Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Amerikansk kaninslakt...  (läst 4399 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Amerikansk kaninslakt...
« Svar #20 skrivet: 15 okt-09 kl 00:09 »
videon har tagits bort av användaren.Han var väl inte nöjd med negaytiv kritik. ;)

näää, och jag har ju inte ens hunnit kolla än ...
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #21 skrivet: 15 okt-09 kl 00:58 »
Tusan oxå...
En snabb sammanfattning:
Killen håller kaninen i nackskinnet mot marken SAMTIDIGT som han skjuter den med ett gevär som han håller i andra handen.
Sen ligger kaninen och sprattlar en stund. Han avblodar alltså inte...
Sen hänger han upp kaninen i bakbenen med små snaror.
Fumlig som fan är han, ser ut att typ ha gjort det tre gånger förut.
Tar flera minuter för honom att få av skinnet ner till frambenen. Han använder dessutom en matt-kniv som flå-kniv...
När han har tagit ur den (med svansen fortfarande kvar) så hänger skinnet fortfarande kvar vid huvudet och frambenen.
Då plockar han fram TIGERSÅGEN!  ;D Försöker såga av frambenen med den men lyckas inte särskilt bra...  ::) Han får använda mattkniven oxå...  ;D
Huvudet får han väl av på nåt sätt oxå, undrar om det inte var med tigersågen oxå...  ::)
Och sen fortsätter det lite taffligt och fumligt, men han får ner kaninen i kyl-lådan till slut, och det är då hon som håller i kameran säger: "One down, 39 to go!"  ;D

Fan, va synd att han hade tagit bort det, det var hysteriskt roligt när han tog fram tigersågen...  ;D
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #22 skrivet: 15 okt-09 kl 07:19 »
videon har tagits bort av användaren.Han var väl inte nöjd med negaytiv kritik. ;)

hahahaha!  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #23 skrivet: 15 okt-09 kl 07:24 »
Tusan oxå...
En snabb sammanfattning:
Killen håller kaninen i nackskinnet mot marken SAMTIDIGT som han skjuter den med ett gevär som han håller i andra handen.
Tar flera minuter för honom att få av skinnet ner till frambenen. Han använder dessutom en matt-kniv som flå-kniv...
När han har tagit ur den (med svansen fortfarande kvar) så hänger skinnet fortfarande kvar vid huvudet och frambenen.
Då plockar han fram TIGERSÅGEN!  ;D Försöker såga av frambenen med den men lyckas inte särskilt bra...  ::) Han får använda mattkniven oxå...  ;D
Huvudet får han väl av på nåt sätt oxå, undrar om det inte var med tigersågen oxå...  ::)
Och sen fortsätter det lite taffligt och fumligt, men han får ner kaninen i kyl-lådan till slut, och det är då hon som håller i kameran säger: "One down, 39 to go!"  ;D

Fan, va synd att han hade tagit bort det, det var hysteriskt roligt när han tog fram tigersågen...  ;D

Jag skrev en kommentar till honom angående hans sätt att flå, han började runt bakbenen och drog sen ner skinnet åt sidorna. Då menade jag på att han var onödigt omständig och att en sådan flåning är slöseri på fina skinn eftersom de är söndertrasade innan han får av dem.

Han gillade nog inte den kritiken  ;D

Likaså att han var så omständig med att ta ur den, med kniv!?!! Som om kaniners inälvor sitter fast.   ::) De trillar ju nästan ur av sig själv. han har nog slaktat för många rådjur eller nåt  ::)

Och så använder han en slö brödkniv som han sätter i kaninens skrev och slår till...delar väl bäckenet antar jag men det såg så onödigt brutalt ut och när han sen lägger ner kaninen hel i kyl-lådan begriper jag inte alls varför han högg bäckenet i 2 delar ???  ::)

Men tigersågen var det bästa  ;D  ;D  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #24 skrivet: 15 okt-09 kl 08:44 »
En lite bättre amerikansk instruktionsvideo...
http://www.youtube.com/watch?v=kw6i8n_mI2s&feature=related
Men dom har ett väldigt annorlunda sätt att göra det... Avlivningsmetoden är ju INTE tillåten i Sverige...
Men den här gubben vet i alla fall vad han håller på med...

/Sara

Metoden kallas för elongation, man drar så att säga isär nacken. Underlättar ju sedan när han så smidigt skär huvet av kaninen. Metoden är som sagt inte tillåten i Sverige, m fl stater i EU.

De spräcker bäckenet för att plocka fram ändtarmen och urinrör.  Tydligen etablerad teknik i USA, jag har sett det i flera olika beskrivningar på hur kaninslakt ska gå till "over there".

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #25 skrivet: 15 okt-09 kl 08:49 »
Gör det!
Fixar ni en som slaktar (typ Gösta eller nån annan linslus  ;D ) så fixar jag filmaren för en mycket rimlig peng.  ;) (Jag kan lova att om pojkvännen filmar och klipper ihop så blir det riktigt bra!  :) )

/Sara

Tänkte nog närmare på kursverksamheten. Att studera en film och försöka göra efter det är inte så lätt. Man bör ju veta vad och hur man ska göra om något går snett, och att visa vad som kan gå snett på film är ju inte många som ställer upp på.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #26 skrivet: 15 okt-09 kl 09:08 »
Metoden kallas för elongation, man drar så att säga isär nacken. Underlättar ju sedan när han så smidigt skär huvet av kaninen. Metoden är som sagt inte tillåten i Sverige, m fl stater i EU.

De spräcker bäckenet för att plocka fram ändtarmen och urinrör.  Tydligen etablerad teknik i USA, jag har sett det i flera olika beskrivningar på hur kaninslakt ska gå till "over there".
Aha, tack för den förklaringen.

Tycker ändå det är omständigt, är glad att jag lärt mig slakta med Göstas metoder.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #27 skrivet: 15 okt-09 kl 09:09 »
Tänkte nog närmare på kursverksamheten. Att studera en film och försöka göra efter det är inte så lätt. Man bör ju veta vad och hur man ska göra om något går snett, och att visa vad som kan gå snett på film är ju inte många som ställer upp på.

Så sant

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #28 skrivet: 15 okt-09 kl 09:25 »
Tusan oxå...
En snabb sammanfattning:
Då plockar han fram TIGERSÅGEN!  ;D Försöker såga av frambenen med den men lyckas inte särskilt bra...  ::) Han får använda mattkniven oxå...  ;D
Huvudet får han väl av på nåt sätt oxå, undrar om det inte var med tigersågen oxå...  ::)
Och sen fortsätter det lite taffligt och fumligt, men han får ner kaninen i kyl-lådan till slut, och det är då hon som håller i kameran säger: "One down, 39 to go!"  ;D

Fan, va synd att han hade tagit bort det, det var hysteriskt roligt när han tog fram tigersågen...  ;D

det där hade jag velat se. bara beskrivningen gör mig trött och jag har inte slaktad en enda kanin i mitt liv (bara läst lite om det), då är det illa ;) det låter som om ha ska slakta ett vildsvin eller större då han tar fram en tigersåg, inte en liten kanin. hur lång var videon och hur mycket var det klippt i den? beskrivningen låter ju som om det tog en halv timme för honom från början till slut.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 15 okt-09 kl 09:44 »
Det var massor av delar, säkert trettio, men varje filmsnutt var bara några sekunder lång så det gick rätt fort att se allihop. Det tog säkert inte en halvtimme i verkligheten.

Och ja, han bar sig åt som om det var ett mycket större djur.

Bäckenet knäckte han för att det skulle gå lätt att få bort ändtarmen, såg det ut som.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #30 skrivet: 15 okt-09 kl 11:10 »

Ja, jag letade vidare lite och dom knäcker både bäckenet och skär upp bröstbenet. Inte ser det vackert ut inte...
Och hänga efter slakten verkar dom absolut inte göra.

En annan sak jag har reagerat på efter att ha klickat runt på diverse "rabbitry"-videor är att dom varken har strö eller hö till kaninerna. Inte ens till hobby-kaniner!  ??? Bara pellets och en kal bur... Kul kanin-liv... inte...  :(

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #31 skrivet: 16 okt-09 kl 10:23 »
I någon av de tidigare trådarna om USA och kaninslakt skrev jag om att man i vissa fall sköljde kaninerna i klorvatten. Tydligen även kycklingar, se http://www.aktavara.org/News.aspx?r_id=12047

Ibland undrar man

Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser