyvärr dog den inte.....)
Samtliga djur på torpet, samt jag, var nära ett nervöst sammanbrott.
Till sist ställde jag ultimatum: Pärlönsen eller Jag.
De satans kräken flyttade efter ett tag, men sambon brukar skämtsamt säga att han gjorde fel val..... ;)

Låt inte denna historia avskräcka, men tänk på att de kan låta en hel del, och att det finns vissa människor och djur som inte orkar höra på eländet.
Säkert finns det också mer harmoniska pärlöns än dessa...
backstugesittare i nordostskåne, har höns, katt, tax, häst & sambo..samt möss i väggarna.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #13 skrivet: 18 okt-09 kl 07:49 »

colla  8)
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #14 skrivet: 18 okt-09 kl 10:25 »
*skrattar* Nog låter de, men enligt mitt tycke inte SÅ ILLA, utan det är ett ganska roligt ljud...  ::)

Då tycker jag vissa av mina tuppar är betydligt jobbigare, som envisas med att gala flera ggr/timme även nattetid på sommaren...  ::)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Weasel

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 18 okt-09 kl 13:13 »
De ger ifrån sig ljud som många människor troligen uppfattar som "låta illa!". De springer livrädda längst nätet när man kommer in till dem, känns lite som vaktlar... Naturligt skygga.

De varken låter speciellt mycket eller springer omkring livrädda om de får gå lösa. Hade mina instängda i början, och de lät som om någon höll på att ta livet av dem! Nu går de alltid lösa, och trivs jättebra med det! Går in och sätter sig i stallet på natten precis som övriga höns och ankor. Visst, de blir inte lika tama som höns, men absolut inte skygga!
Låter mycket gör de bara om de ser något de inte är vana vid, tex om det kommer någon de inte känner eller ser något djur som inte brukar vara här. Perfekta rovdjurslarm helt enkelt! Älskar mina pärlor ;D
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
H
« Svar #16 skrivet: 18 okt-09 kl 13:28 »
Jag har inte sagt att jag tycker de låter illa. Bara att andra kan nog tycka det. För övrigt låter de knappt någonting utan jag syftar på när de väl låter. Hönsen kacklar och låter betydligt mer men har inte detta läte som jag tror fler hakar upp sig på. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser