Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vågar jag skaffa höns  (läst 2811 gånger)

Janne

• Gäst
Vågar jag skaffa höns
« skrivet: 23 feb-06 kl 23:11 »
Vågar jag skaffa höns nu till våren.Jag har aldrig haft höns förut och vill inte börja med att få problem från jordbruksverket eller influensanoja så fort jag ser en vildfågel.Vill men vågar jag ?
                                              Janne

Ronny

• Skåne
Re:Vågar jag skaffa höns
« Svar #1 skrivet: 24 feb-06 kl 02:03 »
Ja, och du är inte ensam! Det finns människor som genomskådat "bubblan". Ni är inte många, men guld värda!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Lena A

« Svar #2 skrivet: 24 feb-06 kl 10:59 »
Ja visst, ta tillfället i akt och skaffa höns!  :) Höns är roliga, trevliga och anspråkslösa! Man kan sitta i timmar och iaktta dem!  ;D Så - skaffa höns och trivs!

Helenan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 feb-06 kl 11:49 »
En liknande fråga ställdes nyligen på denna sida. Du kan ju läsa mer där om du vill ha utförligare svar.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 24 feb-06 kl 19:25 »
Köp för guds skull höns och gör det trevligt för dom inomhus också ifall det skulle bli ett förbud att ha dom ute framöver. Och sköt om dom, skäm bort dom. Det finns inte ett trevligare djur som en höna. ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #5 skrivet: 24 feb-06 kl 19:30 »
Och jag kan inte göra än instämma med alla föregående inläggen - skaffa dina höns, gör det mysigt för dem inne och njuut! Höns är fantastiskt trevliga djur!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

imze

• Brors
« Svar #6 skrivet: 15 mar-06 kl 19:11 »
Vi skaffar höns nu!  ;D ;D

Vi kom över en flock hedemorahöns från en barnfamilj som fått influensapanik. Vi har hetsbyggt ett hönshus och ska bygga utegårdar med nättak.

Jag tror inte att fågelinfluensan kommer att drabba vår trakt och dessutom tror jag att lantrashöns är motståndskraftiga mot smitta. Många års urval! :D

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #7 skrivet: 15 mar-06 kl 20:21 »
 Grattis till hedemororna.. dom är helt ljuvliga hönor... jag är otroligt stolt över min lilla genbanksbesättning av hedemoror...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #8 skrivet: 16 mar-06 kl 10:45 »
Klart ni ska skaffa höns  ;D
men ha dem inte "inspärrade" i rastgård... :-\

Jag vet ju inte hur många ni tänkt skaffa, eller om ni tänkt försörja er på äggproduktion...
men jag tycker att våra hobbyhöns skall få leva som de gjort innan fågelinfl. hysterin.
Jag har ju bara 5 höns o en tupp, men kommer att släppa ut dem i min trädgård till våren som jag alltid gjort !!
Om de blir smittade och dör/avlivas, så har de ändå haft ett värdigt hönsliv o så får jag väl skaffa en ny besättning när denna epidemi dragit över...
Kan inte tänka mig att inte se hönsen få utforska trädgården, hitta maskkomposten, bra gropar att bada i, jaga iväg efter en fet fluga och hålla mig sällskap när jag rensar ogräs eller bara sitter o njuter av ett glas "rödtjut" i trädgården....

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 16 mar-06 kl 12:52 »
Jag  släpper ut mina höns och kalkoner som jag gjorde förra året. Men inte sätta ut vatten till dom utan de får gå in och dricka vatten.

Jag tror inte heller "hysterin" blir så långvarig, man kan bara hoppas på det bästa. :)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #10 skrivet: 03 maj-06 kl 01:29 »
mina djur får gå ute men får mat och vatten inne... och vet ni jag lovar dom älskar att få  gå och sprätta i dygnstacken, bada i sandhögen under ladan och  gå i den lilla skogsbacken ner mot bäcken och sprätta... kluckande nöjda kommer dom tillbax  när dom ska sätta sig på pinnen eller lägga sina ägg... det är livet för mig och mina damer...

lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #11 skrivet: 03 maj-06 kl 13:37 »
Ja, passa på nu när det är billigt p g a alla som fegar ur och säljer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser