Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur få hönsen att använda sittpinnarna?  (läst 4374 gånger)

SelmaXXX

Hur få hönsen att använda sittpinnarna?
« skrivet: 15 okt-09 kl 11:13 »
Mina tre dv.kochin och två silkeshöns skuttar in i redena på kvällen, för arr sen sova och bajsa ner redena. Hmm!Jag har ordnat fina sittpinnar med "skitbräda" under som bara står oanvänd. Så har de gjort sedan i sommras då jag köpte dem.  De är ca fem månader gamla nu, har ej börjat värpa än. Vad gör man? Dottern har försökt sätta dem på pinnarna på kvällarna utan resutat! ::)

Therese K

• Skåne
SV: Hur få hönsen att använda sittpinnarna?
« Svar #1 skrivet: 15 okt-09 kl 11:29 »
Hej! Ja hade/har samma problem. Innan vi flyttade så hoppade alla (3) höns upp på pinnen, köpte ny tupp då den gamle dog men har föredrog att sova i redet.. så då har han lockat med sig alla höns in i redena på natten!! Nu i nya huset så envisas dom med att sova i redena, så jag har numera börjat sätta för redena om kvällen.. och döm om min förvåning men nästan alla höns, till och med ungdjuren på 5 mån hoppar upp där :o Förrutom tuppen då... han ligger kvar på golvet UTANFÖR redet och surar ::) Så mitt tips är sätt för redet, kolla senare på kvällen om det ligger någon på golvet, om de gör de så lyft försiktigt upp hönsen på pinnen.. kanske man måste göra detta några kvällar irad men förhoppningsvis så löser det sig.
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 15 okt-09 kl 11:45 »
Har nästan samma problem, ingen av hönerna eller tuppen för den delen vill sitta på pinnarna. Och äggen lägger dom på golvet medans redena gapar tomma ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 okt-09 kl 11:49 »
Har nästan samma problem, ingen av hönerna eller tuppen för den delen vill sitta på pinnarna. Och äggen lägger dom på golvet medans redena gapar tomma ???

prova att lägga några redägg i redena

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 15 okt-09 kl 12:08 »

prova att lägga några redägg i redena

ah, det skulle man kunna göra.. men när jag medicinera dem sist och vi inte vågade äta äggen lät jag dem ligga i 3 veckor (då la dom konstigt nog i redena) men efter det började de lägga på golvet ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

SelmaXXX

« Svar #5 skrivet: 15 okt-09 kl 12:20 »
Tack för svaren!
- Ja, man kanske ska sätta för redena så att de ej kan hoppa in där. Jag ska prova redan ikväll!!!! :)

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 okt-09 kl 12:23 »
ah, det skulle man kunna göra.. men när jag medicinera dem sist och vi inte vågade äta äggen lät jag dem ligga i 3 veckor (då la dom konstigt nog i redena) men efter det började de lägga på golvet ???

jo :D de behöver påminnas i bland var äggen ska läggas,min förra tupp nu avliden :'( var suverän på att visa hönorna var äggen skulle läggas. det finns fejkägg på granngården,annars gör själv av gips eller nåt.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 15 okt-09 kl 12:39 »
jo :D de behöver påminnas i bland var äggen ska läggas,min förra tupp nu avliden :'( var suverän på att visa hönorna var äggen skulle läggas. det finns fejkägg på granngården,annars gör själv av gips eller nåt.

Jo det finns fejkägg i plast där jag köper mitt foder, få köpa en sån påse med hem.

karsan

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 17 okt-09 kl 03:24 »
Ett amerikanskt forum som jag har följt, HomesteadingToday.com, brukar nämna golfbollar i sammanhang när det gäller fuskägg att lura hönorna.  Så det använder jag, för där jag bor hittar man golfbollar överallt

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #9 skrivet: 17 okt-09 kl 09:42 »
Ett amerikanskt forum som jag har följt, HomesteadingToday.com, brukar nämna golfbollar i sammanhang när det gäller fuskägg att lura hönorna.  Så det använder jag, för där jag bor hittar man golfbollar överallt

;D Jag har också golfbollar i redena! Det jag funderat på är om ägg/bollfärgen spelar någon roll? Mina hönor lägger ljust bruna ägg, men bollarna är ju vita. Inte för att jag haft så stora bekymmer med att de inte värpt i redena innan, men nu när ung hönorna snart ska sätta igång så kan det kanske bli.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 17 okt-09 kl 09:59 »
Mina hönor lägger också på golvet.
Trots redägg (kliar mig i huvudet vad göra :o
jag har en tupp som absolut ska ligga på överst  på en hylla .
jag har tagit ner och satt honom på pinnen.
samma sak varenda kväll.
I går gjorde jag två grupper så nu kan han inte klättra upp i hyllan.
Få se hur det har gått.
Hedemorahöns

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #11 skrivet: 17 okt-09 kl 10:06 »
Mina tre ynglingar sov i fönstret innan, men sen jag satte för så de ej kunde det så sitter de snällt på pinnarna. Dagtid gillar de dock att mysa i redena. ::)

När jag köpte mina hönor sov de på golvet i ett par månade eller så, sen en vacker kväll hittade jag dem på pinnarna och där har de suttit sedan dess. Jag gjorde aldrig några seriösa försök att få dem att flytta upp dit.

backtobasic

« Svar #12 skrivet: 17 okt-09 kl 17:44 »
Tänk på att dom måste ha bra ljus för att se var dom ska hoppa upp på pinnarna, annars vågar dom inte. så har det varit hos mig iaf.

Vitis

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 17 okt-09 kl 18:43 »
Våra brukade sova i redena men det gick att lära dem sitta på pinnen genom att helt enkelt lyfta dit dem några kvällar.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 21 okt-09 kl 20:41 »
I dag har jag gjort flera  grupper . :P
Skulle gärna ha alla tuppar för sig och hönorna för sig.
Få se om min besvärliga tupp, kan tänka sig att sitta på pinnen.
Han sitter i min hylla vanligtvis, trots förflyttning till pinnen.
Skiter ner nåt alldeles förfärligt.
Nu har jag gjort ny grind.
Kollar läget i morgon.
Ack ja vad vore livet utan dem ;)
Hedemorahöns

Tinafin

• Småland
« Svar #15 skrivet: 22 okt-09 kl 03:38 »
Hade också problem med att få dem att sitta på pinnarna nattetid. Blev så många som fick plats i ena fönstret, resten satt nedanför på golvet. Så jag började kånka upp dem varenda kväll i säkert två veckor och till slut satt de där de skulle :D
Men nu har de börjat värpa, och äggen hittar jag både ute och på golvet. Hittills inga i det fina redet jag snickrade ihop enligt ritning i Höns-boken.. Har flera redägg där, har också provat att lägga in riktiga ägg (det är ju lika kallt där som i kylen nu) men icke sa Nicke!!
Har till och med gjort om redena lite så det blir bättre plats att komma in och flyttat ut "landningspinnen" en bit. Tänkte prova att sprida lite kalk på pinnen för att luska ut om de överhuvudtaget bryr sig om att kolla in i redena 8)
Gift, vuxna barn, hästar, hundar och katt. Drömmer om höns igen, men väntar lite till...

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 22 okt-09 kl 14:06 »
Höns är nog ett släkte för sig. Mina 20 stora hönor har 7 värpreden att värpa i men ska absolut lägga i samma rede. Det är ett j***a liv varje dag om vem som ska ligga där och ibland ligger det två på varandra i redet :P
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #17 skrivet: 25 okt-09 kl 16:40 »
Vissa av våra höns sover jämt på pinnar, andra aldrig och vissa ibland. Men ett tag vägrade de promt använda pinnarna. Jag brukade smyga mig ut på kvällen när det mörknat och lyfta upp dem på pinnarna. Tillslut lärde de sig någorlunda.
ofrivilligt hönslös

Rutan

« Svar #18 skrivet: 29 okt-09 kl 09:38 »
Jag har samma problem med mina, jag köpte några hedemora för en månad sedan och den första veckan satt de på pinnarna, nu sitter de uppepå värpredena.
Men jag funderar på: Varför är det så viktigt att de sitter på pinnen, jag kan förstå att det är smidigt med tanke på gödseln, men finns det egentligen någon annan anledning? Det bär mig emot att gå och och flytta på dem när de har slagit sig till ro.

Daaniel

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 29 okt-09 kl 10:03 »
mina använder sittpinnarna dagtid men på natten sover dom i fönstret  >:( :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser