Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inkomst på biodling?  (läst 6262 gånger)

Pe4r

• Gäst
Inkomst på biodling?
« skrivet: 14 okt-09 kl 19:57 »
Kan man räkna med några inkomster av att ha biodling och lite honungsvförsäljning?

Eler handlar det om biodling i stor skala som jag får jobba med på heltid i så fall?

Jag tänkte ha det som en liten inkomst bland flera.

wictor

SV: Inkomst på biodling?
« Svar #1 skrivet: 14 okt-09 kl 20:16 »
Det blir nog alltid lite inkomster från en biodling när man har kommit över initialkostnaderna - inköp av slunga etc...

På hobbynivå kan man kanske räkna med en 500:- per samhälle, när allt är betalt, men givetvis finns här spelrum mellan 0 och upp till kanske 750:-

På en cirka 50 samhällen kan det bli 25000:- i förtjänst om man gör allt rätt och bina vill samma sak, blommorna blommar och solen skiner. Regn ger väl Herren i rättan tid, över såväl onda som goda...

Men 50 samhällen kräver lite mer tid än 5. Man får sätta sig ner och räkna... Å andra sidan så minskar skötseltiden ju fler samhällen man har och ju mer rutin man får - sen brukar en viss lathet angående veckovisa ingrepp infinna sig vilket leder till mindre tid och ingrepp per samhälle och därav följande skördeökning när bina får vara i fred.

Pe4r

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 okt-09 kl 20:18 »
Ja det kan ju vara värt att prova biodling, lite pengar kan det ge och ju fler år jag håller på desto mer pengar blir det i vinst.

bo_i_dala

« Svar #3 skrivet: 14 okt-09 kl 20:57 »
Hej
Biodling är den enda hobby jag någonsin haft som gick med vinst- arbetet oräknat!!!!!

Pe4r

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 okt-09 kl 20:58 »
Då gäller det bara att få varan såld också.....det är som ved fast enklare kanske, gör hur många kubik du vill men hur många är det som köper ved idag?

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #5 skrivet: 14 okt-09 kl 21:29 »
Honungen blir du nog av med utan problem
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

bo_i_dala

« Svar #6 skrivet: 14 okt-09 kl 21:30 »
Hej!
Både ved och honung är relativt lätt att få sålt!
mvh

Pe4r

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 okt-09 kl 21:31 »
Jo det är nog sant som ni säger där, kanske nått som kan inbringa lite pengar.

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #8 skrivet: 15 okt-09 kl 08:40 »
Ja det går att tjäna pengar på biodling men det är en del tunga investeringar i form av kupor och bin som kan ta ett tag att betala igen sig om man kör småskaligt.
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser