det är ju en ras som är ganska ny och inte så spridd i sverige än (har jag för mig). tycker att du ska ringa och "ofreda" en uppfödare. så gjorde jag innan vi bestämde oss för "vår" ras - jag tror att jag pratade i 1 timme eller längre med uppfödaren. killen pratade sen en halv timme till med uppfödaren. samtidigt som du säkert får lära dig om rasen (vem är bättre lämpad till det än en uppfödare?), så får du ju en liten uppfattning om hur seriös den är. säljer uppfödaren till alla, t ex. jobbar h*n med sina hundar eller inte. allt sånt. far sen dit ocj kika på kenneln och hundarna, omgås lite med dem och känn efter om du/ni fortfarande tycker att de är perfekta eller om de visar egenskaper som inte passar er. (det går naturligtvis inte eller svårt om uppfödaren bor 1000 km enkelväg bort från er som i vårt fall). kolla lite på skk:s hemsida, vad som står i rasbeskrivningen. det brukar vara en hjälpsam sammanfattning, samtidigt som du via rasklubben får en lista över seriösa uppfödare (alla uppfödare finns nog inte med där, det brukar ta ett tag innan man får komma med i rasklubben).