Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga utan att be om lov först.  (läst 12483 gånger)

Bo

Bygga utan att be om lov först.
« skrivet: 14 okt-09 kl 20:34 »
Man tänker sig att man har en markbit någonstans där man trivs och börjar bygga stödmurar och lägga plattor för en trädgårdsanläggning. - Det är tillåtet.

Nu tänker man sig, att man har ordnat bra värmeisolering bakom stödmurarna och under markbeläggningen mellan dem. - Det kan ingen ha någon invändning mot och inte mot att man ordnar en eldstad och en välordnad plats för matlagning. - Den isolerade golvytan är runt 120cm under marknivå och stödmurarna omsluter ett utrymme där det är trevligt att vistas och där det finns allt man behöver i en bostad.

Det är bara ett tak som fattas. Men man struntar i tak och ordnar istället en enkel kupolformad stomme som man täcker med en armerad genomskinlig plastfolie, typ båtpresenning och under stommen häftar man fast flera lager bubbelplast och så kallar man alltihop för ett växthus. Det är ljust, välisolerat och bovänligt. - Och kostar inte mycket att göra.

Prova gärna och berätta hur det gick.

kurt

SV: Bygga utan att be om lov först.
« Svar #1 skrivet: 15 okt-09 kl 14:37 »
Växthus större än 15 kvadratmeter är också bygglovspliktiga!

Bo

« Svar #2 skrivet: 15 okt-09 kl 18:28 »
15 blir väl bra. När det blir trångt, bygger man ett till bredvid.

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 okt-09 kl 18:30 »
15 blir väl bra. När det blir trångt, bygger man ett till bredvid.

Funkar inte, gränsen för friggebod är max 15kvm och det förutsätter att man har en huvudbyggnad på tomten sedan tidigare. Så lätt kommer man inte undan i ett förmyndarland som Sverige...

Bo

« Svar #4 skrivet: 15 okt-09 kl 21:34 »
Klart man får bygga ett växthus på sin egen mark. - Ekonomibyggnad.

Isoleringen och eldstaden är för att man skall kunna driva upp plantor på våren till sin frilandsodling och bekvämligheterna i övrigt är för att ordna en god arbetsmiljö. - Att man använder växthuset som bostad, är för att arbetet kräver all ens tid.

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 okt-09 kl 21:42 »
Bered dig på ändlösa diskussioner med byggnadsnämnden efter att någon angivit dig... i slutändan blir du ändå tvungen att göra som dom vill

M8e

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 15 okt-09 kl 22:51 »
Det finns ju någon 10års-gräns.
Efter denna gräns kan "de" bland annat inte besluta om olika avgifter eller att det ska rivas/flyttas, med vissa undantag (strandskydd m.m).
Svartbygget blir inte vitt men det blir "permanent".

Du skulle kunna köpa all material nu, bygga om tio år och sen hävda att byggnaden är tio år gammal då du har kvitton som bevisar det. Några feldaterade digitalfoton skulle kanske också hjälpa. ::)

Eller så skulle man kunna bygga nu och chansa på att ingen klagar på 10år. ;D
« Senast ändrad: 15 okt-09 kl 23:02 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 okt-09 kl 22:58 »
Eller så skulle man kunna bygga nu och chansa på att ingen klagar på 10år. ;D

Jag vet flera som lyckats, men det är folk utan grannar och framför allt utan elaka grannar

Bo

« Svar #8 skrivet: 16 okt-09 kl 06:57 »
Själv har jag bott nu 25 år i ett växthus. Någon har kallat det kristallpalatset men här är faktiskt plastfolie över bostadsutrymmet.

rutan1

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 16 okt-09 kl 08:22 »
Själv har jag bott nu 25 år i ett växthus. Någon har kallat det kristallpalatset men här är faktiskt plastfolie över bostadsutrymmet.

Tufft! Kan man kanske få se några bilder?

Vänligen rutan1
det är som Östersjön... Valfritt
Å jag är inte dum,har bara otur när jag tänker!

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 okt-09 kl 08:25 »

Men det är väll ditt hus i Spanien?

Bo

« Svar #11 skrivet: 16 okt-09 kl 10:03 »
I Spanien bor jag, när här är för mörkt och kallt.

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 16 okt-09 kl 10:54 »
I Spanien bor jag, när här är för mörkt och kallt.

Idag snöar det till och med, jag kunde tänka mig bostad i Spanien just jag med. Men jag undrar om bygglovsreglerna är samma där som i Sverige? Skulle förmoda att dom är lite mer tillåtande i siesta-land

Rödskägg

• Småland
« Svar #13 skrivet: 16 okt-09 kl 15:30 »
De har i princip samma regler i Spanien som här sedan om någon bryr sig eller inte är nog en fråga om vilka vänner man har och hur frikostig man är med det egna kapitalet.

Den första idén faller redan på det att stödmurarna är lovpliktiga.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Bo

« Svar #14 skrivet: 16 okt-09 kl 16:54 »
Det är dom ju inte. Då skulle man ju få anhålla om tillstånd för att göra upphöjda odlingsbäddar.

M8e

• Västerbotten
« Svar #15 skrivet: 16 okt-09 kl 18:13 »
Det är dom ju inte. Då skulle man ju få anhålla om tillstånd för att göra upphöjda odlingsbäddar.
Var står det?

Murar som är högre än 1,8 meter eller längre från huset än 3,6meter kräver bygglov.

Tror även att det är max höjd på ca 0,2-0,5m för "murar" som inte är placerade närheten av huset.
« Senast ändrad: 16 okt-09 kl 18:30 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Bo

« Svar #16 skrivet: 16 okt-09 kl 20:17 »
Det låter som lokala regler påhittade av någon som har för mycket ledig tid på sitt byråkratjobb.

Kardinalregeln som bör köra över alla tramsregler är att man gör vad man vill på sin mark om det inte är till förfång för någon annan och inte försämrar vår livsmiljö.

Rabarbern

« Svar #17 skrivet: 16 okt-09 kl 20:31 »
Skulle idén fungera om man bor på en höjd el dyl och gräver en "källare" med max tillåten murhöjd ovan mark?

Huggorm

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 16 okt-09 kl 20:33 »
Skulle idén fungera om man bor på en höjd el dyl och gräver en "källare" med max tillåten murhöjd ovan mark?

Du får inte bygga källare heller utan bygglov

Rabarbern

« Svar #19 skrivet: 16 okt-09 kl 20:39 »
Kan man inte kalla den för jordkällare? Det brukar ju fungera med sjöbodar. ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser