Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fina lamm!!!  (läst 1302 gånger)

bloke1

• Östergötland
Fina lamm!!!
« skrivet: 13 okt-09 kl 18:31 »
Jag har pälsfår som lammade under ganska kort period i våras och därför var lika i ålder. Har nu skickat alla lamm på en gång och har fått de bästa slaktvikter jag någonsin haft! Ingen som varit liten och ynklig, vilket alltid brukar slinka med annars. Det jag gjort annorlunda i år jmf tidigare är att lammen ej skiljts av före transport till slakt - vad tror ni om det? Lammen var ca 50 dagar yngre än i fjol men vägde ändå bättre! Kan detta förklaras av att de inte skiljts av? Storma mig med era synpunkter tack!

agge

SV: Fina lamm!!!
« Svar #1 skrivet: 13 okt-09 kl 18:34 »
Kul när det lyckas  :D
Vad vägde de före o efter slakt ?
Fick du någon klassning på dem ?

Weasel

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 13 okt-09 kl 18:40 »
Hur funkar det med bagglammen då? Finns inte risken att de betäcker tackorna?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

hustran

« Svar #3 skrivet: 13 okt-09 kl 18:45 »
Härligt att höra, grattis. Antagligen har du bara gjort helt rätt för dig o dina lamm, kul.    ;)

Mushi

« Svar #4 skrivet: 13 okt-09 kl 18:59 »
Annan bagge än förra året kanske? Mina gotlandslamm var också väldigt jämna och fina i år, jag tror att det beror på 1) de har haft relativt parasitfritt bete under hela säsongen 2) baggen 3) bra hull på tackorna genom hela dräktigheten och vid lamning 4) betet har växt bra hela säsongen.

Förra året hade vi ovanligt små och klena lamm men det berodde säkert på missväxten i juni då tackorna tappade mycket hull i kombination med en tunn bagge som tydligen gav tunna lamm. Fast pälsarna var mycket bra, och det är ju viktigare än stora stekar!

Gotlandstackorna brukar inte brunsta före oktober och ofta verkar de behöva en köldknäpp för att komma igång.

ulfg

« Svar #5 skrivet: 13 okt-09 kl 20:59 »
Intressant fråga det här: gynnas lammen och deras tillväxt av att inte skiljas av före slakt? Antagligen gynnas de - ingen stress och bättre parasitskydd pga längre tillgång på mjölk. Men det finns ju många nackdelar också. Problem med tjuvbetäckningar av bagglammen, tröttkörda mammor som kanske inte hinner komma i form till nästa betäckning, mm
I år skiljde jag på bagglammen. Jag lät dem bilda en herrklubb med baggen på ett eget bete. De stortrivs, baggen tar väl hand om sina pojkar och de är en tät, sammanhållen liten flock på 7 djur. De ser välfödda ut allihopa men skiljer sig rätt mycket i i storlek. Bagglammet från i januari är en jätte och dubbelt så stor som den minsta från slutet av april. Men det är ju inte så konstigt.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

bloke1

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 13 okt-09 kl 23:26 »
kan tillägga att jag använt samma bagge och samma tackor i år som i fjol. kropparna klassades i medel O+ och fettklassen 3. tackorna får nu ca 1 månads vila innan betäckning och nästa års resultat blir naturligtvis intressant. tjuvbetäckningar är jag inte rädd för, men vi får väl se. jag har inte mönstrat lammen men tror att skinnen blir av god kvalitet. verkar nästan som verksamheten kan gå +/- noll, om man inte tar ut någon lön! inte illa på 26 lamm till leverans! ;D

ulfg

« Svar #7 skrivet: 15 okt-09 kl 20:38 »
Det är bara att gratulera till resultatet, bloke. Med lite mer volym och kanske en del egna kunder som du säljer till direkt kanske lönen kan infinna sig också. Kostnader och kvalitet verkar du ju ha stenkoll på.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 4 användare
Bokohammare, gorlan, Anders Flix, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser