Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Vad tror du man beslutar om hönshållning till sommaren?

a, vi kommer inte att få ha hönsen ute alls
12 (28.6%)
et komemr bli tilllåtet att ha höns ute under tak
14 (33.3%)
an får ha hönsen ute bara maten serveras under tak.
13 (31%)
an kommer få hönsen ute som man vill.
2 (4.8%)
öns? :-)
1 (2.4%)

Antal personer som röstat: 30

Författare Ämne:  Vad tror ni kommer ske med hönshållningen?  (läst 8217 gånger)

Archibald

Vad tror ni kommer ske med hönshållningen?
« skrivet: 23 feb-06 kl 19:11 »
Ämnet är väl solklart, vad tror ni kommer att blir beslutat när väl somamren kommer?

Ber om ursäkt för stavningen i frågorna, men jag är SÅÅÅÅÅÅÅ trött, såg felen NU.
« Senast ändrad: 23 feb-06 kl 19:12 av Archibald »

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Vad tror ni kommer ske med hönshållningen?
« Svar #1 skrivet: 23 feb-06 kl 21:16 »
Tror att vi får ha hönsen ute på vissa vilkor. T ex med tak och nät som gör att fåglar inte kan ta sig in.

Själv har jag tagit ett hårt beslut angående mina 8 flockar höns att spara en flock. Valet hamnade på mina skånska blommehöns som är en social och trevlig höna.

Mina andra raser säljer jag nu. Ett svårt beslut eftersom jag är fäst vid mina höns. :'(

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

christine

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 23 feb-06 kl 21:19 »
Glömde säga varför jag tagit beslutet att bara ha en ras men det är för att jag har inte råd att göra en så pass stor voljär som krävs för att de ska ha plats att röra sig i.

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #3 skrivet: 23 feb-06 kl 22:16 »
Vilka raser har du mer ???
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Ronny

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 24 feb-06 kl 01:57 »
Nu blev jag allt lite rörd! Fast det en del som inte tror att jag kan bli det. Inget dåligt val!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

tomas-kero

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 24 feb-06 kl 08:35 »
Jag har 10 höns och jag är lite orolig inte för själva fågelinfluensan utan för  att endel människor är  så nojiga!
Tänk om jag inte kan ha dem utomhus, jag har nämligen bara en liten hage med tak eftersom hönsen alltid annars springer fritt har jag ej byggt en större hage. Och den hage med tak som jag har, har så stora nättmaskor att gråsparvarna klämmer sig igenom dem ibland. Kan jag alls ha dem utomhus eller måste jag kanske slakta bort mina  höns? :'(

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #6 skrivet: 24 feb-06 kl 09:34 »
Varför inte köpa billigt blått bärnät, fästa upp det under taket och låta det hänga ner utanpå nätväggarna för att sedan fästa det längst ner med stenar så det inte blåser upp.
Då kommer inga småfåglar in.  :D
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Lena A

« Svar #7 skrivet: 24 feb-06 kl 12:04 »
Blått bärnät är utmärkt och är lätt att sätta upp. Fast räcker det inte att sätta upp det när flyttfåglarna kommer?

Nu är vi inne i den diskussionen igen att om flyttfåglarna får influensan så hinner de väl dö innan de kommer hit och sprider den vidare?

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 24 feb-06 kl 13:50 »
Jag har funderat så här: Att småfåglar klarar flytten hit med influensa kan ju vara tveksamt, nån enstaka kanske, men om stora starka andfåglar (gäss, svanar) medför sjukdomen till oss och smittar våra småfåglar här. Vad händer då?
Dessutom kan vi själva föra eventuell smitta vidare genom att ha oturen att trampa i fågelbajs.

Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #9 skrivet: 24 feb-06 kl 14:58 »
Blått bärnät är utmärkt och är lätt att sätta upp. Fast räcker det inte att sätta upp det när flyttfåglarna kommer?

Nu är vi inne i den diskussionen igen att om flyttfåglarna får influensan så hinner de väl dö innan de kommer hit och sprider den vidare?
Jag vill nog sättas upp allt innan flyttfåglarna kommer, för att vara säker- vi vet ju inte exkat när den första kommerförrän vi ser dem och då är de ju redan här.
Nej en sjuk fågel orkar inte hit men där den stannar finns förmodligen friska som den smittar och som i sin tur smittar andra då beror det ju på hur nära de är då de blir smittade om de orkar hit eller ej.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

sidra

« Svar #10 skrivet: 24 feb-06 kl 15:10 »
Jag tror detta kommer att blåsa över precis som galnakosjukan, sars och vad är det för nåt allt vi ska vara rädda för.
Kanske är det farligare att ha picknick på stranden i sommar än att ha sina höns ute. Då är det ju lätt att sätta handen i en fågelskit.
Det är tydligen väldigt svårt för insektsätande småfåglar att få sjukdomen.

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #11 skrivet: 24 feb-06 kl 15:36 »
Jaa. frågan kanske snarare är om man vill ta med sig ungarna till stranden bland alla kanadagäss och deras skit. Jordbruksverket rekommenderar ju att man inte ska hämta vatten från öppna vattendrag till sina höns. Hur mycket vatten sväljer inte en plaskande unge???!!!! :o
kan själv

christine

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 24 feb-06 kl 19:16 »
Jag har dvärgkochin, dvärg wyandotter orangefärgade,  Kochin (stort ras) gula och rapphönsbeteckande, En vit Brahma (vit columbia) samt 3 flockar med vit lsl värphönshybrid.

Är någon intresserad av dessa, hör av er. :-[

christine

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 24 feb-06 kl 19:18 »
Man kan väl plaska med ungarna i en balja om man inte vill vistas bland vilda fåglar vid stranden.

Det är bara fantasin som sätter gränser, eller? ???

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #14 skrivet: 24 feb-06 kl 19:36 »
Hur mycket vatten sväljer inte en plaskande unge???!!!! :o
Slang från badrummet och ut på gräsmattan kanske?  ;)
« Senast ändrad: 24 feb-06 kl 19:36 av Kicki »

Har kursverksamhet!

Barbro

« Svar #15 skrivet: 24 feb-06 kl 21:51 »
H5N1 är en fågelsjukdom! Det är fåglarna som riskerar att bli smittade , inte barnen på stranden!
Barbro

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #16 skrivet: 24 feb-06 kl 22:56 »
Var har smittade människor fått sjukdomen ifrån då? Vår badstrand var full i fågelskit förra sommaren och i strandkanten ligger ilandflutna kottar och fjädrar. Så ser de flesta svenska badplatser ut. Jag har en ettåring som älskar att stoppa allt okänt i munnen. Jag är väl bara sund som är rädd om mina barn?

Vi hade tänkt att skaffa höns till sommaren, men vi väntar och ser hur detta blir, om inte annat för att knatten som stoppar i munnen ska bli lite större och förståndigare.
kan själv

christine

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 25 feb-06 kl 00:01 »
Trodde vi skulle diskutera hönshållningen i detta ämne. Men nu är det barnens bajsätande som diskuteras?! ???

Mysko ??? ??? ???

MammaMia79

• Dalens fjäder och fä
« Svar #18 skrivet: 25 feb-06 kl 10:52 »
Christine, behöver du verkligen sälja av dina djur? Jag har precis samma problem, med vissa komplikationer.
   Mitt hönshus är beläget i mitten av en gammal lada, det gör att enda stället för en permanent utegård är en liten bit på baksidan, men hur vi än vänder och vrider på det hela så går det inte att bygga så alla voljärer får en utegård. Ett desperat alternativ är att slå ut uteväggar etc på utedasset intill, ¨då bildas en lång gång under tak som vi kan näta in på båda sidor. Men det räcker ändå inte till alla, hittills har vi haft tillfälliga sommarburar ute, som jag byggt upp av stolpar, hönsnät och bärnätstak, dessa har jag byggt runt våra bärbuskar, vilket hönsen älskat. Men om natten har de varit inne däremot. Nu är ju detta uteslutet, så jag har alltså problem med att ordna utegårdar till dem.

Funderar lite på att bygga det som går och sedan låta dem turas om att vara ute i dem.

Har slagit ihop tre flockar redan, eftersom mina orpington saknade tupp, och min sussextupp saknade damer, och jag ändå inte tänkt avla på dem i år.  Dessutom går en ungdomsflock av plymoth rock och ett par Isbar med dem. Och de trivs bra ihop.

Hade även mina favoriter med dem, mina vackra härliga Reinländer damer, men de var nedstämda efter att tuppen åkt och det slutade med att de fick flytta till honom dem med.  :'(
Saknar mina tjejer, men jag har i alla fall några nykläckta små rackare i källaren, efter dem  :)

Så att slå ihop flockar har ju minskat problemet lite grann, men sedan återstår tuppgänget, de som just nu bor i garaget tillsammans med simfåglarna, och de två som bor med kalkonerna. Det är mkt fina dvärgkochintuppar, snälla och trevliga. Men den ena är en helläcker korsning mellan chabo och dv, kochin. Om någon behöver tupp så har jag alltså några.

Kan inte du Christine låta dem turas om att gå ute? Visst, det kan nog bli lite krångligt och tidskrävande, men jag funderar allvarligt på det ändå.

Bondmoran

« Svar #19 skrivet: 25 feb-06 kl 10:54 »
Jag tycker det är viktigt att vi tar varandras oro för smitta på allvar.
Våra barn är det värdefullaste vi har och känner någon en oro för att de kan bli smittade så är det med respekt de ska bemötas.
Med bra svar kan vi tillsammans skingra oron.

Mina barn har blivit tillsagda att inte röra vare sig fågelbajs eller om de hittar en skadad/död fågel.
Och då råder inte nån hysterirädsla för smitta här, bara sunt förnuft.

Mina höns går för närvarande inne eftersom småfåglar kan ta sig in genom en liten springa i rastgården, det ska åtgärdas idag. Jag skulle aldrig göra mig av med hönsen pga rädsla för smitta.

Och då myllrar det av småfåglar här. De är så vana vid att få mat att de sitter en meter ifrån mig och äter.
Så har det varit i 16 års tid och inte kan jag sluta mata dom nu bara utifall att de kan bära på smittan.

Katterna tar sig en o annan fågel och hundarna glufsar i sig en och annan fågelskit då o då  :P

Hälsar
Bondmoran

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 3 användare (1 dolda)
Häggblomma, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser