Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Katt med spillolja i pälsen!  (läst 8838 gånger)

skogsråetiskogen

• Småland
Hjälp! Katt med spillolja i pälsen!
« skrivet: 16 okt-09 kl 08:44 »
Katten kom igår med hela bakdelen dränkt i spillolja, från magen och bakåt. Vad göra? Först badade vi honom (under vilda protester naturligtvis) med hundschampo, som inte hjälpte ett dugg. Sen tog vi yes diskmedel, som fick bort en del. Torkade katten och han såg för bedrövlig ut, tufsig o dan. Till slut stoppade vi ner katten igen i badkaret och hällde på matolja, det verkade lösa upp en del, men nu fick vi istället inte bort det fettet, trots en massa yes. Torkade katten igen och han fick ligga inne i natt. Det ser verkligen inte bra ut, han fryser så han skakar, pälsen är alldeles platt och stripig, den värmer ju inte alls. Tycker så synd om honom, vad ska jag göra nu? Är rädd att han fått i sig en massa spillolja också, han mår nog inte bra...

Lycka

• Ångermanland
SV: Hjälp! Katt med spillolja i pälsen!
« Svar #1 skrivet: 16 okt-09 kl 09:00 »
Veterinären kanske vet.
Ring till ngt större djursjukhus.
Hedemorahöns

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #2 skrivet: 16 okt-09 kl 09:27 »
Läste på Agrias hemsida och där stod just om matolja. Tänkte om någon här på forumet varit med om samma sak. Avvaktar lite till innan jag ringer vet.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 16 okt-09 kl 09:28 »
Råd får du gratis hos vet.
Hedemorahöns

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #4 skrivet: 16 okt-09 kl 09:32 »
OK tack!

Varghjärta

• Utveckling, utmaningar, lärdom och äventyr!
    • Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 16 okt-09 kl 09:41 »
Verkstadstvål - hade jag provat.

Tillbaks på min ensligt belägna skogsgård, uppe på en höjd, mellan ett stort träsk och en liten skogstjärn, omgiven av tallskog och berg! Tillsammans med nio underbara hundar. Har tidigare levt som (hindu)munk, i Indien, under många år... Återvänder nog dit, så småningom.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 16 okt-09 kl 09:45 »
Prova diskmedel av något annat märke än Yes, eller såpa. Men jag tycker ändå att hundschampo + varmvatten borde fungera, om man inte snålar med schampot och skrubbar ordentligt.

Men man får kanske finna sig i att svartfärgen från kolpartiklarna i spilloljan sitter kvar i pälsen även om man har lyckats få bort all olja. Särskilt besvärligt är det med spillolja från dieselmotorer.

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 16 okt-09 kl 10:41 »
Vi hade en kattunge för länge sedan som ramlade ner med huvud och framtassar i diesel.
 Vi badade med Yes och matolja. Katten blev inte sjuk MEN tappade all päls på frambenen och i ansiktet utom en strimma i pannan och mellan öronen.
Hon såg ut som den där elaka Gremlingen 'Stripe' :(
Fast allt hår växte ut igen som tur var.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 16 okt-09 kl 10:42 »
Massor med hårbalsam .
Bara ett förslag .
Vill att hjärtat ditt ska må bra.
Hedemorahöns

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 16 okt-09 kl 18:02 »
Hur går det?
Hedemorahöns

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #10 skrivet: 16 okt-09 kl 20:48 »
Tänk så här: "Lika löser lika." och arbeta i etapper.
1) Kåda, motorsågens kjedjeolja, tjära och spillolja  och diesel löses med handvarm matolja.
2) Matolja och förorening löses med såpa och avskjöljes med så varmt vatten som möjligt.
3) Upprepa punkt 2.
4) Såpa och ev matolja löses förslagsvis med just Yes och varmt vatten.
5) Om det är stora partier och litet djur tväta med handvarmtvatten och Eusrin-Tvål för att ev. mildra hudirritationer!

Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #11 skrivet: 17 okt-09 kl 19:24 »
Tack alla för tips o råd! Katten har hämtat sig och mår bättre, men han är fortfarande lite "avslagen" - han liksom ligger lågt. Verkar ha tålt att slicka i sig oljan bra... Pälsen är lite fet fortfarande efter matoljan, men nu tror jag att vi låter det vara (det blir inga fettfläckar efter honom längre). Men hu vilken pärs! Gubben har lärt sig att ha lock på spilloljetråg hädanefter... Tack alla igen!  :)

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #12 skrivet: 17 okt-09 kl 22:32 »
Spillolja och djur går inte bra ihop! Vad som fanns i spilloljan vill jag inte veta men vi får hoppas att det inte gav en smygande  skada på levern som visar sig först om några månader! Håll koll på katten. Väg den regelbundet de närmsat månaderna! En bra fiskevåg och ett örngott kan vara bra hjälpmedel!
Lycka till!
 /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #13 skrivet: 18 okt-09 kl 12:13 »
Usch då...tack för råd o omtanken.

ledup

« Svar #14 skrivet: 23 okt-09 kl 22:24 »
Lite sent men kanske kan hjälpa någon annan:
Jag petade i min katt koltabletter när det hände mig, vet inte om det gjorde någon nytta men han lever iallafall (jag tvättade han givetvis också+satte på han tratt)...

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser