Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa ättika?  (läst 13268 gånger)

Abigail

Köpa ättika?
« skrivet: 16 okt-09 kl 16:33 »
Jag har varit runt i färgaffärer och på granngården och letat efter ättika utan att få tag på någon. Var köper man det någonstans?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Köpa ättika?
« Svar #1 skrivet: 16 okt-09 kl 16:40 »
Ättika 12% finns i alla möjliga mataffärer, COOP, ICA, Vivo, you-name-it!

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 16 okt-09 kl 16:52 »
Ogräsättika på Granngården använder jag, 5 l dunkar.
Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Abigail

« Svar #3 skrivet: 16 okt-09 kl 18:15 »
Är ogräsättika tillräckligt stark mot vaxmott?

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 16 okt-09 kl 18:29 »
Funkat för mig...
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

wictor

« Svar #5 skrivet: 17 okt-09 kl 08:27 »
Ättika skall vara 75-80% om den skall funka riktigt bra.
Mot vaxmotten kanske svagare fungerar, men den skall döda nosemasporer också, och då krävs det lite rejälare grejer.

Köpes här http://www.joelvax.se/

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 okt-09 kl 09:24 »
Förvaringstemperaturen är lika viktig, en massa ättika är inte hela lösningen. Mina står i kallförråd.

Abigail

« Svar #7 skrivet: 17 okt-09 kl 12:55 »
Mina ramar har nog fått en frostknäpp redan, ca -5, sedan vet man ju inte hur kallt det blir i vinter. Jag antar att kylan ändå inte gör någon nytta mot nosema.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 okt-09 kl 12:59 »
Man kan också fråga sig om ättikan gör det på samma sätt.

Abigail

« Svar #9 skrivet: 17 okt-09 kl 13:14 »
Ättiksyra mot nosema, är det osäkerhet kring det? Skulle det kanske fungera lika bra med mjölksyra? Kanske rent av spraya ramarna på samma sätt som man gör mot varroa?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 17 okt-09 kl 14:15 »
Jag kan tänka mig rent kemiskt att svampar av olika slag inte trivs i sura miljöer, det är allt som händer.

wictor

« Svar #11 skrivet: 17 okt-09 kl 16:37 »
Det är skillnad på en sur miljö kontra en kall miljö.

Och så måste man ju förklara;

En del tror att en sur miljö är samma sak som ett surkärr eller en myr, alltså en fuktig miljö. Nej, så förhåller det sig inte. En sur miljö har ett lågt Ph. En kall miljö är per definition just - kall.

Lågt Ph (sur miljö) tar död på nosemasporer. Kyla tar inte död på nosemasporer.

Låg temperatur tar död på vaxmott, likaväl som alla andra flygfän. Men äggen som vaxmottet lagt, de kan kläckas efter en kallperiod. Men inte efter en period med ättiksyra.
Vissa har visst försökt med myrsyra och erhållit goda resultat. I vart fall mot vaxmotten. Vaxmott-honorna går inte in och lägger ägg i en trave lådor om det står en syraburk på toppen. Huruvida myrsyra är effektivt mot nosema vill jag inte uttala mig om.

wictor

« Svar #12 skrivet: 17 okt-09 kl 16:44 »
Ättiksyra mot nosema, är det osäkerhet kring det? Skulle det kanske fungera lika bra med mjölksyra? Kanske rent av spraya ramarna på samma sätt som man gör mot varroa?

När man sprayar "ramarna" med mjölksyra så är det egentligen inte ramarna man sprayar.

Man sprayar de bin som sitter på ramarna. Och den sänkning av Ph som då sker leder till att en hel del varroa dör. De bin som är ute och flyger behåller sina kvalster.

Och det yngel som finns täckt - ja det påverkas inte alls. Tyvärr. För mjölksyra är en ganska harmlös syra, som dessutom är god även för oss människor, vi får i oss den överallt och hela tiden i maten.
Mjölksyra kan man spraya på en svärm, de har ju inget täckt yngel. Då reducerar man kvalsterantalet rejält. Detta gäller såväl natursvärmar som egentillverkade sådana.

Abigail

« Svar #13 skrivet: 17 okt-09 kl 18:04 »
Min tanke med mjölksyra på de bilösa ramarna var att sänka ph, avsikten var inte att tillföra fukt.  :) En torr miljö är säkert bättre än en fuktig som gynnar mögel och svamp.

Det här skulle kanske fungera för mig som har så få lådor att vinterförvara men är nog för bökg för den som har mycket.   

biåke

« Svar #14 skrivet: 27 okt-09 kl 20:45 »
Hej.Jag brukar köpa 60% ättika i en större måleri och kemikalieaffär. Har aldrig varit något problem.Myrsyra hjälper inte mot nosema, Däremot ättikan. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser